بار دیگر گزارش آژانس نادیده گرفته شد

شورای امنیت بازنده پرونده هسته ای ایران

شورای امنیت سازمان ملل بدون توجه به محتوای گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پاسخ کامل ایران به پرسش های آژانس ، در سومین اقدام غیرقانونی خود، قطعنامه تحریمی تازه علیه ایران صادر کرد. قطعنامه سوم شورای امنیت برخلاف قطعنامه های قبلی ، با اجماع 15عضو شورا همراه نبود و اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان به این قطعنامه رای ممتنع داد. رای گیری برای صدور سومین قطعنامه علیه ایران از سوی امریکا و متحدان اروپایی آن دوبار به تعویق افتاد تا رضایت و همراهی کشورهای لیبی ، ویتنام و آفریقای جنوبی که نسبت به محتوای قطعنامه و تناقض آن با گزارش البرادعی اعتراض داشتند، جلب شود.
کد خبر: ۱۶۳۱۶۵

با این حال قطعنامه سوم ، تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال نمی کند و فقط در آن ، حوزه های ذکر شده در قطعنامه های پیشین گسترش یافته است . قطعنامه 1803برخلاف آنچه امریکا و متحدانش خواستار آن بودند فاقد هرگونه تحریم جدی و تاثیرگذار علیه ایران و اصطلاحا فاقد دندان است.

شورای امنیت در این قطعنامه بار دیگر درخواست خود مبنی بر تعلیق تمامی فعالیت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری اورانیوم در ایران را خواستار شد و از تمامی کشورها درخواست کرد تا نسبت به ورود و عبور افراد دست اندرکار برنامه های هسته ای و موشکی ایران به قلمرویشان ، هوشیار باشند و محدودیت هایی را اعمال کنند.

این قطعنامه تحریم های اعمال شده بر اشخاص و شرکت های ایرانی را گسترش داده است و نیز برای اولین بار از کشورها می خواهد تا هواپیماها و کشتی های متعلق به ایران را مشروط بر وجود دلایل منطقی مبنی بر وجود مواد ممنوعه و دارای کاربردهای دوگانه بازرسی کنند.

قطعنامه همچنین ضمن استقبال از حل مسائل مهم باقیمانده میان ایران و آژانس براساس طرح اقدام ، بر تمایل 1+5 برای تقویت تلاش های دیپلماتیک جهت از سرگیری مذاکرات با ایران برای رسیدن به راه حل مساله تاکید می کند. شورا اعلام می کند در صورت تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران ، تحریم های اعمال شده علیه تهران را مادامی که تعلیق وجود داشته باشد، تعلیق خواهد کرد.

شورای امنیت با این که عملا گزارش مثبت البرادعی از روند همکاری ایران با آژانس را نادیده گرفته ، اما در بندی از قطعنامه ضمن استقبال از اجرای طرح اقدام از آژانس به دلیل تلاش هایش برای حل مسائل مهم باقیمانده مربوط به برنامه هسته ای ایران تقدیر کرده است.

شورای امنیت در این قطعنامه به ایران وعده داده است ، زمانی که اعتماد جامعه بین الملل به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران احیا شود، به همان روشی با آن برخورد خواهد شد که با هر کشور غیردارنده سلاح هسته ای و عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای رفتار می شود.

همچنین با وجود آن که ایران در چارچوب مدالیته به همه پرسش های آژانس پاسخ گفته است ، شورای امنیت در بند دوم قطعنامه تازه خود آژانس را به تداوم کارش برای روشن ساختن همه مسائل مهم باقیمانده ترغیب و تاکید می کند که این امر به ایجاد دوباره اعتماد بین المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران کمک می کند و از آژانس در تقویت پادمان هایش در خصوص فعالیت های هسته ای ایران مطابق با توافقنامه پادمان میان ایران و آژانس حمایت می کند.

این شورا همچنین نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور سیاست خارجی و امنیتی را به تداوم ارتباط با ایران در حمایت از تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای یافتن راه حلی از طریق مذاکره ترغیب می کند.این قطعنامه ظرف 60روز گزارش دیگری از مدیرکل آژانس درباره این که آیا ایران تعلیق کامل و پایدار همه فعالیت های ذکر شده در قطعنامه 1737را اجرا کرده است یا خیر و نیز روند پایبندی ایران به همه گام های مورد درخواست شورای حکام و دیگر شروط قطعنامه های 1737و 1747را می خواهد.

نماینده ایران در سازمان ملل:
ایران تسلیم ارعاب نمی شود

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ، طی سخنانی در جلسه شورای امنیت ، اقدامات این شورا علیه برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان را فاقد هر گونه مشروعیت و وجاهت قانونی توصیف کرد و گفت : ملت بزرگ و متمدن ایران تسلیم فشار، ارعاب و درخواست های غیرقانونی شورای امنیت نخواهد شد و دست از حقوق حقه خود بر نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، محمد خزاعی گفت : جامعه بین المللی امروز یک بار دیگر شاهد این واقعیت تلخ است که جایگاه شورای امنیت تا حد تبدیل شدن به ابزاری صرف در سیاست خارجی چند کشور معدود تنزل یافته و این شورا یک بار دیگر برای اتخاذ اقدامی غیرقانونی علیه ملتی سرفراز و مصمم مورد سوئاستفاده قرار گرفته است.

سیدمحمدعلی حسینی ، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به صدور قطعنامه جدید شورای امنیت گفت : این قطعنامه مغایر با روح و مفاد مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی است و براساس انگیزه های سیاسی و رویکردهای مغرضانه ، صادر شده و فاقد ارزش و غیرقابل قبول و محکوم است .همچنین نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: قطعنامه جدید شورای امنیت برای تشدید تحریم ها علیه تهران به تضعیف آژانس بین المللی انرژی اتمی منجر می شود.

واکنش غیر متعهد ها

در همین حال سفیر کوبا در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه تصریح کرد: هرگونه حرکت در چارچوب پیش نویس قطعنامه در شورای حکام بشدت به فضای ایجاد شده بین ایران و آژانس لطمه می زند. نورما گویکوچه آ استونز که به نمایندگی از جنبش عدم تعهد (نم ) در وین با خبرنگاران سخن می گفت افزود: ما معتقدیم اکنون بسیار مهم است که به مدیرکل آژانس و ایران فرصت بدهیم در مسیر «برنامه عمل » حرکت خود را ادامه دهند و ما نیز التزام خود را به این مسیر اعتمادساز نشان دهیم . وی افزود: ما بیانیه خود را که در آن از پیشرفت جدید بین ایران و آژانس و نیز گزارش مدیرکل که در آن از اجرای برنامه عمل خبر داده ، به شورای حکام ارائه و حمایت و استقبال خود را از این روند اعلام کرده ایم.

نتایج تحقیقات یک موسسه امریکایی نشان داد
79 درصد تحریم های بین المللی شکست خورده است

تحقیقات موسسه بین المللی هریتج امریکا نشان می دهد که 79درصد تحریم های بین المللی با شکست مواجه شده است.

به گزارش فارس ، این موسسه بین المللی اعلام کرده است ، از سال 1973میلادی تاکنون 79درصد تحریم های اقتصادی بین المللی با شکست مواجه شده و قطعنامه های بین المللی و تحریم اقتصادی ، تاثیر خود را بر کشورهای هدف از دست داده اند.

این تحقیق که سال 2007میلادی درباره اثربخشی تحریم های اقتصادی انجام شد، نشان می دهد از 176مورد تحریم اقتصادی که از سال 1914صورت گرفت 72درصد موفق نبوده و تنها 28درصد بقیه توفیق نسبی داشته است . بر اساس این گزارش بسیاری از روشنفکران و اقتصاددانان امریکایی با اعمال تحریم از سوی امریکا علیه کشورهای مختلف جهان مخالف هستند و آن را به ضرر اقتصاد امریکا می دانند.یکی از دلایل مخالفت اقتصاددانان امریکا با تحریم ، هزینه های جنبی و پنهانی است که امریکا برای جلب رای کشورهای عضو شورای امنیت و متحدان خود پرداخت می کند و علی رغم این هزینه ،حتی بسیاری از متحدان امریکا به تحریم های اعمال شده پایبند نیستند و معمولا با مرور زمان ، امریکا را در تحریم ها تنها می گذارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها