علی لاریجانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: غربیها مطمئن هستند که ایران به سمت تولید بمب اتم نمیرود.
کد خبر: ۱۵۳۹۲۱

به گزارش ایرنا، لاریجانی امروز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، تاکید کرد: ما برای اینکه نیروگاههایمان کار کنند، به سوخت هستهای نیازمند هستیم.
لاریجانی اظهار داشت: از یک سو جرج بوش ، بحثهایی در مورد بانک جهانی سوخت مطرح میکند و از سوی دیگر برخی نطقشان باز میشود که "بانک سوخت منطقهای" ایجاد شود.
وی افزود:پاسخ ما به آنان این است که شما این بانک را ایجاد کنید اما بانک سوختی که کلید آن در دست آمریکاییها باشد به درد ایران نمیخورد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: مساله اساسی غرب با ایران دانش هستهای نیست بلکه آنها چیز بزرگتری را دنبال میکنند که موضوع هستهای نیز جزیی از آن کل محسوب میشود.
لاریجانی یاد آور شد: زمانی که ایران تاسیسات " یو.سی.اف اصفهان" را راهاندازی کرد، در جریان مذاکرات، برخی در داخل کشور اظهار داشتند که راهاندازی این تاسیسات کار " بیخود و معیوبی " است.

وی اضافه کرد: ما هم به دلیل آنکه به صورت تجربی ، این کار را به پیش میبریم، نمیتوانستیم قاطعانه به این اظهارات پاسخ دهیم که این فعالیتها نتیجه میدهد و در نتیجه به رغم همه این فشارها کارهای خود را انجام دادیم و "یو.اف. " تولید شد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: در این دوره روسها بحث " کنسرسیوم سوخت " را مطرح کردند که بر اساس آن ایران تنها پول میداد و کارخانه را نمیدیدیم و میتوان گفت که این تنها یک کنسرسیوم بازرگانی بود. لاریجانی همچنین با اشاره به مذاکرات ایران با طرفهای اروپایی در موضوع هستهای، اضافه کرد: وزیر خارجه پیشین فرانسه ، فرد خاصی بود و در جریان مذاکرات به ما میگفت که شما فقط باید به ما بله یا خیر بگویید.
وی ادامهداد: من به وزیر خارجه وقت فرانسه گفتم که این موضوع، "سوال بیست جوابی " نیست که چنین جوابهایی را از ایران میخواهید. اگر نگران انحراف ما از برنامههای صلح آمیز هستهای هستید، بیایید با همکاری یکدیگر فکری برای نظارت شما بیاندیشیم.

غربیها بسته پیشنهادی سولانا را کنار گذاشتند

لاریجانی اظهار داشت: به دنبال این بحثها، سولانا سال گذشته در سفری که در ماه ژوئن به تهران داشت، یک بسته پیشنهادی ارایه کرد که این پیشنهاد هم دارای ظرفیتها و هم اشکالاتی است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ایران این بسته پیشنهادی را رد نکرد ولی غربیها این بسته را کنار گذاشتند و گفتند که فقط باید تعلیق کنید.
لاریجانی یادآور شد: گرچه مقرر شد مذاکرات بار دیگر ادامه یابد اما این مساله با جنگ روزه لبنان مصادف شد که برخی تصور کردند حزبالله در این جنگ شکست میخورد.
وی ادامه داد: پیروزی حزب الله در جنگ روزه اسرائیل علیه لبنان، وضعیت را تغییر داد و دوباره از ایران خواستند که مذاکرات را از سر بگیریم.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در چهار دور مذاکراتی که برگزار شد، به توافقات اولیه دست یافتیم که البته خود غربیها آن را به هم زدند و به سمت صدور قطعنامه پیش رفتند.

برخورداری ایران از نفت و گاز
سرپوشی برای فشارهای بیمنطق غرب

لاریجانی به بهانههای غربیها در خصوص غیرضروری بودن دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هستهای با توجه به برخورداری ایران از نفت و گاز اشاره کرد و گفت: نفت و گاز ایران که غربیها مطرح میکنند، برای سرپوش گذاشتن به فشارهای غیرمنطقیشان است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی از افراد و دولت هایی که موضوع برخورداری ایران از نفت و گاز را بهانهای برای ممانعت از پیشرفتهای هستهیی ایران مطرح میکنند، انتقاد کرد.
لاریجانی اظهار داشت: کسانی که چنین بحثهایی را مطرح میکنند، دید ضعیفی دارند و ما میدانیم عمر نفت و گازمان چقدر است زیرا عمر اصلی نفت ما سپری شده و در آینده دچار کمبود میشویم.
وی تاکید کرد: همچنان که بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیدهاند و صنعت هستهای خود را گسترش میدهند، ما نیز برای رفع این کمبود نیاز به سرمایهگذاری داریم.
لاریجانی افزود: برای نمونه، فرانسه به تولید فناوری هستهای روی آورده است زیرا که این مساله مسالهای استراتژیک برای سرنوشت ملتها به شمار میرود.
نماینده مقام معظم رهبری درشورای عالیامنیت ملی تاکید کرد: پیشرفتهای هستهای جمهوری اسلامی ایران در گروی پافشاری ملت ایران بوده است.
لاریجانی، یادآور شد: فعالیتهای هستهای ایران شامل دو بخش عمده " ساخت و توسعه نیروگاهها " و " سوخت " است که این دو مکمل یکدیگر هستند و برای آینده ایران مورد نیاز است و ایران به نیروگاه و سوخت هستهای نیازمند است.
وی با اشاره به همکاری دولتهای غربی با رژیم پهلوی برای توسعه فعالیت های هستهای، گفت: دولتهای غربی، پیش از انقلاب قراردادهای خوبی با ایران داشتهاند که نمونه آن در پروژه اوردیف که درصد سهام آن متعلق به ایران است، دیده میشود.
لاریجانی اظهار داشت: دولتهای غربی بعد از بیرون راندن یک دیکتاتور از کشور، همه قراردادها را یک جانبه فسخ کردند، در حالی که شاه در شرایط تحریم اسراییل توسط عراق، به این رژیم نفت میداد و ژاندارم آمریکاییها بود.
وی اضافه کرد: آمریکاییها راکتور تهران را که نیازمند غنای بالای سوخت هستهای است به ایران دادند ولی بعد از انقلاب هم سوخت ندادند و هم پول ایران را خوردند.
لاریجانی اظهار داشت: هماکنون تن گاز " یو.اف. " و هزار و تن کیک زرد متعلق به ایران وجود دارد که در اختیار اروپاییهاست و توسط آنها بلوکه شده است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: در چنین وضعیتی سولانا به ما میگفت که با شما مشکل اعتماد داریم که من در پاسخ به وی گفتم که ایران به شما با این سابقه چه طور میتواند اعتماد کند؛ اگر در این مدت در مسیر درستی گام بر میداشتید، ما هم امروز میتوانستیم به شما اعتماد کنیم.
لاریجانی اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب، سیاست ما بر این بود که به سمتی برویم که بتوانیم صاحب فناوری شویم و باید به کسانی که در این راه گام برداشتند، آفرین گفت زیرا اگر سال پیش این تصمیم مهم را نگرفته بودیم، امروز این فناوری را نداشتیم.
وی اضافه کرد: هدف غربیها این بوده که جلوی پیشرفت ایران را بگیرند زیرا ایران در منطقه حساسی واقع شده که کانون اصلی انرژی به شمار میرود و " شازده آمریکا" یعنی اسرائیل نیز در آن حضور دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها