«جام‌جم» عدالت آموزشی در مدارس دولتی عادی را بررسی می‌کند

نبض ضعیف آموزش در مدارس دولتی!

یک مدرسه متفاوت

شاید دیدن تصاویر منتشر شده از برخی مدارس یا مهدهای کودک در چین و ژاپن که بخش‌هایی از روند کاری مدرسه و کارهایی همچون نظافت یا پخت و پز توسط خود بچه‌ها انجام می‌گیرد برای بسیاری از ما جذاب بوده باشد.
کد خبر: ۱۴۶۱۶۶۵
 
اما جالب‌تر این‌که در کشور خود ما هم مدارسی وجود دارد که با همین ساز‌وکارهای تربیتی و صد البته اهداف متعالی‌تر در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است. نمونه‌اش موسسه فرهنگی آموزشی شهید محلاتی‌ که بخش‌های مختلف آن با مشارکت بیش از ۶۵۰ دانش‌آموز دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی ساخته شده و به زودی افتتاح می‌شود. 

مدرسه، خانه دوم بچه‌هاست و نظام آموزشی و ساختار تربیتی اعمال شده در مدارس می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت و مهارت و آینده فرزندان ما بسیار تاثیرگذار باشد. به همین خاطر هم برای همه ما مهم است که فرزندان‌مان در چه مدرسه‌ای درس می‌خوانند. از سوی دیگر برخی‌ مدارس هستند که ساختار آموزش و پرورش را متحول کرده‌اند و می‌توانند به عنوان الگویی مناسب معرفی شده و سایر مدارس نیز از آنها الهام بگیرند. 
    ‌
اهداف و چشم‌اندازها 
موسسه فرهنگی آموزشی شهید محلاتی مجموعه مردمی با تجربه، علمی، فعال و پیشرو است که با تمرکز، برنامه‌ریزی، هدایت، پیگیری و فعالیت مستمر در عرصه نظام تربیت رسمی و رشد عقلانیت تخصصی جبهه فرهنگی انقلاب، تلاش دارد تا در تحقق زیر‌ساخت‌های تحول در نظام تربیت رسمی و توانمندسازی نسل تمدن‌ساز نقش‌آفرین باشد و راهکارهای عملیاتی برای به میدان آوردن مردم در این عرصه‌ها را فراهم سازد و در تسریع حرکت ایشان به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی تاثیرگذار باشد .‌به این منظور این مجموعه به‌دنبال آن است که برای تحول در نهاد انسان‌ساز تربیت رسمی نقش‌آفرینی پژوهشی، گفتمان‌سازی، ظرفیت شناسی، ظرفیت‌سازی، توانمندسازی، نمونه‌سازی و انسجام‌بخشی داشته باشد‌. همچنین برای رشد عقلانیت تخصصی در زمینه‌های تربیت، فرهنگ و علوم مختلف نقش‌آفرینی پژوهشی و گفتمان‌سازی نماید .

ضرورت مهارت‌های دست‌ورزی 
توانایی استفاده از عضلات دست که به مهارت‌ورزی معروف است، یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های قابل توسعه در سنین کودکی است. زندگی ما سرشار از مهارت‌های حرکتی مختلف است اما متاسفانه چیزی که در مدارس موردتوجه قرار می‌گیرد، آموزش خواندن و نوشتن، ریاضیات و علوم پایه است.به همین خاطر جامعه پر است از مهندسان و پزشکانی که گاهی حتی توانایی عوض کردن لامپ سوخته‌ اتاق خود را ندارند.در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نظام آموزشی به این مهارت‌ها توجه ویژه‌ای دارد. به طور نمونه در کشوری همچون چین حتی پخت غذای دانش‌آموزان در مدارس ومهدهای کودک‌ با مشارکت خود بچه‌ها انجام می‌‌شود ودرعمل بخشی ازفعالیت‌های آموزشی و پرورشی درمدارس به مهارت‌های این‌چنینی اختصاص دارد.موسسه فرهنگی‌-آموزشی شهید محلاتی (ره)هم در نظام آموزشی و پرورشی خود چنین رویکری را در پیش گرفته و یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این مجموعه نحوه ساخت آن است که با مشارکت بیش از۶۵۰دانش‌آموز دختر وپسر درمقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است.  به طور نمونه کارگاه بلوک‌زنی در حیاط مدرسه ایجاد شده است و کندن شناژ و فونداسیون سازه و حتی بافت میلگردها و بتن‌ریزی توسط خود بچه‌ها انجام شده است. اتصال بلوک‌ها به سازه،ساخت سقف متحرک فلزی ۳۶۰ درجه و بتن‌ریزی دیواره‌ها هم دیگر کارهایی است که شاید انجام آن به وسیله دانش‌آموزان باورپذیر نباشد اما در این مجموعه از توان خود بچه‌ها برای انجام تمامی این کارها استفاده شده است.  عایق‌بندی اولیه، ‌سیمان سفید دیواره‌ها، ‌رنگ و عایق‌بندی داخلی و بیرونی سازه، عایق‌بندی نهایی و رنگ نانو CNCدرب ورودی هم همه کارهایی است که باهمراهی بچه‌های مدرسه انجام شده است.برق‌کشی ونصب دزدگیرو دوربین‌های مداربسته و نصب سیستم معلق فضا به همراه عینک واقعیت مجازی و حتی سنگ کف و سنگفرش بیرونی سازه، همه و همه از اقداماتی است که با همراهی و همکاری بچه‌ها صورت گرفته تا بتوانند تجربه‌ای متفاوت از فعالیت را در مدرسه و تحت نظارت معلم‌ها و کادر مدرسه داشته باشند. 

اهداف مدرسه
 این موسسه آموزشی به دنبال انجام پژوهش‌های کاربردی مسأله‌محور و قاعده‌سازی نتایج آنان برای رصدخانه است. همچنین ساده‌سازی و کاربردی‌سازی محتواهای نظری به اصول، روش‌ها، ابزارها و محصولات،‌ تولید محتوا‌ها و روش‌های خلاقانه و نو در آموزش‌های مهارتی، زمینه‌سازی برای رویش، تثبیت و رشدهسته‌های تخصصی وحلقه‌های میانی در زمینه‌های‌ آموزشی، علمی، تربیتی، فرهنگی و اجتماعی،‌تجربه‌نگاری و ثبت دانش‌های ضمنی موجود در فعالیت‌های علمی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی خلاقانه و اثر‌گذار، ‌طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی مورد نیاز،طراحی وساخت انواع ماهواره‌های cubesat، ایجاد هاب آموزشی علمی، فرهنگی منطقه‌ای درخصوص نجوم، اخترفیزیک و هوافضا و درنهایت طراحی و‌ساخت رادیو تلسکوپ طراحی و ساخت تجهیزات ایستگاه‌های هواشناسی از‌جمله اهدافی است که این مجموعه برای ادامه راه خود در نظر دارد‌. چنین مدارسی می‌توانند نمونه‌های موفقی از تعلیم و تربیت در نظام آموزشی باشند و سایر مدارس می‌توانند با الگوگیری از این مدارس موفق‌تر عمل کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها