نخستین نکته بااهمیت درخصوص بازیهای رایانهای در کشورما رویکرد کلان نسلهای مختلف ازکودک و نوجوان و همه طیفهای سنی به این هنرصنعت است که بخش بسزایی از وقت و فراغت آنها را به خود اختصاص داده است.گاهی افراد به قدری در بازیها غرق میشوند که شاید بتوانیم وضعیتشان را به نوعی اعتیاد شبیه بدانیم. موضوع دیگر رویکرد و استفاده هرچه بیشتر این کاربران از بازیهای غیرایرانی است. همه میدانیم که صنعت بازی و سرگرمی در اروپا و غرب بسیار درآمدزاست. تولیدکنندگان غربی بازیهای رایانهای به جای اینکه به فرهنگ کشورهای مقصد بیندیشند، به درآمدزایی این صنعت میاندیشند و به همین دلیل فرآیند بسیاری از این بازیهای رایانهای با قراردادهای مالی صورت میپذیرد، به این معنی که بازیگر در روند انجام بازیها وارد شرطبندی و قمار میشود که طبعا با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما تباین دارد.
اینکه چرا جوانان ما به بازیهای رایانهای خارجی توجه بیشتر و روزافزونی دارند و به تولیدات بازیهای رایانهای داخلی رویکرد مطلوبی نشان نمیدهند، یک دلیلش را میتوان شاید درآمدزا بودن این بازیها دانست.بازیهای رایانهای با تحولاتی که بهویژه هوش مصنوعی در فضای مجازی ایجاد کرده، نوآوریها و دگرگونیهای تازهای در ارتباطات انسانی بهوجودآورده است به این معنا که اگر زمانی بچههای ما در خانه و دویا چندنفری به بازی رایانهای میپرداختند، امروز دامنه این بازیها به بیرون از خانه کشیده شده است و نه فقط در محل کار یا انظار عمومی مانند مترو و تاکسی و... افرادی را میبینیم که با جدیت در بازی خاصی غرق هستند و اگر حتی صرفا برای کسب درآمد ارزی نباشد و همان وقتگذرانی و تفریح نیز تلقی شود، باز میتوان گفت جامعه ما را چنین رویکرد و روندی به سمت و سویی مباین با فرهنگ ایرانی و اسلامی و حتی ضدیت با آن میکشاند.
برای ساماندهی به این مهم و اصلاح فضای رویکرد به بازیهای رایانهای غربی(ازشرق دور تا اروپا و آمریکا)راه حلی که نخست به ذهن میرسد تقویت برنامهنویسان و طراحان بازیهای رایانهای است. باید برگردیم به فرهنگ بومی و اصیل خودمان. زیرا ارزشهای فرهنگی ایرانی بسیار فراوان هستند و آثار باستانی ما یک نمونه از این فرهنگ و از نمادهای دیرپای آن است و آثار مذهبی ما سدههاست جلوهگر این فرهنگ عظیم است. شخصیتهای بزرگی که درفرهنگ و علم و حکمت و... سرآمد و چهره بودهاند و آثارشان همچنان در جهان مورد توجه است. شکلگیری هوش مصنوعی بر اساس منابع معتبر مرهون دانشمند بزرگ ایرانی، خوارزمی است. او بود که الگوریتم را مطرح کرد و امروز بنیان هوش مصنوعی و برنامهنویسیاش برپایه همان دستاورد دانشمند ارجمند ایرانی است.
چراامروز نمیتوانیم تولیدکننده بازیهای رایانهای فاخر باشیم که هم علاقهمندان داخل کشور وهم مخاطبان وعلاقهمندان خارج کشور را مجاب به استفاده از آنها کرده و طالب بازیهایی باشند که جلوه معاصر فرهنگ و نگاه ایرانی-اسلامی ما باشد؟
به نظر میرسد علاوه بر ضعفهایی که ما در ساختن بازیها داریم، یک نمونه آن زمینهسازی برای درآمد ارزی است که غیرقابل کنترل است. در این باره در حوزههای جامعهشناسی و ارتباطات و بهخصوص روانشناسی بایستی پژوهش کنیم تا ببینیم مسأله ما در این حوزه واقعا چیست و محققان ما چه راه حلهای دقیقتر و کاربردیتری ارائه میدهند.