یکی از اقشار مهم و زحمتکش در کشور ما را عشایر تشکیل می دهند؛ مردمانی که خانه به دوش به دنبال مخمل سبز زمین راهی دشت و دمن می شوند.
کد خبر: ۱۹۴۶۴
زنان و مردانش بی باکانه با مشکلات می جنگنند و سستی را می زدایند. تنها دشمن آنها دیو خشکسالی است که مراتع را از بین می برد و موجب وارد آمدن خسارات زیادی بر دامهای عشایر که تنها دارایی شان است ، شده است و در آینده این مساله موجب بیکاری این گروه و اضافه شدن تعداد بیکاران کشور می شود. بسته شدن این راهها، نامطلوب بودن امنیت ، بهداشت و آموزش در هنگام کوچ از مشکلات دیگر عشایر است.
خواسته های عشایر

خواسته های عشایر از دولت موارد متعددی را شامل می شود که به اختصار به بیان آنها می پردازیم:
1- ارزان کردن ارزاق عمومی و کنترل بازار.
2- اسکان عشایر.
3- تسهیلات و امکانات زندگی از قبیل آب ، برق ، مسکن ، حمام و مدرسه.
4- عمران و آبادی در منطقه.
5- امکانات آموزشی و ادامه تحصیل.
6- تامین آب بهداشتی و آشامیدنی در ییلاق و قشلاق.
7- ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی.
8- زمین برای کشت و کار و مرتع.
9- فروش علوفه و خوراک دام به قیمت ارزان.
10- دریافت وام و ایجاد سیل بند ، جلوگیری از قطع درختان جنگل و...
مشکلات عمده عشایر

یکی از مشکلات عمده عشایر کوچ نشین ، در حال حاضر خشکسالی است . دلیل خشکسالی و فقر مراتع و خشکیدن چاههای دامداری و فقر اقتصادی ، بخشی از عشایر شهرستان مجبور به ترک محل زندگی شده اند و به سایر مناطق مهاجرت کرده اند. میزان خسارات وارده بر دام عشایر 54میلیارد ریال است و تاکنون بیش از 20هزار راس دام و 2هزار نفر شتر از عشایران تلف شده است . عده ای از عشایر برای حفظ گوسفندان خود مجبورند از کامیون استفاده کنند که کرایه این وسیله نقلیه بسیار گران است . از مشکلات دیگر عشایر، در حال حاضر زیر کشت رفتن مراتع عشایر توسط روستاییان است که آنها مجبورند جو و علوفه را به نرخ آزاد خریداری کنند. مراتع باقیمانده نیز به دلیل خشکسالی های متوالی در حال کاهش بازدهی مستمر هستند و در بعضی نقاط، در شرف نابودی هستند. لازم به یادآوری است که توسعه شهرنشینی ، رشد جمعیت ، افزایش سطح زیر کشت و دایر کردن کارخانه ، پادگان و غیره از عوامل کاهش مراتع عشایر است . از آنجا که دام ، تنها سرمایه عشایر است ، چنانچه از بین برود، سرمایه دیگری جایگزین آن نخواهد شد؛ لذا یکی از تبعات آن بیکاری است که از این حیث تعداد زیادی به رقم بیکاران کشور اضافه می شود و تبعات بیکاری که بر همگان مشخص است و از مهمترین مشکلات کنونی کشور است ، افزایش خواهد یافت . نیز از آنجا که عشایر بخش مهمی از گوشت کشور را تولید و تامین می کنند، از بین رفتن دامها، مساله ای است که بر وابستگی کشور به بیگانه تاثیر مستقیم خواهد داشت . بسته شدن این راهها، نامطلوب بودن امنیت ، بهداشت و آموزش به هنگام کوچ ، از مشکلات دیگر عشایر است . از طرف دیگر، طی برنامه دوم ، دولت مکلف شد تا 20هزار خانوار عشایر را اسکان دهد، که این طرح به دلیل عدم بررسی های لازم و اختصاص نیافتن بودجه راکد مانده است . در حال حاضر، مهمترین مشکل عشایر سازمان محیطزیست است که پشت درهای بسته برای عشایر تصمیم گیری می کند و به بهانه حمایت از حیوانات وحشی همچون کبک ، جان میلیون ها راس دام عشایر را به خطر انداخته است . با ارزیابی زندگی کوچ نشینان و عشایر، براحتی قابل تشخیص است که مراتع ، اصلی ترین رکن حیات این گروه است که هر روز محدودتر و فرسوده تر می شود. این راهها که مسیر کوچ و تحرک دایمی آنان بوده است ، بتدریج از بین می روند و نیروی انسانی عشایر کوچ رو نیز به علل متفاوت ازجمله افزایش تعداد نیروی انسانی و بالارفتن سطح توقع نسبت به مشاغل جدید، کمتر می شود. توجه به مشکلات این گروه به منظور جلوگیری از افزایش بیکاری و جلوگیری از کاهش تولید گوشت ، پشم ، لبنیات و... ضروری است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها