از آن روز به بعد، این نام دیگر فقط یک عنوان نبود. «امیرالمؤمنین» نه لقبی عادی که نشانهای بود از آسمان؛ نشان ولایت، مهر امامت و نماد رهبری پاک بر دلهای مؤمنان. آنکه این نام را به دوش میکشید، نهفقط پیشوای مردم بلکه راهبر دلها بود؛ علیبن ابیطالب، نخل سربلند عدالت و حقیقت در تاریخ اسلام. این لقب برای بسیاری آشناست اما آنچه شاید کمتر موردتوجه قرار گیرد، انحصاری بودن این عنوان است. براساس متون دینی و روایات معتبر، لقب امیرالمؤمنین تنها و تنها به علی بن ابیطالب(ع) تعلق دارد نه به هیچ شخصیت تاریخی دیگر. منابع حدیثی، ازجمله روایت امام باقر(ع)، بهصراحت اعلام میکنند که این لقب، مستقیما از جانب خداوند به علی بن ابیطالب داده شده است. در روایت آمده است: «لِمَ سُمّی امیرالمؤمنین؟ قال: الله سَمّاه»؛ خداوند خودش این لقب را به علی اختصاص داد. به گفته پیامبر گرامی اسلام(ص)، ایشان مأمور شده بود علی را با این عنوان بخواند. حتی در یکی از احادیث معراج، نقل شده که خداوند به پیامبر فرمود: «ای محمد! علی را امیرالمؤمنین بخوان و پیامبر نیز تأکید کرد که نه پیش از علی و نه پس از او، کسی را با این عنوان نخواهم خواند. در روایتی از امام صادق(ع) نیز آمده است: «خداوند متعال به پیامبرش دستور داد که علی را با لقب امیرالمؤمنین خطاب کند و مردم نیز او را با همین عنوان بخوانند.» این تأکیدات پیدرپی، نشان میدهد که امیرالمؤمنین تنها یک نام افتخاری نیست بلکه سندی است بر امامت و رهبری. مهمترین صحنهای که این لقب در آن بهصورت علنی و عمومی اعلام شد، واقعه غدیر خم است. پیامبر، در حضور هزاران نفر از حاجیان، دست علی را بالا برد و فرمود: «مَنْ کنْتُ مَوْلَاه فَهَذَا عَلِی مَوْلَاه.» پیامبر در ادامه همین خطبه فرمود: «ای مردم! او را برتری دهید چراکه خدا او را برتری داده است. او را امیرالمؤمنین بنامید.» با این تأکید، لقب امیرالمؤمنین جنبهای رسمی، مردمی و الهی به خود گرفت اما با رحلت پیامبر، این جایگاه الهی به مرور زیر سایه جریانهای سیاسی و قدرتطلبی قرار گرفت. پس از پیامبر، تلاش شد این عنوان برای خلفای دیگر نیز به کار رود. ولی امام علی هیچگاه خود را خلیفه به معنای رایج آن ندانست. او براساس نص پیامبر، «امیرمؤمنین» بود، نه صرفا یک حاکم سیاسی. حتی زمانی که خلافت رادرشرایطی دشوار پذیرفت، باز هم مشروعیت خود را نه از بیعت مردم بلکه از حکم الهی میدانست. لقبها درتاریخ اسلام صرفا جنبه لفظی ندارند بلکه نشانگر مشروعیت، مقام و حتی حجیت دینی هستند. وقتی پیامبر اکرم(ص)، علی(ع) را به این عنوان میخواند، در حقیقت او را بهعنوان رهبر معنوی امت و الگوی ایمانی معرفی میکند. تلاش برای تعمیم این لقب به دیگران، عملا تلاشی برای بازتعریف جایگاه علی است که نه با روح غدیر سازگار است و نه با حقیقت تاریخی و دینی موجود در منابع معتبر. از اینرو، شناخت این انحصار، به شناخت جایگاه واقعی علی بن ابیطالب در منظومه فکری اسلام کمک میکند. اینکه تنها علی بن ابیطالب، «امیرالمؤمنین» باشد، نهتنها یک واقعیت تاریخی است، بلکه مسئولیتی برای مؤمنان ایجاد میکند. شناخت او، پذیرش رهبری، پیروی از آموزهها و درک عدالتمحوریاش، بخشی از مسئولیتهای دینی پیروان اسلام است.هرچند بسیاری کوشیدند این عنوان را به دیگران نسبت دهند اما حقیقت در روایتها، منابع و دلهای آگاه زنده ماند. امروز، در عصری که حقیقتها در میان انبوه روایتهای مختلف گم میشوند، بازگشت به اصل، یعنی امیرالمؤمنین علی(ع) یک نیاز است.