کریدور عرب - مِد نتوانسته نیازهای تجاری رژیم صهیونیستی را تامین کند

بعدازدرگیری انصارا...یمن با کشتی‌هایی که به سمت بنادر رژیم صهیونیستی آمدورفت داشتند در دریای سرخ و اعلام صنعا مبنی بر محاصره بندر ایلات وانسداد تنگه باب‌المندب بر کشتی‌های اسرائیلی،تا زمانی که غزه درمحاصره است،این رژیم باچالش‌دریایی مواجه شد.
کد خبر: ۱۴۶۹۳۱۷
 
دیری نپایید که سه کشور عربی یک کریدور ارتباطی برای تامین کالاهای صهیونیست‌ها فراهم کردند. بر این اساس که کشتی‌ها در بنادر امارات متحده عربی(ازجمله جبل علی) باراندازی می‌کنند و کامیون‌ها و کشنده‌های تریلی با عبور از جاده‌های عربستان سعودی و اردن، کالاها را به رژیم صهیونیستی تحویل می‌دهند تا صهیونیست‌ها با خیال راحت به کشتار مردم غزه مشغول باشند. کشورهای عربی این کریدور را با نام عرب ــ مِد به معنی راهگذر جزیره العرب به دریای مدیترانه معرفی کردند، اما چرا؟  به‌راستی چرا کشورهای عربی به جای حمایت از مردم عرب و مسلمان غزه به یاری صهیونیست‌های اشغالگر شتافته‌اند. در حالی‌که اسرائیل بیش از ۴۰‌هزار غیرنظامی نوار غزه را قتل‌عام کرده است. برای آگاهی بیشتر در این زمینه با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را از نظر خواهید گذراند. 

آقای صدرالحسینی به نظر شما مسیر ارتباطی عرب ــ مِد می‌تواند، اقدامات انصارا... مبنی بر بسته نگه‌داشتن باب‌المندب بر اسرائیل را خنثی کند؟ 
متاسفانه یکی از مسائل مهم جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه در ۱۰ماه اخیر این است که برخی کشورهای عربی و اسلامی به حمایت اقتصادی از رژیم صهیونیستی می‌پردازند. به‌رغم تلاش‌های فراوانی که ارتش یمن برای ضربه به ستون فقرات اقتصادی رژیم صهیونیستی در باب‌المندب و دریای سرخ و بخشی از مدیترانه انجام داده است، اما در ماه‌های اخیر تلاش شده که یک کریدور برای جبران معضلات اقتصادی رژیم صهیونیستی با مشارکت امارات، عربستان و اردن برای رژیم صهیونیستی باز شود. البته یک نکته اساسی در این رابطه وجود دارد؛ آنچه رسانه‌های جریان سلطه و برخی رسانه‌های منطقه‌ای درباره ظرفیت این مسیر نشان می‌دهند یک نوع بزرگ‌نمایی است، چرا که با توجه به مسیر طولانی و جاده‌های غیرقابل اطمینان، این مسیر بیش از آنچه که ظرفیت عبور کامیون‌های باری را داشته باشد، برجسته کرده‌اند.  قطعا کسانی که در حوزه تجارت بندری و مسائل اقتصادی آشنایی داشته باشند، می‌دانند که حتی کشتی‌های تجاری نه‌چندان بزرگ هم می‌توانند بیش از ۱۵۰ کانتینر بزرگ را حمل کنند؛ بنابراین مسیر جاده‌ای با وضعیت حال حاضر نمی‌تواند جایگزین مسیر کشتیرانی و تجارت دریایی برای رژیم تل‌آویو باشد. باید توجه داشت که تعطیلی بندر ام‌الرشاش(ایلات) نشانه فشاری است که از طرف محور مقاومت به اسرائیل وارد شده و افزایش قیمت کالاهای اساسی به میزان ۲۵ درصد در ماه‌های اخیر طبق گزارش منابع صهیونیستی، نشانه فشار اقتصادی به رژیم اشغالگر قدس است. در نتیجه کریدور مذکور نتوانسته است نیازهای تجاری رژیم صهیونیستی را تامین کند و طبعا خسارت‌های ناشی از بسته‌شدن تنگه باب‌المندب را نمی‌تواند جبران کند.  از این‌رو، ارزان‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین مسیر برای جابه‌جایی کالا، همان کشتیرانی دریایی است که رژیم صهیونیستی مجبور است برای استفاده از آن گرداگرد قاره آفریقا را دور بزند تا بتواند بخشی از خسارت‌های ناشی از بسته‌بودن تنگه باب‌المندب را جبران کند که طبعا مسیر بسیار طولانی‌تری است. همان مسیری که قبل از جنگ غزه برای تل‌آویو باز بود، اما اکنون به دست ارتش یمن مسدود است. 

به نظر شما غیر از کریدور عرب ــ مد، رژیم صهیونیستی از چه مسیرهای دیگری کالا و انرژی دریافت می‌کند؟ 
متاسفانه برخی کشورهایی که در گفتار و رسانه، خود را مخالف جنایات رژیم صهیونیستی معرفی می‌کنند، اما در عمل به بخش اقتصادی آن رژیم یاری می‌رسانند. یکی از خیانت‌های بزرگی که بعضی از کشورهای منطقه (ترکیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان) علیه انسانیت انجام می‌دهند این است که به‌طور غیر‌مستقیم به توان نظامی اشغالگران قدس کمک می‌کنند. از جمله مسیرهای تامین انرژی رژیم صهیونیستی همین خط لوله انتقال نفت باکو - جیهان است. 

با توجه به وضعیت حال حاضر آیا احتمال افزایش سطح درگیری در منطقه غرب آسیا وجود دارد؟  
به نظر می‌رسدهیچ‌یک از طرف‌های درگیری یا کشورهای منطقه علاقه‌مند نباشند که جنگ و افزایش التهاب در منطقه ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک غرب آسیا گسترش یابد. تاکنون هم هیچ کشوری درباره بسته‌شدن آبراه‌های منطقه نکته‌ای مطرح نکرده و به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایطی که در نظام بین‌الملل حاکم است کار غرب آسیا به بسته‌شدن آبراه‌ها منجر شود.  البته کشورهای غربی باید به این نکته توجه داشته باشند که ظرفیت‌های منطقه غرب آسیا در صورت افزایش فشار رژیم صهیونیستی به ملت مظلوم غزه باقی نخواهد ماند.  رژیم صهیونیستی هم این نکته را می‌داند و نمی‌خواهد [یا نمی‌تواند] وارد یک جنگ منطقه‌ای شود با این حال، آنچه مسلم است این‌که، ایران و محور مقاومت تمام تلاش خود را معطوف به ایجاد آرامش در منطقه کرده‌اند و این تلاش را همچنان ادامه خواهند داد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی بود که از ۱۰ماه گذشته تاکنون برای آتش‌بس و قطع جنایات و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه تلاش زیادی انجام داده، به‌ویژه در محافل بین‌المللی فعالیت کرده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها