تصویب نظام جامع انتخابات‌ ضرورتی انکارناپذیر

به طور قطع یکی از راه‌های برگزاری انتخابات باشکوه، تدوین قوانین باثبات و شفاف و روشن برای انتخابات است که می‌تواند این فعالیت‌ها را به گونه‌ای قانونمند شکل دهد و از تغییرات ناگهانی و همزمان با برگزاری انتخابات جلوگیری ‌کند.
کد خبر: ۱۶۳۹۵۴

همه صاحب‌نظران سیاسی بر این عقیده هستند که تغییرات پی در پی در قانون انتخابات باعث نوعی سردرگمی در بین مردم و فعالان سیاسی می‌شود  اما از سویی برخی ضرورت‌ها درخصوص تبلیغات انتخاباتی از جمله جلوگیری از بر هم خوردن نظم و نظافت شهری و اسراف در هزینه‌های تبلیغاتی وجود دارد که باعث ایجاد برخی تغییرات در قانون انتخابات در زمینه تبلیغات شده است.

محمدحسین موسی‌پور، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی بازرسی انتخابات در این زمینه معتقد است با اصلاحاتی که در قانون انتخابات مجلس بویژه موضوع تبلیغات صورت گرفته است، فضای تبلیغاتی متغیر شده و تحت‌تاثیر قرار گرفته است.

فضای موجود در تبلیغات انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با اصلاحات صورت گرفته از سوی مجلس شورای اسلامی، شیوه‌های تبلیغاتی تحت‌تاثیر قرار گرفته است و باید بپذیریم که با این قانون نباید شاهد فضای تبلیغاتی گسترده شهری باشیم.

نصب هر نوع مواد تبلیغی منع و اقلام توزیعی نیز محدود شده است و باید از شیوه‌های جدید و ابزار نوین و از طریق خانه و خانواده‌ها برای تبلیغات انتخابات استفاده کرد.

باید با استفاده از ابزار نوین تبلیغات، انتخابات به درون خانواده‌ها و محافل سوق داده شود و حس و شور انتخاباتی از فضای ظاهری به درون خانه‌ها منتقل شود و این در سایه فعالیت رسانه‌های گروهی بویژه صداوسیما و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی نوین نظیر اینترنت، ایمیل‌ها و پیام‌های کوتاه تبلیغاتی ممکن است.

به طور طبیعی وقتی ممنوعیت الصاق مواد تبلیغی در فضای شهری ایجاد می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم شور و هیجان در محیط شهری وجود داشته باشد. این موضوع دارای نقاط قوت و ضعف است. از سویی ممکن است این موضوع بر فضای رقابتی تاثیر منفی داشته باشد و از شور و هیجان ظاهری انتخابات بکاهد، اما از سویی می‌تواند تبلیغات را ضابطه‌مند کرده و رویکرد تبلیغات انتخابات را محفل محور و خانه محور کند.

به عقیده شما اصلاحات اساسی در قانون انتخابات و تدوین قانونی ثابت در شرایط کنونی یک ضرورت محسوب نمی‌شود؟

بارها اعلام کرده‌ایم که یکی از نواقص انتخابات متغیر و بی‌ثابت بودن آنهاست. قانون انتخابات حداقل در برخی مواد نباید بسادگی و راحتی تغییرپذیر باشد تا از ضمانت اجرایی بلندمدت برخوردار شود. این نیاز در همه محافل در بین مسوولان و فعالان سیاسی و احزاب و تشکل‌های سیاسی احساس شده است.

وزارت کشور در این زمینه اقدامی کرده است؟

طرح نظام جامع انتخاباتی تدوین شده و بررسی‌های لازم درباره آن صورت گرفته است و زمانی که زمینه طرح آن در مجلس شورای اسلامی فراهم شود برای تقدیم آن به مجلس و تصویب آن اقدام می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها