آخرین قمار زلنسکی

 زلنسکی براستمرارحملات ارتش اوکراین به منطقه کورسک تاکید داردوازاین عملیات به‌عنوان یک موفقیت بزرگ درجنگ اوکراین یاد می‌کند.با این‌حال چنین نگاه خوشبینانه‌ای حداقل درمیان اعضای پیمان آتلانتیک شمالی وجودندارد.اعضای ارشد ناتو نگران واکنش روسیه ونحوه پاسخ‌دهی آن به عملیات گسترده اخیر ارتش اوکراین درمنطقه کرسک(‌در شرق روسیه‌) هستند.این نگرانی تحت تاثیرعوامل و مؤلفه‌های گوناگون تشدید شده است.
کد خبر: ۱۴۶۹۵۱۵
 
معادله پیچیده در کورسک 
نیروهای روسیه با موشک، پهپاد و حملات هوایی به سربازان اوکراینی حاضر در منطقه کورسک یورش بردند و به گفته یکی از فرماندهان ارشد، موفق شدند پیشروی اوکراینی‌ها را متوقف کنند‌. سربازان اوکراینی دو هفته پیش در یک حمله غافلگیرانه از مرز روسیه گذشته و در بزرگ‌ترین عملیات‌شان از زمان آغاز جنگ، وارد منطقه کورسک شدند و ادعا کردند که هزار کیلومتر مربع از خاک روسیه را به کنترل خود در‌آورده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از آغاز حمله اوکراین به کورسک گفته بود هدف کی‌یف از آن حمله، بهبود موقعیت خود پیش ازمذاکرات احتمالی وکند کردن پیشروی نیروهای روسی در امتداد جبهه بوده است.خارج کردن کورسک ازکنترل روسیه به‌دست اوکراین،مولد شرایط‌خاصی درصحنه‌نبرد طرفین‌بوده است.مسکو وادارشدحدود ۲۰۰هزارنفر ازسکنه را ازمنطقه خارج کند و نیروهای ذخیره را به آنجا بفرستد تا منطقه حائل امنیتی ایجاد کند. وبلاگ‌نویسان جنگ روسی از نبردهای شدید در سراسر جبهه کورسک خبر دادند و نوشتند نیروهای اوکراینی سعی دارند ناحیه تحت کنترل خود را گسترش دهند.  آنها با این‌حال می‌گویند که روسیه سربازان و تسلیحات سنگین را وارد منطقه کرده و بسیاری از حملات اوکراین را دفع کرده است.
 
چالش بر سر شهر سودژا
وزارت دفاع روسیه تصاویری از حمله بمب‌افکن‌های سوخو-۳۴ به نیروهای اوکراینی در منطقه مرزی کورسک و نیز یورش نیروهای پیاده‌نظام خود به مواضع اوکراین را منتشر کرده و مدعی شده که اوکراین با بیشترین تلفات از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روبه‌رو شده است. در ادبیات رسمی روسیه، جنگ اوکراین «عملیات ویژه نظامی» خوانده می‌شود‌. مشخص نیست کدام‌یک از طرفین نبرد، کنترل شهر سودژا در خاک روسیه را در دست دارند.روسیه از طریق این شهر ۷۰۰۰ نفری گاز خود را از سیبری غربی به اوکراین و از آنجا به اسلواکی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا پمپ می‌کند.گازپروم اعلام کرد که همچنان گاز خود را از طریق سودژا به اوکراین پمپاژ می‌کند‌. براساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده، اوکراین ۲۸ شهرک را در این منطقه تحت‌کنترل دارد و عمق منطقه هجوم نیروهای اوکراینی در خاک روسیه حدود ۱۲کیلومتر و عرض آن۴۰ کیلومتر بوده است.هزار کیلومتر مربعی که اوکراین ادعای کنترل آن را دارد بیش از دو برابر ارقام ارائه شده توسط منابع روسی بوده و نشان‌دهنده بزرگنمایی زلنسکی و ارتش اوکراین نسبت به حملات جاری در خاک روسیه است. 

قمار مرزی اوکراینی‌ها 
پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، رهبران غربی گفتند به اوکراین کمک خواهند کرد تا نیروهای روسی را در میدان نبرد شکست دهند اما اکنون در سال ۲۰۲۴ میلادی اوضاع در مرز روسیه و اوکراین (‌و مناطق مرزی این دو کشور) پیچیده‌تر از هر زمان دیگری شده است. اوکراین در سال ۲۰۲۳ با ضدحمله نتوانست در میان خطوط به‌هم پیوسته ارتش روسیه خللی ایجاد کند و برعکس، نیروهای روسی در سال جاری به عمق خاک اوکراین پیشروی کردند. به‌نظر می‌رسد این بار نیز عملیات گسترده ارتش اوکراین در کورسک، مولد بحران‌های تازه‌ای برای کی‌یف باشد. پوتین در محل اقامت خود در «نوو اوگاریوو» در خارج از مسکو به مقامات ارشد گفت که روسیه نیروهای اوکراینی را بیرون خواهد کرد و وعده «پاسخی درخور» به اوکراین را داد. او گفت که نیروهای روسی به پیشروی خود در امتداد سایر بخش‌های جبهه شتاب بخشیده‌اند.

هشدار صریح روسیه 
رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی خود به هموطنانش گفت که عملیات در روسیه یک موضوع امنیتی اوکراین است و روسیه تاکنون از کورسک برای انجام حملات بسیاری علیه اوکراین استفاده کرده است اما همزمان با گسیل نیروهای اوکراینی به کورسک، بخش‌های دیگر جبهه نبرد برای اوکراین درست در زمانی که روسیه درحال پیشروی است،آسیب‌پذیر می‌نماید.روسیه که ارتش بسیار بزرگ‌تری دارد، می‌تواند دست به محاصره نیروهای اوکراینی بزند.حامیان غربی اوکراین که ازکشیده شدن دامنه جنگ به رویارویی مستقیم بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا پرهیز می‌کنند، گفتند که هیچ هشدار قبلی درمورد حمله اوکراین دریافت نکرده‌اند‌. با این‌حال، روسیه تاکید دارد که در پشت‌پرده عملیات نظامی گسترده اوکراین در کورسک، بازیگران آتلانتیکی (‌اعضای ارشد ناتو‌) خودنمایی می‌کنند. سرویس اطلاعات خارجی روسیه، اس‌وی‌آر اعلام کرد که زلنسکی گام‌های «دیوانه‌واری» برمی‌دارد که خطر تشدید تنش بسیار فراتر از مرزهای اوکراین را به دنبال دارد؛ هشداری که به نظر می‌رسد روس‌ها در‌صدد تعبیر آن هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها