تجارت با همسایگان را جدی بگیریم

ایران و عراق شرکای تجاری دیرینه هستند و اخیرا هدف‌گذاری تجارت ۲۰ میلیارد‌دلاری درنظر گرفته شده است. بررسی تجارت دو کشور در طول سه سال گذشته به‌دلیل تغییر راهبرد تجارت و توجه به همسایگان روند صعودی داشت. دردولت سیزدهم اولویت تجارت، کشورهای همسایه بودند و این رویه هم‌اکنون نیز ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۸۵۸۷۳
نویسنده یحیی آل‌اسحاق | رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
 
از این روعراق که بازارمناسبی برای ایران بود،توانسته توسعه پیدا کند اما باید توجه داشت حضور برندهای نامدار ایرانی در کشورهای همسایه می‌تواند تولید ایران را نیز تغییر دهد.در‌واقع ایران باید بتواند محصولات خود را درکشورهای همسایه متنوع کند. اکنون کالاهای با‌کیفیت بالایی در کشورمان تولید می‌شود که کشورهای همسایه با آنها آشنایی ندارند. همچنین همسان‌سازی قوانین و مقررات تجاری و گمرکی با هر کشور همسایه می‌تواند تولید و تجارت ایران را تغییر دهد. از سوی دیگر، ثبات قوانین در داخل نیز می‌تواند فعالیت‌های تجاری را مؤثر‌تر کند. اقدامی که دولت ایران باید انجام دهد واردات از کشور عراق است. اگر ایران بتواند همان‌طور که کشورهای همسایه را به‌عنوان بهترین بازار صادراتی معرفی می‌کند و برای آن برنامه‌ریزی دارد، برای واردات نیز برنامه داشته باشد، برخی مشکلات تجارت ایران مرتفع خواهد شد؛به این‌دلیل که هزینه واردات ازکشورهای همسایه نیز کمتر ازسایرکشورهاست ومی‌تواند منجر‌به توسعه تجارت شود. اکنون ترازتجاری ایران وعراق اختلاف زیادی دارد وبیشتر به نفع ایران است.اگر ایران بخشی از نیازهای خود را از بازار عراق تامین کند در آن صورت تجار عراقی نیز به‌دنبال افزایش تجارت با ایران خواهند بود.اکنون تجار عراقی و ایرانی ارتباط اندکی با هم دارند و اغلب ارتباطات در حوزه سیاسی و دولتی تعریف شده است. دولت باید واسطه شود تا تجار عراقی و ایرانی به‌صورت مستقیم با‌ هم کار کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها