نگاه دانشجو به انتخابات

دانشگاه ، پایگاه روشنگری

امروزه تمام دولت ها و سیاستمداران از دولت های مدرن غربی گرفته تا دولت های شرقی و کشورهای در حال توسعه به این نتیجه مهم دست پیدا کرده اند که اگر به دنبال ایجاد تغییر در فضای اجتماعی و سیاسی کشورند یا به دنبال حضور حداکثری و مشارکت عمومی مردم برای دستیابی به یک هدف مشخص سیاسی و اجتماعی هستند، باید از طریق ابزارهای مختلف ، زمینه لازم فکری و فرهنگی به منظور ترغیب خواص جامعه برای شروع این تغییر و تحول را فراهم سازند.
کد خبر: ۱۶۳۴۵۸

بی شک بخش قابل توجهی از نخبگان هر کشور را دانشگاهیان و قشر تحصیلکرده آن جامعه تشکیل می دهند.
دانشجوی آگاه و نخبه در هر جامعه ، با توجه به داشتن نگاه علمی از یک سو و نیروی جوانی ، اراده ای محکم و امید به آینده از سوی دیگر در تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی نقش پررنگ تر و بااهمیت تری ایفا می کند.

نگاه اجمالی به تاریخ 30ساله انقلاب اسلامی و بررسی تحولات و پیشرفت های چشمگیر در جریان انقلاب و پس از آن در جنگ تحمیلی و سپس در عرصه سازندگی این مطلب را تایید خواهد کرد که رهبری ، هدایت و مدیریت بسیاری از پیشرفت ها و توفیقات به عهده دانشجویان جوان و انقلابی بوده است.

جنبش دانشجویی از شروع انقلاب تاکنون همراه و همگام با اقشار دیگر جامعه و حتی موثرتر و قوی تر، اهداف انقلاب را دنبال کرده و در تحقق این هدف نقش تعیین کننده ای داشته است.

یکی از پدیده های مهم سیاسی اجتماعی که صحنه رخ نمایی فعالیت های جنبش دانشجویی بوده ، عرصه حساس انتخابات است که در زمینه حضور حداکثری و نشاط سیاسی نقش تعیین کننده ای ایفا می کند.

نقش دانشجو در عرصه انتخابات را می توان در 5 حوزه متفاوت بررسی کرد:

1- نقش دانشجو در آماده سازی فضای دانشگاه به منظور حضور بهتر در انتخابات و حضور حداکثری دانشجویان.

2- نقش دانشجو در ارتقای آگاهی های عمومی و افزایش انگیزه حضور.

3- نقش دانشجو در ارتقای کیفیت انتخابات و هدایت مسیرهای تبلیغاتی.

4- نقش دانشجو در انتخاب اصلح در انتخابات.

5- نقش دانشجو در مطالبه گری.

درخصوص نقش دانشجو در ارتقای آگاهی های عمومی و افزایش انگیزه حضور حداکثری می توان از 2نقش اجتماعی سخن گفت ؛ اولا هر دانشجو به عنوان یک عضو خانواده می تواند فضای خانواده را درخصوص توجه به اهمیت انتخابات به عنوان مرحله تعیین کننده در سرنوشت اجتماعی آماده سازد و به اعضای خانواده درخصوص آشنایی با احزاب سیاسی و تفکرات و اندیشه های یک کاندیدا و همچنین افزایش انگیزه اعضای خانواده برای حضور در عرصه انتخابات کمک کند.

ثانیا به دلیل جایگاه اجتماعی دانشجو و همچنین اثرگذاری این قشر بر نگرش و تفکر عامه ، حضور دانشجویان در عرصه اجتماعی ارتقای انگیزه حضور و انتخاب افراد اصلح در انتخابات را موجب می شود.

در خصوص نقش دانشجو در کیفیت برگزاری انتخابات سالم باید گفت که جریان فعال دانشجویی می تواند با فراهم سازی زمینه مناسب برای معرفی افکار نمایندگان و کاندیداهای انتخاباتی و ارائه برنامه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی مورد نظر هر یک از کاندیداها شرایط لازم را برای انتخاب افراد اصلح فراهم کند.

همچنین ، نخبگان دانشگاهی می توانند با بالا بردن سطح توقع جامعه از نمایندگان ، بر کیفیت برگزاری انتخابات بیفزایند.

از سوی دیگر حضور پرشور دانشگاهیان در انتخابات موجب ارتقای سطح کیفی و کمی برگزاری انتخابات شده و موجب تحکیم پشتوانه نظام و حضور موثرتر نمایندگان خواهد شد.

علیرضا زاهدی ، مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت در خصوص نقش دانشجو و جنبش های دانشجویی در انتخابات مجلس گفت : وظیفه جریان های دانشجویی را می توان در 2حوزه برگزاری انتخابات سالم و هماهنگی و همکاری با هیات اجرایی انتخابات و همچنین سالم سازی فضای انتخابات و معرفی و مطالبه شعارهای نمایندگان که نیازهای جامعه است ، دانست . وی خاطر نشان کرد: دانشجویان و جریان های دانشجویی باید با صدایی رسا مطالبات اساسی مردم را فریاد بزنند و در رفع مشکلات مردم ، به نمایندگان یاری رسانند.

مسوول بسیج دانشجویی علم و صنعت تاکید کرد: جریان های دانشجویی می توانند با تطابق دادن قول و عمل نامزدها و مقایسه شعار و عمل نمایندگان در دوره های پیشین مردم را در انتخاب افراد اصلح یاری رسانند.

سیدمحمد بیانیان ، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم نیز با اشاره به این مطلب که جنبش دانشجویی به عنوان پشتوانه عظیم و قشر همیشه در صحنه در تمام مقاطع حساس حضور فعال داشته است می گوید: جنبش دانشجویی با توجه به مستقل بودن از جریان ها و احزاب سیاسی با نگاهی کاملا مستقل می تواند تشخیص دهد کدام یک از جریان های حاضر به نفع جامعه عمل می کنند.

این فعال دانشجویی ، جنبش دانشجویی را پل ارتباطی میان مردم و حاکمان معرفی کرد و افزود: تشکل های دانشجویی می توانند بابرگزاری همایش ها و میزگردهای سیاسی به معرفی دقیق تر و بیشتر افکار و نظرات نمایندگان بپردازند.

محسن منصوری ، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان ، بزرگ ترین رسالت جنبش های دانشجویی در صحنه انتخابات را شفاف سازی و روشنگری اذهان مردم معرفی کرد و اظهار داشت : شایسته است تشکل های دانشجویی به عنوان مجموعه هایی آرمانخواه و عدالتخواه دور از مصلحت اندیشی های سیاسی به بیان افکار و اندیشه های نمایندگان و معرفی دقیق آن به مردم بپردازند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: جنبش دانشجویی باید معیارها و شاخص های اساسی اصولگرایی و تعهد را مشخص کند و از ورود افراد ناصالح و ناکارآمد به مجموعه اصولگرا و مجلس شورای اسلامی جلوگیری نماید.

فیروزآبادی ، دبیرکل جنبش عدالتخواه ، دانشجویان نیز گفت : جنبش دانشجویی باید با ارائه تعریف روشن از انتظارات و توانایی های مجلس شورای اسلامی ، شاخص های اساسی یک مجلس ایده آل و نماینده ایده آل را معرفی کند.

وی افزود: نظارت دقیق بر عملکرد مجلس شورای اسلامی و نمایندگان و همچنین نقد منصفانه از عملکرد آنها از وظایف جنبش دانشجویی است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: متاسفانه یکی از آفت های جدی که در فضای انتخاباتی کشور مطرح است ، تبلیغات فریبنده و ظاهرسازی هاست که جنبش دانشجویی می تواند با گفتمان صادقانه خود اثرات این تبلیغات فریبنده را از بین ببرد.

در همین حال علی خضریان ، فعال دانشجویی و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی مستقل دانشجویان می گوید: جنبش دانشجویی به عنوان مجموعه ای مستقل و بدون وابستگی به منابع قدرت و ثروت ، باید به توصیف فضای واقعی انتخابات بپردازد.

وی افزود: این نکته قابل تاکید است که جنبش دانشجویی نباید به پیاده نظام احزاب و جریان های سیاسی تبدیل شود، اما متاسفانه در حال حاضر برخی از سنگرهای دانشجویی به تایید فهرست های انتخاباتی و بعضا معرفی فهرست انتخاباتی می پردازند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: جنبش های دانشجویی با مطالبه گری ها می توانند شرایطی را ایجاد کنند تا نامزدها پاسخگوی فضای آکادمیک کشور باشند.وی تصریح کرد: جریان های دانشجویی می توانند فضای انتخابات را به گونه ای هدایت کنند که نامزدها به ارائه برنامه های کاری خود بپردازند و بدون برنامه وارد صحنه نشوند.

ابوالفضل میرزاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها