تقلای تل‌ آویو برای دور زدن حماس در تبادل اسرا
معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین فاش کرد:

تقلای تل‌ آویو برای دور زدن حماس در تبادل اسرا

سی‌ان‌ان:

فشار آمریکا برای توافق اسرائیل و حماس، یک شکست تکرارشونده است

رسانه آمریکایی در گزارشی، فشارهای ایالات متحده برای حصول توافقی میان رژیم صهیونیستی و حماس به منظور برقراری آتش‌ بس در غزه و آزادی اسرا را یک شکست تکراری توصیف کرد و دلیل اصلی آن را نبود اراده لازم در نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ دانست.
کد خبر: ۱۴۷۱۶۰۳

به گزارش جام جم آنلاین، دولت ایالات متحده ماه‌هاست که در تلاش برای دستیابی به توافقی میان رژیم صهیونیستی و حماس و پایان دادن به جنگ غزه به دنبال سراب بوده و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به ندرت تا این اندازه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم فاصله داشته است.

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی آورده است: «زمانی که یک دولت به‌طور مکرر پیش‌بینی می‌کند که یکی از اهداف سیاست خارجی‌اش در دسترس است اما نتوانسته به آن دست یابد، مانند این هدف، اعتبارش را از بین می‌برد و به نظر می‌رسد که در یکی از اولویت‌های اصلی خود خرابکاری کرده است. تیم بایدن با تمام این پیامدهای منفی روبروست اما به نظر می‌آید که در واقعیتی متفاوت از نتانیاهو عمل می‌کند. واشنگتن استدلال می‌کند که با دیپلماسی ایالات متحده و قطر، ۹ دهم راه برای حصول توافق طی شده است، در حالی‌که نخست‌وزیر  اسرائیل نزدیک شدن به آن را انکار می‌کند.»

رسانه آمریکایی در ادامه با تاکید بر اینکه «اما واشنگتن نمی‌تواند از این چرخه باطل بیرون بیاید» به بررسی انگیزه‌های دولت بایدن برای ماندن در این مسیر پرداخت و نوشت: «دولت ایالات متحده برای آزادی آمریکایی‌هایی که گمان می‌رود هنوز در نوار غزه باشند، به‌ویژه پس از آنکه روز یک‌شنبه اجساد ۶ اسیر اسرائیلی در غزه پیدا شد، تحت فشار زیادی قرار دارد. به‌عنوان مثال، حتی یک شانس کوچک برای حصول توافقی که می‌تواند اسرای دیگر را نجات دهد، نتایج انسانی بزرگی خواهد داشت.»

به گزارش سی‌ان‌ان، همچنین تمایل شدید دولت بایدن برای جلوگیری از گسترش درگیری به منطقه به این معنی است که پایان دادن به جنگ «ضروری» است. کاخ سفید برای پایان دادن به کشتار غیرنظامیان فلسطینی «دارای انگیزه‌های سیاسی و انسان‌دوستانه» است. خشم نسبت به تلفات بالای فلسطینیان، به‌ویژه در میان مترقی‌ها و رای‌دهندگان عرب آمریکایی می‌تواند امیدها برای پیروزی «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا را در ایالت میشیگان در انتخابات نوامبر تهدید کند.

تصمیم جو بایدن برای پایان دادن به نامزدی‌اش در انتخابات، ابعاد فردی و جدیدی از بحران غرب آسیا را برای رئیس‌جمهور آمریکا به نمایش گذاشت. اگر آتش‌بس در چند ماه آینده برقرار نشود، او با این احتمال روبرو خواهد شد که جانشین خود را با شکستی مواجه کند که به شکل‌گیری میراث او کمک می‌کند.

با این حال، کاخ سفید به‌رغم این استیصال، هنوز از تمام اهرم‌های ممکن برای فشار بر نتانیاهو استفاده نکرده است و احتمالا نخواهد کرد.

بایدن رئیس‌جمهوری عمیقا طرفدار اسرائیل است و تاکنون تمایلی به تسلیم در برابر خواسته‌ها مبنی بر محدود کردن فروش تسلیحات به اسرائیل با هدف اجبار نتانیاهو به توافق نداشته است. و چشم‌انداز اینکه ایالات متحده تل‌آویو را رها کند و نخست‌وزیر آن را برای این بن‌بست مقصر بداند، هنوز غیر قابل تصور به نظر می‌رسد.

سی‌ان‌ان در ادامه با بررسی انگیزه‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگ غزه تاکید کرد: «واضح است که نتانیاهو مایل به پایان دادن به این جنگ نیست، زیرا علاوه بر اینکه خود را در آستانه پیروزی می‌بیند، هیچ شکی باقی نگذاشته است که جنگ علیه حماس را بخشی از مبارزه گسترده‌تر علیه ایران و گروه‌های مورد حمایت آن می‌داند که برای کابینه تل‌آویو ضروری است. موضعی که به این معناست که او به چیزی فراتر از فشار برای توافق با حماس فکر می‌کند.»

این رسانه آمریکایی افزود: «اگرچه او تحت فشار شدید سیاسی از سوی خانواده‌های اسرای اسرائیلی برای انجام کارهای بیشتر به منظور نجات آنها، به‌ویژه با از سرگیری اعتراضات خیابانی در روزهای اخیر قرار گرفته است، مخالفت با ادامه نخست‌وزیری او به نیروی کافی برای سرنگونی‌اش تبدیل نشده است.»

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نتانیاهو خواهان ادامه جنگ است تا تحقیقات اجتناب‌ناپذیر را درباره چگونگی وقوع بدترین حمله در تاریخ سرزمین‌های اشغالی به تعویق بیندازد. او همچنین در صورت خارج شدن از سمت خود در برابر اتهامات کلاهبرداری و رشوه‌خواری و محاکمه‌هایی که با آن مواجه است، آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، بنابراین، عجیب نیست که هنوز توافقی برای آتش‌ بس در غزه امضا نشده است.

این چرخه باطل همچنین در مصاحبه هفته گذشته کامالا هریس با سی‌ان‌ان که در آن، او از تعهد به تحریم تسلیحاتی تل‌ آویو خودداری کرد، مورد تأکید قرار گرفت.

او گفت: «ما باید توافق کنیم. ما باید به یک توافق دست یابیم. این جنگ باید پایان یابد و ما باید به توافقی برای آزادی اسرا دست پیدا کنیم. من با خانواده‌های اسرای آمریکایی ملاقات کرده‌ام. باید آنها را بیرون بیاوریم. باید آتش‌بس برقرار کنیم. باید به توافق برسیم.»

به گزارش این رسانه، اصرار مکرر او بر نیاز به توافق، بیانیه‌های چند ماهه دولت بایدن را منعکس می‌کند، اما این توافق هرگز حاصل نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها