هوش مصنوعی صادرات جدید ایران به امارات

تجارت ایران و امارات در طول سال‌های گذشته فرازونشیب‌های زیادی داشت. در برخی سال‌ها تجارت‌مان با این کشور به قدری پایین بود که فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع هشدار دادند اما چند سالی است که وضعیت بهتر شده و آن هم به‌دلیل حضور بخش خصوصی در مراودات تجاری است. در واقع دولت دخالتی در بحث تجارت با دو کشور ندارد.
تجارت ایران و امارات در طول سال‌های گذشته فرازونشیب‌های زیادی داشت. در برخی سال‌ها تجارت‌مان با این کشور به قدری پایین بود که فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع هشدار دادند اما چند سالی است که وضعیت بهتر شده و آن هم به‌دلیل حضور بخش خصوصی در مراودات تجاری است. در واقع دولت دخالتی در بحث تجارت با دو کشور ندارد.
کد خبر: ۱۴۶۹۱۷۳
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - دبیر گروه اقتصاد
تجارت با امارات برای اقتصاد ایران مهم است، به این دلیل که شریک دوم تجاری ایران محسوب می‌شود.

عرفان شاکری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفت‌وگویی که با خبرنگار جام‌جم داشت، به تفاهمنامه‌هایی برای افزایش تجارت اشاره کرده و می‌گوید اماراتی‌ها روی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. 

ترازتجاری‌ایران وامارات‌ منفی است.برای این‌که ایران بتواندصادرات خودرابه این کشورافزایش دهد،به چه زیرساخت‌هایی نیازدارد؟
ابتدا باید به موضوع تجارت دو کشور بپردازم و بعد به پاسخ پرسش شما برسم. تجارت ایران و امارات سال‌ها بود که به‌صورت یکطرفه تعریف شده بود اما طی چند سال اخیر اقداماتی انجام شد که درسال گذشته و اوایل امسال بخشی از آن نمود پیدا کرد و آن هم برگزاری کمیسیون مشترک ایران وامارات پس از۱۰سال بود.وزیرراه وشهرسازی ایران و وزیر اقتصادامارات نماینده‌های دو کشور برای برگزاری این کمیسیون بودند که در بهار امسال به نتیجه رسید.این موضوع می‌تواند شرایط صادرات ایران رابه کشور امارات بهبود بخشد اماتغییراتی نیزدرداخل بایداتفاق بیفتد.این تغییرات هم درباره محصول وبسته‌بندی است وهم قوانین.برگزاری این کمیسیون برای فعالان بخش خصوصی اهمیت زیادی داشت، به این دلیل که مدت زیادی بود جلسه‌ای در این سطح با اماراتی‌ها نداشتیم و فعالان اقتصادی اقدامات و زیرساخت‌های تشکیل این کمیسیون را فراهم کردند. حالا به پاسخ اصلی برمی‌گردم. بازار مصرف امارات کوچک است و بیشتر در حوزه ترانزیت کالا فعالیت دارد. در واقع کالاهایی که از امارات به ایران صادر می‌شود، تولید این کشور نیست؛ بلکه کالاهایی است که از کشورهای دیگر به آنجا می‌آید و پس از آن به ایران می‌رسد اما کالاهایی که ایران به امارات صادر می‌کند، تولیدات خودمان است و مورد مصرف مردم این کشور خواهد بود. البته اکنون برنامه‌ریزی و تمرکز خودمان را بر صادرات خدمات فنی و مهندسی گذاشته‌ایم. این موضوع می‌تواند ارز‌آوری مناسبی برای ایران به‌دنبال داشته باشد و در دوره مشخص می‌توان به صادرات یک میلیارد دلاری رسید. 

چه کالاهایی اکنون از ایران به امارات صادر می‌شود؟
اغلب صادرات ایران به امارات در دسته مواد غذایی و محصولات کشاورزی قرار دارد. مشتری پروپاقرص ما در بحث زعفران و پسته اماراتی‌ها هستند. در فرش وصنایع دستی نیز یکی ازمشتریان اصلی ایران هستند.آنچه اکنون با اماراتی‌ها توافق شده به موضوع فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برمی‌گردد. اکنون شرکت‌های توانمند زیادی در داخل کشور داریم که می‌توانند با کشور امارات همکاری داشته باشندوآنهانیز متقاضی همکاری بامهندسان ماهستند. نیازبعدی امارات مهندسان ما برای حضوردرپروژه‌های ساختمانی است که در این زمینه نیز توافق‌هایی انجام شده است. در طول ماه‌های گذشته برنامه‌‌های زیادی با تجار و دولت امارات تدوین شده که این موضوع جایگاه بخش خصوصی ایران را در تجارت با دو کشور ارتقا می‌‎بخشد. 

روند تجارت ایران و امارات فرازوفرود زیادی داشت. چگونه این روابط احیا شد؟
در طول سال‌های گذشته روابط تجاری دو کشور همان‌طور که اشاره کردید، فرازوفرود زیادی داشت و بخش خصوصی توانست آن را احیا کند. امارات شریک دوم تجاری ایران است و در سال گذشته حجم تجارت‌مان با این کشور ۲۷.۵میلیارد دلار بود. اگر نگاهی به روند تجارت ما در۱۰سال گذشته بیندازید، مشاهده خواهید کرد که هر سال این رقم رشد داشته است. برای این‌که وضعیت تجارت دو کشور خودش را بهتر نشان دهد، لازم است به حجم تجارت در شش سال پیش اشاره کنم که حدود ۱۴ میلیارد دلار بود؛ در طول این مدت حجم تجارت تقریبا دوبرابر شده است. یکی از دلایل اصلی آن مقررات‌زدایی بود، گام مهمی که برداشته شد اما از دولت چهاردهم می‌خواهیم که به‌منظور حمایت از بخش خصوصی این موارد را بیشتر دنبال کند. 

خواسته اصلی شما به‌عنوان یک فعال اقتصادی از دولت چیست؟
اگر بخواهم خواسته خودم را به‌عنوان یک فعال تجاری بیان شفاف کنم، باید بگویم که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد باید به بخش خصوصی سپرده شود.ازآنجایی که اغلب تجارت دوکشورنیزتوسط بخش خصوصی انجام می‌شود،دولت‌ می‌تواندمسیر تجارت را هموارترکند.ماهم باتمام توان‌خودمان‌رااثبات‌کردیم وباتوجه‌به کمیسیون‌مشترکی‌که دربهارامسال برگزارشد،مسئولیت بخش‌خصوصی که شامل تشویق به سرمایه‌گذاری خارجی،توسعه صادرات،پیگیری مشکلات تجاروبرگزاری نمایشگاه‌هاست، افزایش یافت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها