یک کارشناس حوزه روابط بین الملل در گفتگو با جام جم آنلاین عنوان کرد:

همراهی اعضای بریکس با ایران برای تقویت پول ملی

محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به سفر آتی آقای پزشکیان به روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس خاطرنشان کرد: شرکت در این اجلاس نقش مهمی در گسترش روابط دو جانبه و چند جانبه میان ایران با کشور‌های عضو بریکس خواهد داشت.
محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین با اشاره به سفر آتی آقای پزشکیان به روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس خاطرنشان کرد: شرکت در این اجلاس نقش مهمی در گسترش روابط دو جانبه و چند جانبه میان ایران با کشور‌های عضو بریکس خواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۷۱۱۳۳

وی با بیان اینکه حضور رئیس جمهور در مسکو هم از چند منظر حائر اهمیت است گفت: ایران و روسیه ارتباطات گسترده و مستحکمی دارند و با توجه به این تعاملات لازم است که در حوزه‌های مختلف با هم به صورت مستمر رایزنی داشته باشند بخصوص در مقطع فعلی که ضرورت هماهنگی برای مساله فلسطین و چگونگی مواجه شدن با نسل کشی رژیم صهیونیستی و همچنین تلاش برای تفوق چند جانبه گرایی بر یک جانبه گرایی الزامی است. از سویی دیگر با توجه به تحولات غرب آسیا و منطقه قفقاز ما نیازمند اتخاذ سیاست مشترک برای مقابله با نفوذ غرب و ناتو هستیم.


کارشناس ارشد حوزه روابط بین الملل با بیان اینکه یکی از مهمترین زمینه‌های همکاری میان اعضای بریکس، تقویت پول ملی است تصریح کرد: بسیاری از اعضای این اتحادیه تلاش می‌کنند تا قدرت دلار را کاهش دهند و این اراده به صورت جدی در میان کشور‌های بریکس تقویت شده و در همین رابطه برزیل، روسیه، آفریقای جنوبی و چین به این موضوع توجه دارند.


پاک آیین همراهی اعضای بریکس در حوزه ترانزیتی را از دیگر موضوعات مورد پیگیری این کشور‌ها دانست و اظهار کرد: موضوع حمل و نقل و ترانزیت کالا از مسیر ایران به عنوان پل اتصال آسیا، اروپا و آفریقا در دستور کار این اتحادیه قرار دارد و و از این جهت توافقات میان کشور در حوزه حمل و نقل دریایی، زمینی و ریلی حائز اهمیت است.


این کارشناس حوزه سیاست خارجی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذاری در حوزه‌های اقتصادی تصریح کرد: ما پروژه‌های بزرگی در منطقه مکران داریم و آقای پزشکیان هم این موضوع را پیگیری می‌کند و از سویی دیگر ایران و هند هم توافقاتی برای فعالیت اقتصادی در چابهار داشتند و چینی‌ها هم علاقمند هستند که در بخش‌های دیگر فعالیت کنند. 


وی ادامه داد: حضور در این اتحادیه می‌تواند زمینه ساز استفاده ایران از بازار بزرگ اعضای بریکس باشند و این امکان فراهم است تا در حوزه رونق تولید، صادرات و همچنین تامین نیازمندی‌های ایران از این کشور‌ها همکاری‌های گسترده‌ای میان جمهوری اسلامی و اعضای این اتحادیه برقرار شود.


پاک آیین دیدار‌های دوجانبه رئیس جمهور کشورمان با سایر مقامات سیاسی عضو بریکس را از دیگر اتفاقات مهم در جریان سفر آقای پزشکیان به روسیه دانست و تاکید کرد: ملاقات با سران کشور فرصت مغتنمی برای جمهوری اسلامی است تا زمینه همکاری گسترده میان ایران با اعضای بریکس فراهم شود. 


کارشناس حوزه روابط بین الملل با اشاره به تجربه موفق حضور آقای رئیسی رئیس جمهور شهید در اجلاسیه‌های قبلی بریکس خاطرنشان کرد: ایران بعد از گذشت یکسال از عضویت در این اتحادیه با اعضای بریکس روابط خوبی برقرار کرد و نتیجه آن انتفاعات اقتصادی بود که به عنوان نمونه می‌توان به موضوع استفاده از پول ملی با پیشنهاد جمهوری اسلامی اشاره کرد که مورد استقبال دیگر کشور‌ها از جمله روسیه قرار گرفت و متعاقب آن چین و برزیل هم به این موضوع تمایل پیدا کردند. البته با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از عضویت ایران در این اتحادیه نمی‌گذرد همچنان باید به رایزنی کلان برای انتفاع اقتصادی و همچنین انتقال قدرت اقتصادی از غرب به شرق تلاش و اعضای بریکس را با ظرفیت‌های اقتصادی آشنا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها