«جام‌جم» از برنامه روی آنتن شبکه ۲ در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و مجری گزارش می‌دهد

زمانه‌ آگاهی بخشی برای انتخاب

رسانه‌ملی در همین مدت اندک باقیمانده تا انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، تلاش کرده موتور اطلاع‌رسانی این حوزه را روشن کند و با تولید و پخش برنامه‌های مربوطه، در کنار مخاطبان باشد.مشارکت بالا،برنامه‌محور بودن تبلیغات و توجه به بداخلاقی‌های انتخاباتی، سه راهبردی است که صداوسیما برای برنامه‌های انتخاباتی خود دردستور کارقرارداده است.
کد خبر: ۱۴۶۰۶۱۶
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
از‌جمله برنامه‌هایی که باهمین دست‌فرمان روی آنتن رفته،برنامه زمانه است که هرشب حوالی۲۳ روی آنتن می‌رود.این برنامه کاری از گروه اجتماعی، اقتصادی شبکه دو سیما وبه تهیه‌کنندگی امیرعلی آزادی است که با محوریت انتخابات ریاست‌جمهوری و آگاه‌سازی مردم ازروندانتخابات تهیه وتولید می‌شود.جام‌جم درگزارش پیش رو،رویکرد و دغدغه برنامه‌سازان زمانه را در گفت‌وگو با تهیه‌کننده و مجری بررسی کرده است.امیرعلی آزادی، تهیه‌کننده برنامه زمانه درخصوص رویکردهایی که برای تولید این برنامه انتخاباتی داشته، به جام‌جم می‌گوید: برنامه زمانه، کاری از گروه اجتماعی شبکه دو برای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم است. این برنامه تمرکز خود را بیشتر روی اطلاع‌رسانی و خبر‌رسانی دقیق و موثق قرارداده است. درعین حال تلاش می‌کنیم به حاشیه‌ها هم در کنار این اطلاع‌رسانی رسمی بپردازیم. به عنوان مثال، علاوه بر این‌که می‌گوییم چند نفر ثبت‌نام کرده‌اند، به جزئیات مدارک تحصیلی، تعداد دوره‌هایی که شرکت کردند و طیف یا جریانی که مربوط به این نامزدهاست هم می‌پردازیم. دو تفاوت برنامه زمانه، اجرای خانم شریفی‌مقدم و اطلاعات دست‌اول ارائه شده است که هرشب درباره انتخابات بیان می‌کنیم. در عین‌حال اطلاعاتی که شاید برخی‌شان در فضای مجازی منتشرشده را پوشش می‌دهیم. درچند قسمت ابتدایی، به دلیل این‌که شورای نگهبان هنوز تایید صلاحیت‌ها را اعلام نکرده بود، بیشتر روی سابقه افراد متمرکز بودیم و مردم را نسبت به آنهایی که ثبت‌نام کردند آگاه کردیم. افرادی را هم به عنوان مهمان به برنامه آوردیم که مرتبط با همین موضوعات هستند.وی ادامه می‌دهد: برنامه زمانه یک برنامه تبیینی است که بیشتر در وادی اطلاع‌رسانی وارد شده. یعنی سراغ تحلیل نمی‌رویم و دنبال این نیستیم که کارشناس مربوطه وارد تحلیل فضای سیاسی شود. بلکه داده‌ها را به شکل دسته‌بندی و نمودار روی ویدئو‌ وال نمایش می‌دهیم و خود مردم تصمیم‌گیرنده نهایی خواهند بود. ایده این ویدئو وال در برنامه پر‌رنگ است و فضای اطلاع‌رسانی روی آن خواهد بود تا اطلاعات به صورت دسته‌بندی و مشخص دراختیار مخاطبان قرارگیرد. در این صورت مخاطبان خودشان می‌توانند بهترین تصمیم را برای این انتخابات بگیرند. برنامه زمانه تا هشتم تیر هر شب حوالی ساعت ۲۳ روی آنتن خواهد بود و در صورت دودوره‌ای شدن انتخابات، تا ۱۵تیر ادامه خواهد داشت.آزادی در خصوص بخش‌های مختلف برنامه هم بیان می‌کند: بار اصلی برنامه بر دوش خانم شریفی‌مقدم است. در عین حال مهمانانی با محوریت فضای انتخابات خواهیم داشت. در بخش آیتم‌های بین‌برنامه، صحبت‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را در ارتباط با فضای انتخابات خواهیم داشت که با محوریت نقش انتخابات در پیشبرد اهداف کشور و ترغیب مردم به این امر است. همچنین صحبت‌های بزرگان انقلاب مثل شهیدان رجایی، باهنر و سلیمانی را در ارتباط با فضای انتخابات و سنگین بودن مسئولیت ریاست‌جمهوری پخش می‌کنیم؛ صحبت‌هایی که نشان می‌دهد مسئولان باید خادم ملت باشند. هر روز یک بخش ویژه هم داریم که صحبت‌های شهید رئیسی است و می‌تواند برای مردم جذاب باشد. 
 
همراهی با دغدغه‌های مخاطبان 
اجرای برنامه زمانه، در دست المیرا شریفی‌مقدم است که مخاطبان پیش از این او را با اجراهای همیشگی در شبکه خبر و برنامه صبحانه ایرانی می‌شناختند. او در خصوص وجه تمایز این برنامه و اجرای آن به جام‌جم می‌گوید: من سابقه زیادی در گویندگی خبر دارم اما گویندگی خبر، لحن خاص خود را داردوگوینده، اجازه اضافه کردن چیزی به خبر را ندارد.درواقع صرفا خبر را می‌خواند. در نقطه مقابل، وقتی اجرا می‌کنم، می‌توانم بسیاری از قابلیت‌های دیگر را استفاده کنم. مثلا زبان بدن در اجرا نقش پررنگی دارد. لحن هم، بسیار متفاوت‌تر است و حتی می‌توان یک خبر را به اندازه‌ای نرم و از قالب خشک خبری خارج کرد که برای بیننده قابل درک و فهم باشد تا بیننده عام بتواند آن رامتوجه شود.ما کاری که دربرنامه زمانه می‌کنیم،همین است.مثلا من اطلاعیه ستاد انتخابات را می‌خوانم یا می‌خواهم اصلی از اصول قانون اساسی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری را بخوانم؛ شروع می‌کنم به تعریف کردن اصل یا اطلاعیه مربوطه و صرفا روخوانی شبیه به خواندن خبر نیست. شروع به تحلیل و تفسیر مسأله مربوطه می‌کنم و به اندازه‌ای که از آن درک و برداشت داشتم، آن را بیان می‌کنم. خودم را جای بیننده می‌گذارم و به این فکر می‌کنم که الان چه ابهامی در ذهن دارد، همان نکته را توضیح می‌دهم. تا الان بازخوردهایی که از مردم گرفتیم نشان می‌دهد که با مدل این برنامه، ارتباط زیادی گرفته‌اند و زمانه، پربازدید شده است. شریفی‌مقدم تصریح می‌کند: من پیش از این سال‌ها در شبکه خبر بودم و تجربه اجرای برنامه‌های انتخاباتی را داشتم، البته برنامه‌های انتخاباتی شبکه خبر بیشتر گفت‌و‌گو‌محور بود یعنی یک مهمان داشتیم و درباره یک موضوع صحبت می‌شد‌ اما در برنامه زمانه، حدود ۵۰ دقیقه یک مجری مقابل دوربین با مردم درباره انتخابات صحبت می‌کند. من به خاطر ندارم که برنامه‌ای به این شیوه درباره انتخابات کار کرده باشد. درست است که ما هم مهمان می‌آوریم و ارتباط تلفنی داریم اما نقش پررنگ برنامه با مجری است که می‌نشیند و با مردم درباره انتخابات صحبت می‌کند. من در خلال صحبت‌ها از تجربیات خودم درباره رای دادن می‌گویم و کاملا دوستانه با مردم درباره انتخابات صحبت می‌کنم. فکر می‌کنم برنامه زمانه یک کار تازه است. دست‌کم در شیوه اجرای آن تلاش کردیم یک کار تکراری نباشد. 

برنامه‌ای که جای خود را پیدا کرده است 
شریفی‌مقدم درخصوص بازخوردهایی که تاکنون درباره برنامه مطرح شده هم می‌گوید:فارغ ازاین‌که مردم و بیننده‌ها چه بازخوردی داده‌اند،ازهمکاران قدیمی که به من پیام می‌دهندمتوجه می‌شوم که بابرنامه ارتباط برقرارکرده وآن راهمراهی می‌کنند. درعین حال بازتاب‌هایی از مسئولان می‌گیریم که متوجه می‌شویم برنامه را می‌بینند. به نظرم جای شکر دارد که برنامه توانسته در این مدت کم، جای خودش را باز کند. احتمالا وقتی نام نامزدهای نهایی انتخابات بیاید، برنامه شور و حال متفاوت‌تری به خود می‌گیرد. به نظرم در این مدت کم ۵۰دقیقه، توانستیم اطلاعات خوبی به مردم بدهیم. این مجری که این روزها همزمان با برنامه زمانه، صبحانه ایرانی را هم اجرا می‌کند، در خصوص چالش‌های اجرای دوبرنامه زنده عنوان می‌کند: شب‌ها برنامه زمانه و صبح، برنامه صبحانه ایرانی را دارم. شاید اجرای هردوی این برنامه‌های زنده باعث خستگی شود اما به هرحال فرصت انتخابات،هر چهار سال یک بار است که باید از ظرفیت‌های این‌چنینی استفاده کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها