حضرت زهرا سلاما... علیها پس از وفات پدر بزرگوارشان شب و روز گریه میکردند و این موضوع از مسلمات تاریخ است. گریههای ایشان به قدری زیاد بود که مردم از گریههایشان متأثر بودند و اظهار ناراحتی میکردند. گفته شده که این گریهها جنبه سیاسی داشته و اما آیا حضرت زهرا(س) بهخاطر علاقه دختری به پدرشان و بهعنوان یک فرزند گریه میکردند؟ اگر چنین باشد که این علاقهای است که همه انسانها، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، به پدر خود دارند و این امری فطری است. البته افراد بافطرت پاکتر، ناراحتی را شدیدتر احساس میکنند اما اگر موضوع تنها پدر و فرزندی بود، باید سایر معصومین نیز که پدرشان را از دست دادند، همین ناراحتی را ابراز میکردند. در حالیکه این موضوع تنها درخصوص حضرت زهرا سلاما...علیها نقل شده است. ایشان شدیدا در فقدان پدر بزرگوارشان میگریستند. پس این امر باید علت فوقالعادهای داشته باشد.
براساس آیات و ادعیه و زیارتنامههای پیامبر صلوات ا... علیه، انسان پس از پیامبر دو چیز را از دست داد: اول، رابطه انسان با آسمان که بهواسطه وحی برقرار بود، با وفات پیامبر قطع شد و این خسارت بزرگتر از هر خسارت دیگری است. دوم، در زمان حیات پیامبر، اگر گناهکاران میآمدند در حضور ایشان توبه میکردند و از ایشان میخواستند که برای آنها استغفار کند، گناهانشان بخشیده میشد. یعنی جامعه میتوانست از اعمال زشت خود پشیمان شود و تبعات گناهان بهواسطه استغفار پیامبر از بین میرفت. این دو موضوع، علاوه بر فقدان وجود پیامبر، غم بزرگتری را به همراه داشت. در قرآن نیز به این دو غم اشاره شده است. البته در امر دریافت وحی کسی جانشین پیامبر نبود اما در مورد دوم، شاید بتوان گفت ائمه میتوانستند جانشین پیامبر باشند و ناهنجاریهای جامعه را با استغفار برطرف کنند اما حضرت زهرا(س) نگران هر دو موضوع بودند.
این امر را میتوان از نزول حضرت جبرئیل بر حضرت زهرا (س) استنباط کرد. حضرت جبرئیل بر حضرت زهرا(س) نازل میشوند و به ایشان تسلی میدادند. پس باید نزول حضرت جبرئیل بر حضرت فاطمه زهرا سلاما... تناسب داشته باشد. آن چه غمی بود که با نزول حضرت جبرئیل بر ایشان تسلی پیدا میکرد و این همان غمی است که حضرت صدیقه(س) در غم از دست دادن رابطه زمین و آسمان متحمل شده بودند. در واقع وقتی جبرئیل نازل میشد، این رابطه دوباره برقرار میشد. نکته دوم غم حضرت زهرا(س) این بود که مردم به جانشینان پیامبر صلواتا...علیه که میتوانست غم دوم را تسلیت دهد، مراجعه نمیکردند و این نشان میداد که آنچه که گرامیتر از پیامبر بزرگ اسلام بود و ایشان حاضر بودند جان مبارکشان را در این راه فدا کنند در خطر بود و این برای حضرت زهرا(س) غمانگیزتر بود. البته که این غم نیز بهواسطه خبرهایی که جبرئیل به حضرت زهرا(س) میدادند، تسلی پیدا میکردند. حضرت زهرا(س) ماجرای نزول جبرئیل را به حضرت علی(ع) گفتند و روایت کردند که جبرئیل بر من نازل میشود و خبرهای آینده امت را که گاها نویدبخش بوده و جانشینی ائمه دوازدهگانه را که در آینده بشریت تعیینکننده بودند، صحبت میکردند. این تاریخ آینده بشریت اکنون باقی مانده است.
حضرت امیر فرمودند این مطالب را به من بگویید و آنها را یادداشت کردند و این یادداشتها بهعنوان راهنمای امامان بعدی باقی ماند. به همین دلیل در احادیث آمده که ائمه دوازدهگانه حجت بر مردم و حضرت زهرا(س) حجت بر ائمه هستند. این مقام بزرگی برای حضرت زهرا(س) است و هیچکس بعد از پیامبر(ص) نقل نشده که جبرئیل بر او نازل شده باشد. آنچه که بر ایشان نازل شد، حکم و قوانین اجتماعی و حتی آیات قرآن نبود ولی تاریخ آینده بشریت بود که ائمه به آن مراجعه میکردند و تکلیف خود را میفهمیدند چرا که حجتی داشتند در ادای تکلیف. این یادداشتها که بعدا صحیفه فاطمیه نامیده شد، بهتدریج در اختیار ائمه بعدی قرار گرفته است. اکنون این صحیفه در دست حضرت حجت است و قاعدتا حضرت از آن شرح حال، زندگی جامعه بشری را مییابند و امروز اگر ما در جنگ و صلحی شرکت میکنیم در آن صحیفه حتما به آن اشاره شده است. این ارتباط برای حضرت زهرا(س) تسلی بود تا اینکه بر اثر ناملایماتی که بر آن حضرت رفت به شهادت رسیدند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانههای داخلی و معاند را بررسی کردهایم
ابراهیم تهامی، مهاجم سابق تیمملی در گفتوگو با جامجم:
گفتوگو با محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
در گفتوگو با تهیهکننده مستند معروف شبکه سه اولویتهای موضوعی فصل جدید بررسی شد