در طول یک سال پس از عملیات افتخارآمیز «طوفان‌ الاقصی»، آثار فرهنگی و هنری قابل‌توجهی با مضمون حمایت از مردم فلسطین در کشور تولید شده است 

طوفان هنر برای مقاومت

پس از عملیات افتخارآمیز طوفان‌الاقصی به دست رزمندگان دلاور محور مقاومت، در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ در اراضی‌اشغالی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس، هنرمندان شاخه‌های گوناگون و چهره‌های فرهنگی و ادبی آرام ننشسته و آثار خود را ساعاتی پس از این عملیات موفق تولید و منتشر کردند.
کد خبر: ۱۴۷۵۹۷۷

همچنین از سال گذشته تاکنون جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری متنوعی با موضوع طوفان‌الاقصی برگزار شده است. در این گزارش و همزمان با نخستین سالگرد این عملیات مروری بر جشنواره‌ها، دستاوردها و فعالیت‌های هنرمندان داشته‌ایم. 

از طوفان مقاومت تا طوفان رنگ و قلم‌مو 
هنرمندان حوزه‌های گوناگون هنرهای تجسمی با طراحی انواع رویدادهای مناسبتی پس از طوفان‌الاقصی و یا افزودن بخش‌های جدید مرتبط با این عملیات به جشنواره‌هایی که چندین دوره سابقه برگزاری داشته‌اند، با خیزش مردمی حمایت از فلسطین و پیروزی جبهه مقاومت در هفتم اکتبر سال گذشته همراه شدند.

سال گذشته هنرمندان برجسته طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش از خانه طراحان انقلاب اسلامی ساعاتی پس از آغاز عملیات بزرگ طوفان‌الاقصی در فلسطین، با خلق آثارشان طوفان به‌پا کردند. همزمان با آغاز عملیات بزرگ طوفان‌الاقصی در اراضی اشغالی که یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود، هنرمندان طراح گرافیک، تصویرساز و نقاش نیز آرام ننشسته و آثار خود را فقط ساعاتی پس از این عملیات عرضه کردند. مسعود نجابتی، هنرمند طراح گرافیک و خط همزمان با عملیات طوفان‌الاقصی، اثری طراحی و منتشر کرد، همچنین سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی که سابقه خوبی در واکنش سریع به اتفاقات و حوادث دارد، اثری را به نمایش گذاشت. کارلوس لطوف، هنرمند و کاریکاتوریست مطرح برزیلی که کارهایش به موضوعاتی چون ضدصهیونیسم، ضدجهانی‌سازی، ضدسرمایه‌داری و... اشاره دارد هم یک اثر برای عملیات طوفان‌الاقصی منتشر کرد.

جهاد فرهنگی و هنری ادامه دارد
این جهاد فرهنگی و هنری هنوز ادامه دارد و همین روزها و در آستانه سالگرد این عملیات یکی از تازه‌ترین رویدادهای هنری با موضوع طوفان‌الاقصی به همت هیأت هنر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با همکاری موزه هنرهای معاصر فلسطین رویداد هنری «هنر طوفان» برگزار می‌شود. رویداد هنر طوفان با تمرکز بر موضوع فلسطین و عملیات طوفان‌الاقصی و در راستای تقویت نرم‌افزاری مقاومت مردم فلسطین، هنرمندان و علاقه‌مندان را گرد‌هم آورده و با ایجاد زمینه‌ خلق اثر، موجی هنری در حمایت از آرمان فلسطین ایجاد می‌کند و در سه شاخه هنرهای جدید، پرفورمنس آرت (Performance art)، هنر مفهومی یا کانسپچوال آرت (Conceptual art) و هنر چیدمان یا اینستالیشن آرت (Installation art) برگزار خواهد شد.

طوفان‌الاقصی عنوان یکی از این نمایشگاه‌ها بود که با آثار هنرمندان کارتونیست در واکنش به جنایات‌ اسرائیل و جنگ بی‌رحمانه در غزه، همزمان با سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و کشتار مردم بی‌دفاع غزه در خانه کاریکاتور ایران افتتاح و برگزار شد. 

انتفاضه دختران سپیدپوش ایران
یکی دیگر از این جشنواره‌های هنری به همت دختران سپیدپوش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور با عنوان «انتفاضه هنر» در همکاری مشترک موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با مشارکت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس و مرکز رسانه‌ای معیار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در ۱۰ رشته هنری از جمله پوستر، نقاشی، تایپوگرافی، نقاشی‌خط، نقاشی دیجیتال، کلیپ به صورت گروهی، مصاحبه خیابانی به صورت گروهی، موشن گرافیک به صورت گروهی، پادکست و اینفوگرافیک برگزار شد. هدف از انتفاضه هنری دختران دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران، ابراز همدردی با مردم مظلوم فلسطین و به تصویرکشیدن جنایات وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی بود. 

جشن پیروزی در حرم امن رضوی
پس از عملیات طوفان‌الاقصی حرم امام هشتم (ع) نیز محلی برای فعالیت هنرمندان تجسمی دغدغه‌مند بود. از این‌رو ۱۴ نفر از هنرمندان شاخص حوزه هنرهای تجسمی به‌ویژه در حوزه گرافیک و نقاشی، پس از پیروزی جبهه مقاومت بعد از عملیات طوفان‌الاقصی با رویداد «من‌القدس، الی‌القدس» در حمایت از مردم مظلوم غزه در حرم امام رضا (ع) خط‌شکنی کردند. 

طوفان هنر مقاومت در شهرهای ایران
سایر استان‌های کشور هم ده‌ها جشنواره و برنامه‌های فرهنگی و هنری گوناگون پس از عملیات طوفان‌الاقصی برگزار شد؛ رویداد هنری و ادبی طوفان‌الاقصی در خانه فرهنگ تبریز یکی از این برنامه‌ها بود که هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب تبریز سه‌شنبه دوم آبان‌ماه برای اعلام همدردی و همبستگی با مردم مظلوم غزه گرد‌هم آمدند تا در رشته‌های مختلف هنری و ادبی به خلق آثار با موضوع غزه بپردازند. در این رویداد و تجمع هنری و ادبی هنرمندان خوشنویس، نقاش و کاریکاتوریست در نگارخانه استاد میرعلی تبریزی به خلق اثر با موضوع غزه پرداختند. همچنین در کنار کارگاه خوشنویسی، نقاشی و کاریکاتور، موسیقی با موضوع غزه نیز اجرا شد. 

در استان لرستان هم رویداد استانی فرهنگی، هنری، ادبی «طوفان‌الاقصی» در چهار بخش شعر، موسیقی، خوشنویسی و هنرهای تجسمی (پوستر) در شهر بروجرد برگزار شد و ۱۵۰ اثر در موضوعات محور مقاومت اسلامی، نقش سرداران مقاومت، شهدای مقاومت، بازتاب جهانی جبهه مقاومت، نقش حاج قاسم سلیمانی در انسجام و قدرت جبهه جهانی مقاومت، روحیه و عزم جوانان امروز فلسطین و آزادی قدس‌شریف از سراسر استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. 

دانش‌آموزان دختر اهوازی هم در حمایت از مردم و کودکان فلسطینی مسابقه نقاشی «طوفان‌الاقصی» را به راه انداختند که سه‌شنبه ۹ آبان در کانون فرهنگی تربیتی امام‌خمینی (ره) اهواز برگزار شد. 

در کرمان هم جشنواره «طوفان‌الاقصی» ویژه دانش‌آموزان استان، با موضوع آزادی فلسطین و پیروزی جبهه مقاومت در بخش‌های مختلفی از جمله نقاشی ویژه دوره ابتدایی (پایه‌های اول تا ششم) برگزار شد. بخش‌های گوناگون این جشنواره شامل عکس با پرچم فلسطین، انشا، تولید عکس نوشت، تهیه گزارش از راهپیمایی‌ها، جشن‌ها، مراسم، پخش نذری و کمک‌رسانی به مردم مظلوم فلسطین در خانه، محله یا مدرسه، تهیه مصاحبه از همکلاسی‌ها و دوستان درباره طوفان‌الاقصی و پیروزی مردم فلسطین و تولید نماهنگ‌های ویدئویی (۱۵ تا ۳۰ ثانیه‌ای) بود. 

در بوشهر نیز عکس‌ها و آثار گرافیکی جمعی از هنرمندان با عنوان «نبرد طوفان‌الاقصی» در کتابخانه عمومی خلیج‌فارس بوشهر به نمایش در آمد. 

هنرمندان دهستان ملاط شهرستان لنگرود هم با برگزاری مسابقه نقاشی طوفان‌الاقصی به حمایت از عملیات پیروزمندانه محور مقاومت و مردم غزه در برابر شرارت‌های اسرائیل پرداختند. 

یادی از کودکان غزه در جشنواره‌های فیلم 
جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان امسال با بخش ویژه کودکان غزه، به یاد آنهاست. در چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نیز به‌منظور حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، بخش ویژه «شاخه زیتون» با نمایش ۱۷ فیلم ‌کوتاه از برترین آثار داخلی و خارجی مرتبط با جبهه مقاومت، برگزار می‌شود. 

مقاومت در تئاتر
در عرصه هنرهای نمایشی کشور نیز در یک سال گذشته، شاهد اجراهایی مرتبط با فلسطین و تاریخچه صهیونیست‌ها بودیم. به‌عنوان نمونه نمایش «تنهاتر از مسیح» با هزاران مخاطب با محوریت صهیون روی صحنه رفت. همچنین نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت نیز پس از عملیات طوفان‌الاقصی اعلام کرد که در این دوره از جشنواره به بهترین اثر نمایشی با موضوع «نسل‌کشی مردم مظلوم غزه»، «جبهه مقاومت فلسطین» و «شهید القدس اسماعیل هنیه» جایزه ویژه‌ای را اهدا می‌کند. نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در دو بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای و سردار آسمانی (تئاتر خیابانی) برگزار می‌شود و جوایزی به بهترین اثر نمایشی با موضوع نسل‌کشی مردم مظلوم غزه و جبهه مقاومت فلسطین اهدا می‌شود. توجه به مسأله فلسطین و عملیات طوفان‌الاقصی در پانزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج و دومین جشنواره استانی تئاتر نامیرا نیز مشهود است؛ این جشنواره‌ها با توجه به نیاز جامعه برای نیروی جوان و مقاومت، موضوعات ایثار و شهادت مردم مسلمان غزه در مبارزه با رژیم کودک‌کش صهیونیستی را ازجمله اولویت‌های این دوره از برگزاری عنوان کرده است. 

واژه‌ها در خدمت حماسه طوفان
می‌توان گفت یکی از گسترده‌ترین اقدامات فرهنگی و هنری پس از طوفان‌الاقصی در عرصه ادبیات بروز پیدا کرد. روز گذشته همزمان با ۱۵ مهر‌ماه، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالروز حماسه فلسطین طوفان‌الاقصی و روز «حماسه جوانان فلسطینی»، آیین رونمایی از کتاب «برگه‌های سفید، دیوهای سیاه» و پویش نامه و نقاشی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی به کودکان مظلوم غزه و بیروت برگزار شد. 

ادبیات و آرمان آزادی قدس شریف
در سی‌و‌هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی نیز از مجموعه کتاب‌های تقریبی رونمایی شد و کتاب طوفان الأقصی والتطبیع؛ الأرضیات، والتداعیات والمستقبل یکی از این آثار بود. این کتاب به بررسی منابع علمی مستند اعم از کتب، مقالات و سایت‌های پژوهشی با روش‌شناسی دقیق و تحلیل عمیق متون در مورد عادی‌سازی ارتباط با رژیم‌صهیونیستی و طوفان‌الاقصی و تأثیرات آن پرداخته است. 

همچنین در سومین دوره جشنواره ادبی فلسطین، برترین آثار تولیدشده با موضوع فلسطین و «غزه»، مقاومت و آرمان آزادسازی قدس شریف که پیش از این چاپ و منتشر نشده‌اند، بررسی و انتخاب خواهند شد. در این رویداد، آثار در شاخه‌های داستان و شعر بزرگسال، داستان و شعر کودک و داستان کوتاه (داستانک) بررسی می‌شوند. 
پیشتر هم اعلام شده بود که دومین دوره جایزه جهانی ادبیات فلسطین همزمان با سالگرد طوفان‌الاقصی برگزار می‌شود. 

کنگره ملی شعر «شهیدالقدس» به میزبانی بنیاد مکتب حاج‌قاسم یکی دیگر از رویدادهای فرهنگی و هنری پس از عملیات طوفان‌الاقصی بود که در سالگرد شهید سردار سلیمانی برگزار خواهد شد. 

در این مدت محافل ادبی و جلسات هم‌اندیشی‌های گوناگونی هم با موضوع عملیات طوفان‌الاقصی و مسائل غزه برگزار شد. محافل ادبی «شب کودکان غزه»، «هبه»، «رویای طوفان»، محفل شعرخوانی آیینی «طوفان‌الاقصی»، «طوفان‌الاحرار»، «تبیین حماسه»، «در فلسطین چه می‌گذرد»، «قصه و غزه» و... ازجمله این رویدادها بود. همچنین بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری در بخش غیررقابتی این دوره از جشنواره، بخشی با عنوان «قصه‌گویی با موضوع غزه» را برگزار کرد. 

در برنامه فرهنگی و ادبی دیگری، رویداد بزرگ مردمی طوفان‌واژه‌ها به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با حضور هنرمندان و شاعران بین‌المللی در حمایت از مردم مظلوم غزه شامگاه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در پردیس رضوان دانشگاه امام رضا‌(ع) برگزار شد. 

نوای طوفانی سازها برای مقاومت
هنرمندان عرصه موسیقی هم با سرود و نوای سازها پشت سر جبهه مقاومت ایستادند و آثاری در رابطه با عملیات طوفان‌الاقصی تولید کردند؛ هم‌زمان با فرارسیدن سالگرد طوفان‌الاقصی، سه‌شنبه ۱۷ مهرماه چهارمین نشست بین‌المللی «موسیقی مقاومت و الزامات آن» با رونمایی از آثار موسیقایی رویداد جهانی «آوای غزه» برگزار می‌شود. آلبوم آوای غزه مجموعه‌ای از ۱۰۰ نماهنگ تولید شده در سراسر جهان است که هریک از آنها به حماسه طوفان‌الاقصی و صلابت مردم غزه اختصاص دارد. 

همچنین جشنواره ملی سرود مقاومت با عنوان «به سوی قدس» همزمان با عملیات طوفان‌الاقصی در سه بخش اجرای زنده، تولید سرود و تولید نماهنگ برگزار شد. هدف از بخش به سوی قدس، تولید نماهنگ و محتوا برای تبیین مسائل مقاومت و فلسطین به‌ویژه عملیات طوفان‌الاقصی و شهدای آزادی قدس بود. گروه‌های شرکت‌کننده از سراسر کشور سرودهای خود را با موضوع آرمان فلسطین، نابودی رژیمصهیونیستی، طوفان‌الاقصی، آزادی قدس به این رویداد فرهنگی و هنری ارسال کردند. 

آهنگ پیروزی، نغمه غرور
در یک سال اخیر نماهنگ‌هایی نیز با موضوع عملیات طوفان‌الاقصی منتشر شده است. نماهنگ «یومالانتقام» اثر جدید ابوذر روحی یکی از برجسته‌ترین آثار بود. همچنین نماهنگ‌های «ماشیح» با صدای امیر کرمانشاهی، «طوفان» از داوود شکاری، «غرش قدس»، «طوفان‌الاقصی» از دیگر نماهنگ‌های منتشر شده در این مدت است.
 
صفحات تقویم به نام فلسطین 
سه مناسبت «روز جهانی حماسه فلسطین، طوفان‌الاقصی» ۱۵ مهر، روز نسل‌کشی کودکان و زنان فلسطینی، ۲۵ مهر و برای درج در متن تقویم به تصویب رسیده رسید. همچنین پنجم آوریل «روز جهانی کودک فلسطینی» برای ثبت در ضمیمه تقویم رسمی کشور مصوب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها