ادای احترام سازمان ملل به پدر شعر فارسی‌

بان‌کی‌مون: رودکی شاعر خوبی‌ها و عدالت بود

گروه فرهنگ‌و‌هنر: مراسم بزرگداشت ابوعبدالله جعفر بن محمد رودکی، پدر شعر فارسی، عصر چهارشنبه به وقت نیویورک با سخنرانی بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل برگزار شد. به گزارش ایرنا از نیویورک، در این مراسم شمار زیادی از مقام‌ها و دیپلمات‌ها و دوستداران شعر و ادب فارسی شرکت داشتند.
کد خبر: ۱۸۳۱۵۵
نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با همکاری نمایندگی‌های تاجیکستان و افغانستان، بانی برپایی این بزرگداشت بود.

این مراسم همزمان با یکهزار و یکصد و پنجاهمین سال تولد این شاعر نامدار فارسی‌سرا برگزار شد. دبیرکل سازمان ملل در این مراسم فارسی تصریح کرد: رودکی شاعر خوبی‌ها و عدالت بود. بان‌کی مون در این مراسم که در یکی از سالن‌های سازمان ملل برگزار شد، با تمجید از شعر و جایگاه رودکی به‌عنوان پدر شعر فارسی گفت: رودکی شاعری بود که شعر را به زندگی روزمره مردم آورد و به همین جهت به سلطان شعر معروف شد.

وی گفت: اشعار رودکی را باید دستمایه‌ای قرار دهیم تا با استفاده از آن بتوانیم تفرقه‌های موجود را که بین مردم جهان و فرهنگ‌های مختلف حکمفرماست برچینیم و با آن مبارزه کنیم. به گفته بان کی مون، سروده‌های ابوعبدالله جعفر بن محمد رودکی، باید الهام‌بخش برای تلاش‌های جهانی در جهت مبارزه با افراط‌گرایی و تفرقه‌افکنی میان فرهنگ‌ها و مردم باشد.

او در ادامه عنوان کرد: بسیار برازنده است که سازمان ملل، زندگی شاعری را جشن می‌گیرد که ارزش‌هایی چون خوبی و عدالت را به زیبایی مورد ستایش قرار می‌داد. بان ‌کی ‌مون در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: با توجه به تلاش‌های اتحادیه‌ تمدن‌ها برای مقابله با افراط‌‌‌گرایی و رفع تفرقه، تاثیر رودکی، بویژه در عصر حاضر، بسیار حائز اهمیت است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این مراسم تصریح کرد که ادبیات و هنر فارسی ستون‌های فرهنگ ایرانی وتمام تمدن فارسی است و رودکی به‌عنوان یک شاعر خوش‌قریحه، نمونه‌ای عالی ازانسانی است که دارای محبت، رحمت و نمادی از وحدت و برادری مللی است که ریشه‌های واحد فرهنگی دارند.

وی گفت: محبت و درک، جوهره فرهنگ فارسی است و رحمت، قلب این فرهنگ است.

محمد خزایی همچنین تاکید کرد: رودکی هنوز پس از یازده قرن به ما ارزش محبت، دوستی و اتحاد را یادآوری می‌کند.

در مراسم بزرگداشت رودکی، شماری از استادان ایرانی، افغان و تاجیک به تشریح جایگاه این شاعر نامی پرداختند و تصریح کردند که اندیشه‌های این شاعر در عصر کنونی به نزدیکی بیش از پیش فرهنگ‌ها و تمدن‌ها کمک می‌کند.

همزمان با این مراسم ویژه، نمایشگاهی از آثار هنری هنرمندان ایرانی، افغان و تاجیک که معرف عظمت و شکوه تمدن و زبان فارسی و اشتراکات فرهنگی سه کشور است، در مقر سازمان ملل گشایش یافت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها