انقلاب اسلامی با تأسی از نهضت حسینی و امتداد ساختارشکنانه آن نهضت جاودانه، سبک جدیدی از مفهوم انقلاب را در دنیای مدرن و پسامدرن به جهان عرضه داشته است؛ مفهومی که خروج از مفهوم انقلاب در فلسفه سیاسی مارکسیست و خروج از مفهوم اصلاحات و تحول در فلسفه سیاسی لیبرال از پیامدهای آن بوده و هست.در این میان توجه کنید که ایرانیت را از افق کربلا بایستی ببینیم و ادراک کنیم، پرسش از چیستی ایرانیت یا به عبارت دیگر ناسیونالیسم ایرانی اهمیت بسزایی دارد. اگر مثل غربیها سکولار است پس مفاهیمی مثل خاک مقدس وطن از کجا آمده است؟زیرا سکولار که به هیچ روی با مفهوم مقدس نمیتواند همگرا شود و اصولا با چنین مفاهیمی جور درنمیآید.برای فهم ملیت ایرانی در این پنج سده اخیر بایستی ببینیم جایگاه شیعه در پیوند با هویت ملی ایرانیان چگونه بوده و چه تفاوتی با مورد مشابه در تاریخ غرب دارد. همچنین باید درنظر داشته باشیم که ولایتفقیه نسبت عمیقی با این فهم و تحول ملیت ایرانی دارد .بیهیچ گمان باید پذیرفت عاشورا بالاترین علت و نماد هویتیابی شیعه است و انقلاب اسلامی نیز_که متأثر از فرهنگ و ارزشهای عاشورایی است_ پس میتوان این نتیجه را به وضوح ادراک کرد که مهمترین ماهیت وجودی انقلاب اسلامی همانا هویتبخشی و هویتیابی شیعی در سطح ملی، بینالمللی و تمدنی است. این مؤلفه بسیار مهم است. همافقی ایران بهعنوان یک کشور مقدس یا حرم [ایران، حرم است] با عاشورا و مقدسات شیعه، نشان از این هویت ملی تکامل یافته دارد.