درام اجتماعی ضدسرمایه‌داری

تهیه‌کنندگان درام اجتماعی و مذهبی افشاگرانه «صدای آزادی»،یک درام افشاگرانه تازه دیگر به نام«صدای امید»تهیه وتولید کرده‌اندکه نگاهی انتقادی به سیستم سرمایه‌داری و نوع حکومت‌داری در آمریکا را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۱۴۶۸۶۵۶
نویسنده کیکاوس زیاری | گروه فرهنگ وهنر
 
شرکت مستقل فیلمسازی ایندیپندنت ‌مدیا کمپانی که دریک دهه اخیر تولید‌کننده درام‌هایی با مضامین اجتماعی و سیاسی بوده و به‌عنوان خانه جدید هنرمندان مستقل و متعهد شناخته و معرفی می‌شود، صدای امید را با هزینه اندک ۹ میلیون دلاری تهیه کرده است. شرکت مستقل فیلمسازی انجل استودیو هم در ساخت این درام افشاگرانه همکاری داشته است.فیلمنامه صدای امید با نگاهی به داستانی واقعی نوشته شده و درباره گروهی از اهالی شهر تگزاس است که بعد از ناامید شدن از حمایت و همکاری مسئولان دولتی، تصمیم می‌گیرند خود آستین‌ها را بالا زده و به کمک بچه‌های یتیم ساکن شهر بروند. اعضای این جامعه بعد از مدت‌ها تلاش برای متقاعد کردن مسئولان و مقامات دولتی محلی، متوجه این واقعیت می‌شوندکه شعارهای مردم‌دوستانه آنها فقط جنبه عوام‌فریبی داشته و مسئولیت‌های دولتی و رسمی، محملی برای دزدی ازجیب مردم عادی است. این گروه که از سیستم یتیم‌داری دولتی ناامید شده، خود دست به تاسیس یک یتیم‌خانه مردمی زده و برای بچه‌های یتیم و بی‌سرپناه شهر، والدین مناسبی پیدا می‌کنند.
در راس اعضای این گروه خانم سیاهپوستی به نام دانا مارتین بود که خود در کودکی طعم فقر و نداری را چشیده و در بزرگسالی تصمیم می‌گیرد علیه فقر و تبعیض و نظام سرمایه‌داری مبارزه کند. او که همسر یک کشیش است، فعالیت‌های اجتماعی و مردمی خودش را با کمک و کلیسای تحت‌نظر وی انجام می‌دهد. تحت‌مدیریت این زن معتقد ومصمم، ۲۲ خانواده مسئولیت نگهداری ۷۷ بچه یتیم را به‌عهده گرفتند و این در شرایطی بود که یتیم‌خانه دولتی تگزاس با وجود بهره‌گیری از کمک‌های کلان مالی از سوی دولت، نتوانست نیمی از تلاش خانم مارتین را انجام دهد. جاشوآ ویگل، فیلمساز سفیدپوست سینما که همکاری نزدیکی با جامعه هنرمندان سیاهپوست آمریکا دارد، کارگردانی صدای امید را انجام داده است. به گفته او:«‌سینمای مستقل که همیشه حرفی برای گفتن دارد، برای ادامه حیات و تولید محصولاتش با مشکلات و موانع متعددی همراه است.معمولا سرمایه لازم برای ساخت فیلم‌های مستقل به‌سختی فراهم می‌شودوکمپانی‌های بزرگ فیلمسازی حاضربه سرمایه‌گذاری روی این‌گونه فیلم‌ها نیستند. آنها با این ادعا که محصولات مستقل تماشاچی ندارند، ازتولیداین گونه فیلم‌ها امتناع می‌کنند اما نوع برخورد تماشاگران با درام‌های مستقل و غیرمتعارف ثابت کرده که این ادعا خلاف واقع است.» اشاره ویگل به موفقیت بالای صد میلیون دلاری درام غیرمتعارف و واقعی صدای آزادی با بازی جیمز کاویزل است. این درام افشاگرانه که درباره بردگی کودکان درآمریکا وسوءاستفاده‌های غیراخلاقی از کودکان لاتینی‌تبار در جامعه مرفهین آمریکا است، با هزینه اندک ۱۰میلیون دلاری تهیه شد وتوانست تا حد یک بلاک‌باستر خود را به نمایش گذاشته وبه رقابت باتولیدات گران‌قیمت وپرسروصدای هالیوودی بپردازد. ویگل می‌گوید:«‌بعد از موفقیت بالای مالی وانتقادی صدای آزادی، وضعیت کمی تغییرکرده وحالاازساخت فیلم‌هایی بامضامین غیرمتعارف واجتماعی استقبال بیشتری می‌شود.»سازندگان صدای آزادی، تاریخ چهارم جولای ــ‌ روز استقلال آمریکا ــ را به‌عنوان زمان اکران عمومی آن انتخاب کرده‌اند.منتقدان سینمایی می‌گویند سازندگان فیلم با انتخاب این درام افشاگرانه در این تاریخ، زیرکی خاصی کرده و به نوعی از اکران فیلم در این تاریخ به‌عنوان ریشخندی تلخ و کنایه‌آمیز به مسئولان دولتی آمریکا اسم برده‌اند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها