به رغم تاکید مجدد و چندین باره مقامات دولت عراق مبنی بر لزوم اخراج منافقین از عراق و محاکمه برخی سران آنها به جرم همکاری با رژیم صدام برای کشتار مردم عراق، تاکنون این خواسته محقق نشده است.
کد خبر: ۱۵۶۲۹۶

علت این مساله را عبدالعزیز حکیم ، رئیس مجلس اعلای عراق به طور واضح در حمایت صریح امریکا از این گروهک و ممانعت آن نسبت به اخراج منافقین از عراق اعلام کرده است. (بی.بی.سی، 21آبان) 86 چند هدف عمده را می توان به عنوان دلایل این عمل امریکا برشمرد:
1- استفاده ابزاری از منافقین برای معامله با ایران
2- استفاده از پتانسیل نظامی گروهک منافقین در درگیری احتمالی با جمهوری اسلامی
3- به خدمت گرفتن منافقین در برخی عملیات های مقطعی علیه نیروهای ایرانی
4- استفاده از منافقین برای به راه انداختن جنگ روانی علیه ایران (بخصوص در بحث هسته ای)
5- جمع آوری اطلاعات از داخل ایران (جاسوسی)
6- استفاده از توان و ظرفیت منافقین در قاچاق مواد مخدر
حمایت از گروه های مخالف جمهوری اسلامی از جمله رویکردهای دائمی ایالات متحده امریکا در دوره های مختلف بوده است. این رویکرد، در دولت ریگان به طور بارز و مشخصی به صورت حمایت از گروه های مجاهدین خلق (منافقین)، جبهه نجات ایران، گروهک درفش کاویانی، گروه احمد مدنی و برخی گروه های دیگر جلوه گر شد.
در دولت بوش پدیر نیز حمایت حداقل 2 میلیون دلاری سازمان سیا از گروه های مخالف جمهوری اسلامی (بخصوص منافقین)، نشان دهنده اعتقاد بوش پدر به ادامه رویکرد دولت ریگان بود.
حمایت از منافقین در دولت کلینتون بیشتر وجهه اطلاعاتی و لجستیکی به خود گرفت و تلاش شد در این دوره از اظهار حمایت صریح نسبت به منافقین پرهیز شود.
در دولت بوش پسر نیز به رغم این که منافقین، صراحتا یکی از گروه های تروریستی اعلامی از سوی وزارت خارجه امریکا معرفی شده اند؛ اما می توان حمایت گاه وبی گاه این دولت را از منافقین بوضوح مشاهده کرد.
با بررسی رویکرد کلی امریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون و همچنین شرایط فعلی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) که تحت تاثیر سقوط رژیم صدام شکل گرفته است، چند هدف عمده را به عنوان دلیل اصلی حمایت امریکا از منافقین و ممانعت از اخراج آنها می توان ذکر کرد:

1- استفاده ابزاری از منافقین برای معامله با ایران
در توضیح این مطلب باید اشاره کرد که گروهک منافقین مدعی است طارق هاشمی، معاون رئیس جمهور عراق، حضور سازمان منافقین را در عراق به واسطه کنوانسیون های بین المللی موجه دانسته است. کنوانسیون بین المللی مذکور اشاره به این مطلب دارد که پناهندگان در امان کشور پناه دهنده هستند و اعضای این گروهک نیز در حال حاضر هیچ اقدامی علیه ایران انجام نمی دهند و تنها در صورتی که دست به اقدامی ایذایی علیه ایران بزنند، می توان آنها را اخراج کرد.با توجه به این شرایط مشخص می شود که امریکا با پذیرفتن هزینه سنگین سیاسی و مالی حمایت از منافقین و جلوگیری از اخراج آنها درصدد است تا در فرصتی مناسب از آنها به عنوان ابزار معامله با جمهوری اسلامی استفاده کند و مطمئنا پس از تحقق این منظور (انجام معامله با ایران ) تمام حمایت های خود را از این گروهک قطع خواهد کرد.

2- استفاده از پتانسیل نظامی گروهک منافقین در درگیری احتمالی با جمهوری اسلامی
در صورتی که شرایط به منظور انجام معامله با ایران برای امریکا فراهم نشود و اوضاع به سمت یک درگیری نظامی (محدود یا نامحدود) پیش برود، مطمئنا امریکا از پتانسیل نیروهای مسلح گروهک منافقین برای اقدامات محدود و ایذایی علیه ایران استفاده خواهد کرد.

3- به خدمت گرفتن منافقین در برخی عملیات های مقطعی علیه نیروهای ایران
امریکا در حال حاضر نیز از توان نیروهای منافقین برای انجام برخی عملیات های مقطعی علیه جمهوری اسلامی استفاده می کند. برخی منابع آگاه معتقدند حمله به هتل پالاس در شهر سلیمانیه و دستگیری فرهادی، عضو هیات بازرگانی ایران از سوی سازمان سیا با همکاری برخی اعضای گروهک منافقین صورت گرفته است.

4- استفاده از منافقین برای به راه انداختن جنگ روانی علیه ایران (بخصوص در بحث هسته ای)
یکی از موارد استفاده منافقین برای امریکا، به راه انداختن هجمه های تبلیغاتی و جنگ روانی در مورد مسائلی نظیر بحث هسته ای، حقوق بشر و... علیه ایران است. منابع جاسوسی اسرائیل تاکید کرده اند که برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی از سوی اپوزیسیون ایرانی (مشخصا گروهک منافقین) درخصوص برنامه هسته ای این کشور تصادفی نیست و سرویس های جاسوسی ایالات متحده در سال های قبل نیز همین شیوه را اعمال کردند و اطلاعات اولیه ای را به این گروهک دادند تا آنان در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کنند. به عنوان مثال در کنفرانس های مطبوعاتی اخیر این گروهک، مهدی ابریشمچی عضو ارشد این گروهک، ادعاهای جدیدی را درخصوص وجود تاسیسات زیرزمینی سری برای فعالیت های هسته ای غیرصلح آمیز در ایران مطرح کرد که به احتمال بسیار زیاد این اظهارات و اطلاعات نیز از سوی سرویس های جاسوسی امریکا تهیه و تدوین و از منافقان برای نشر آن استفاده شد. (روزنامه الرای، به قلم ربیع یحیی، 14آبان 1386)

5- جمع آوری اطلاعات از داخل ایران (جاسوسی)
هدف دیگر امریکا از مخالفت با اخراج منافقین از عراق، استفاده از توان جاسوسی اعضای این سازمان است. این گروهک که تا قبل از فروپاشی رژیم صدام، به واسطه اعمال جاسوسی متعدد (بخصوص در زمان جنگ) مجوز حضور خود در عراق و حمایت مالی رژیم صدام از خود را کسب می کرد، پس از فروپاشی صدام، می تواند همین اعمال (جاسوسی) را برای ایالات متحده انجام دهد و با توجه به توان (هر چند محدود) برخی اعضا و رابطین این گروهک در نفوذ به داخل ایران و کسب اطلاعات در زمینه های مختلف می تواند تامین کننده حداقلی از انتظارات امریکا باشد.

6- استفاده از توان و ظرفیت منافقین در قاچاق مواد مخدر
اشتفان فوکس، نویسنده آلمانی معتقد است که مجاهدین خلق (منافقین ) به صورت بسیار فعالی در زمینه معاملات هروئین و دیگر مواد مخدر از افغانستان به دیگر نقاط جهان ، با امریکا همکاری و به این وسیله حمایت مالی و سیاسی ایالات متحده را از خود کسب می کنند. (سایت خبرگاه به نقل از سایت ریدرز ادیشن آلمان )در این میان ایران از دولت عراق انتظار دارد مصوبه مجلس این کشور را در اخراج فوری منافقین از خاک عراق اجرا کند. بویژه این که این گروهک تروریستی نه تنها در حق مردم ایران بلکه جنایات زیادی را در حق مردم عراق بویژه شیعیان این کشور مرتکب شده و شریک اقدامات صدام علیه مردم عراق بوده است.

سیدمرتضی کاظم دینان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها