به گزارش جامجمآنلاین از فارس، نبودن کارگاههای تولیدی تامین مواد اولیه مانند ریسندگی و رنگرزی در کهگیلویه و بویراحمد و تحمیل هزینههای سفر به استانهای دیگر برای خریداری مواد اولیه باعث شده برخی هنرمندان از مواد اولیه درجه ۲ یا سه استفاده کنند که این امر در کاهش کیفیت محصولات تولیدی اثرگذار است.
این درحالی است که پشم تولیدی دامپروران عشایر کهگیلویه و بویراحمد با قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی توسط دلالان خریداری میشود به عبارت دیگر آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم.
درواقع میتوان با همت مضاعف و برنامهریزی بهتر برای راهاندازی کارگاههای تولید مواد اولیه در کهگیلویه و بویراحمد ضمن کمک به افزایش درآمد هنرمندان به بهبود وضعیت معیشتی دامداران با قطع دست دلالان نیز کمک کرد.
شماری از دست ساختههای صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از جمله گلیم سوزنی، گلیم ساده مهر ملی اصالت دارند، اما با وجود این برخی از محصولات تولیدی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی آن طور که باید و شاید از کیفیت لازم برخوردار نیست و همین امر باعث ناتوانی در مقوله رقابت پذیری در بازارهای داخل و خارج از کشور شده است.
صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فعالیت ۳۵ هزار هنرمند صنایعدستی و رشتههایی مانند جاجیمبافی، سفره بافی، نمدمالی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی در صورت توسعه امکانات میتواند ظرفیتی مهم برای درآمدزایی به ویژه به منظور اشتغال بانوان باشد.
هنرمندان از دشواری تامین مواد اولیه میگویند
یکی از هنرمندان صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد میگوید: نبودن مواد اولیه مورد نیاز تولید دست بافتههای صنایع دستی از مشکلاتی هنرمندان این استان است که باعث تحمیل هزینه اضافی بر دوش فعالان و به جان خریدن سختیها و خطرات سفر میشود.
سارا پناهپوری با بیان اینکه ماهانه یک بار برای خرید نخ مورد نیاز صنایع دستی به شهرضا سفر میکند تاکید کرد:به دلیل متنوع بودن انواع نخ به منظور انجام سفارش مشتریان و کم بودن درآمد امکان خرید یک جای مواد اولیه برای هنرمندان نیست.
یکی دیگر از هنرمندان تولیدکننده دست بافتههای داری در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی از مشتریانش متقاضی گلیم با بندهای محلی هستند تاکید کرد: با تبدیل پشم گوسفندان به نخ اقدام به بافت گلیم میکنم، اما به دلیل نبودن کارگاههای رنگرزی دوباره ناچار به سفر به استان اصفهان برای رنگ کردن بندها هستم.
سکینه مبارکی با یادآوری اینکه گلیم در اندازههای مختلف و دست بافتههای کوچک مانند آویز و جاقرآنی بیشترین تولیدات هنرمندان صنایع دستی استان را تشکیل میدهد ابراز کرد: برای کاهش تمام شده قیمت دست بافتههای سنتی نیاز به کارگاههای به دایر شدن ریسندگی و رنگرزی در استان است.
کیفیت محصولات صنایع دستی به ایجاد امکانات گره خورده است
کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبودن کارگاههای ریسندگی، رنگرزی و شورپرداخت در استان یکی از عوامل مهم پایین بودن کیفیت برخی از محصولات تولیدی هنرمندان دراستان است.
داریوش بهروزی اعتقاد دارد که برای ارتقای کیفیت دست بافتههای سنتی در کهگیلویه و بویراحمد چارهای جز ایجاد کارگاههای تولید مواد اولیه در استان نداریم.
وی با اشاره به اینکه این کارگاهها در استانهای دیگر با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی میشود تاکید کرد: فعالان صنایع دستی استان بنیه مالی لازم برای ایجاد چنین مراکزی را ندارند.
بهروزی عنوان کرد: ضرورت دارد تا دولت برای راه اندازی حداقل یک واحد تولید مواد اولیه در کهگیلویه و بویراحمد اقدام کند.
وی تاکید کرد:برای راه اندازی یک کارگاه ریسندگی و رنگرزی حداقل یک مکان به مساحت ۲هزار متر مربع و ۳۰میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز است.
بهروزی با اشاره به اینکه ایجاد هر کارگاه تولید مواد اولیه دست بافتههای سنتی در استان ۵۰شغل مستقیم ایجاد میکند بر ضرورت چنین واحدهایی در شهرستانهای بزرگ گچساران و کهگیلویه تاکید کرد.
بازاریابی ضعیف دیگر چالش صنایع دستی
بهروزی با اشاره به اینکه شماری از محصولات صنایع استان ظرفیت برندسازی را دارند میگوید که بازاریابی مناسب گمشده رونق بازار فروش محصولات در کهگیلویه و بویراحمد است.
بهروزی گفت:برای برندسازی نخستین اقدامها باید از سوی تولیدکنندگان یا صاحبان کارگاههای تولدی برداشته شود.
وی اعتقاد دارد که برند معتبر و خوشنام زمانی به وجود میآید که محصول بتواند فراتر از انتظارات مشتری باشد و به ادعاها و تبلیغات خود جامه عمل بپوشاند.
وی تاکید میکند که تولید کنندگان صاحب برند میتوانند مشتریهای وفادار برای داشته باشند و همچنین محصولات خود را به خارج کشور صادر کند.
برندسازی چگونه شکل میگیرد؟
کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است که برای برندسازی در وهله نخست باید که بسته بندی مشتری پسندی برای محصول انجام گیرد.
وی با یادآوری اینکه برندسازی نیازمند اطلاع رسانی و تبلیغات زیاد است شرکتهای بزرگ با تبلیغات مداوم باعث میشوند که نام آنان در ذهن بماند و سعی میکنند عملکردهای خود را به روشهای مختلف اطلاعرسانی کنند تاکید کرد: تولیدکنندگان صنایع دستی نیز میتوانند برای برندسازی با استفاده از فضای مجازی و رسانهها اقدام کنند.
بهروزی تصریح کرد:از آنجا که خرید همیشه بر مبنای اعتماد صورت میگیرد، پس اگر نام تجاری یک شرکت و یا یک محصول برند معتبر باشد، مشتری بهتر و با علاقه به سمت این محصول خواهد رفت.
وی تاکید کرد:گام برداشتن در حوزه مسئولیتهای اجتماعی از دیگر مقولههایی است که صاحبان برندها و نام تجاری برای جلب اعتماد مشتریان انجام میدهند.
وی با اشاره به اینکه برخی رشتههای صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد مانند گلیم سوزنی، توردوزی، پرده گلیمی، چهل گره اعلایی، دست دوزی روی پارچه، جاجیم بافی، گلیم مشته، گلیم نقش برجسته، زیورآلات معطر و سیاه چادر بافی در فهرست آثار ملی ثبت شده تاکید کرد: صنایع دستی استان ظرفیت مناسبی برای درآمدزایی است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
گفت وگوی اختصاصی تپش با سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان تهران:
بهروز عطایی در گفت و گو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با حجتالاسلام محمدزمان بزاز از پیشکسوتان دفاع مقدس در استان خوزستان