رسوخ دستاورد‌های فناورانه ایران در آمریکای لاتین با تاسیس «مرکز نوآوری ایران و ونزوئلا»
در راستای تاکیدات شهید جمهور مبنی بر توسعه دیپلماسی فناوری صورت گرفت

رسوخ دستاورد‌های فناورانه ایران در آمریکای لاتین با تاسیس «مرکز نوآوری ایران و ونزوئلا»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور خبر داد:

آغاز فعالیت «دانش‌ بنیان‌ های مردم نهاد» همزمان با دومین رویداد ملی آبادیران

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از برنامه‌ریزی این معاونت برای اضافه کردن هویتی جدید در حوزه دانش‌بنیان‌ها تحت عنوان «مجموعه‌های دانش‌بنیان مردم‌نهاد» خبر داد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از برنامه‌ریزی این معاونت برای اضافه کردن هویتی جدید در حوزه دانش‌بنیان‌ها تحت عنوان «مجموعه‌های دانش‌بنیان مردم‌نهاد» خبر داد.
کد خبر: ۱۴۶۰۵۲۸

به گزارش جام جم آنلاین از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی در افتتاحیه دومین رویداد ملی آبادیران، استفاده از ظرفیت‌های زیرساختی، نوآوری و نیروی انسانی را در جهت مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و رفع نیاز‌های مناطق محروم مهم‌ترین رسالت این رویداد دانست و گفت: این رویداد قرار است خیزش، جهش و تحولی اساسی در استفاده بهینه از منابع موجود را در دورانی محقق کند که محدودیت منابع داریم و مانند سابق از منابع کافی برای این که در نقاط مختلف کشور زیرساخت ایجاد کنیم برخوردار نیستیم.

وی با اشاره به نقش اقتصاد دانش‌بنیان در بهره بردن ازظرفیت نیروی انسانی نخبه و توانمند گفت: مهم‌ترین چیزی که می‌تواند نخبه را در زیست‌بوم خودش ماندگار کند و انگیزه فعالیت را در او افزایش دهد، این است که فرصت اثرگذاری داشته باشد. فضای کشور باید در یک جوان این باور را ایجاد کند که حضورش تاثیرگذار است و می‌تواند مفید باشد. این احساس در پیوند نخبه با مردم محقق می‌شود و رویداد آبادیران این مهم را دنبال می‌کند.

دهقانی ادامه داد: سال گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار نجبگان، مصداق واقعی تحقق اقتصاد دانش بنیان را همراهی مردم و به واقع مردمی‌سازی آن دانستند. بر همین اساس در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان بر اساس این مطالبه رهبری مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به افزوده شدن هویتی جدید به زیست‌بوم دانش‌بنیان در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: شرکت‌های دانش بنیان و خلاق دو نوع شرکتی هستند که با حمایت معاونت علمی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان را محقق خمی‌کنند، اما مردم در اداره، توسعه، خلق ارزش و رقابت آن نقشی ندارند و صرفا در سرمایه‌گذاری آن نقش دارند. می‌دانستیم اگر صرفا نخبگان در این اقتصاد دخیل و ذی‌نفع باشند، شکاف میان فناوری و خلاقیت و اقتصاد دانش‌بنیان با مردم افزایش می‌یابد؛ بنابراین، به این باور رسیدیم باید مفهوم جدیدی را برای نقش‌آفرینی مردم در عرصه اقتصاددانش بنیان تعریف کنیم.

وی با اشاره به تعریف هویت جدید شرکت‌های دانش‌بنیان مردم نهاد با هدف مردمی کردن اقتصاد دانش بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مردم نهاد، مجموعه‌های نوآور، فناور و خلاقی هستند که بازیگران اصلی آن از حیث کار و اشتغال، سود و ارزش افزوده مردم هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به تایید و حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان مردم نهاد گفت: دبیرخانه شرکت‌های دانش‌بنیان، به شرکت‌های دانش بنیان و دبیرخانه شرکت‌های خلاق به شرکت‌های خلاق گواهی می‌دهند و دبیرخانه مجموعه‌های دانش‌بنیان مردم‌نهاد نیز وظیفه تایید و ارائه گواهی این گروه جدید را بر عهده خواهد داشت.

شهید رئیسی الگوی کرامت برای آبادیران بود

سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت اظهار کرد: رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی مردی بود که به این باور رسید که برای آبادی ایران باید نیت خدایی داشت و برای خدا کار کرد. نیت خالصانه اولین رمز شهید رئیسی برای آبادایران بود. 

وی افزود: شهید رئیسی مردی بود که برای هر کاری عزم جهاد می‌کرد و کسی که عزم می‌کند تعطیلی نمی‌شناسد؛ ما در اسلام استراحت داریم اما تعطیلی نداریم.

عبودتیان گفت: رئیس جمهور شهید مردی بود که معتقد بود آبادانی ایران در عمل جهادیست و معتقد بود این کار با نیروهای جهادی در میدان صورت می‌گیرد.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی تصریح کرد: آیت الله رئیسی معتقد بود میدان باید در اختیار نیروهای جهادی باشد و به همین دلیل مشکل آب بسیاری از روستاهای ایران حل شده و بیش از نیمی از استان‌هایی که مسئله  آب داشتند تا سال آینده مشکل آنها حل خواهد شد.

وی گفت: شهید رئیسی الگوی کرامت برای آبادیران بود. امروز ۴۵ مجموعه حاکمیتی کنار یکدیگر جمع شدند که این به خاطر اخلاص در این کار است.

عبودتیان خاطرنشان کرد: شهید آیت الله رئیسی مردی بود که مسئله وی آبادی تمام ایران بود و ما به هر سفر استانی که می‌رفتیم از ما می‌پرسید که محروم‌ترین نقطه آن شهرستان کجاست؟

وی افزود: سید ابراهیم رئیسی کاری کرد که پسوند شهید پشت عنوان رئیس‌جمهور قرار بگیرد. زمانی که کارهای امروز را با کارهای گذشته مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که کارهای امروز با قید برکت و جهادی انجام شده است.

عبودتیان تصریح کرد: با همکاری دکتر دهقانی عزیز زمینه بازگشت ۲۷۰۰ نخبه به کشور فراهم شده است و همچنین تعداد شرکت‌های دانش بنیان سه برابر شده است که همه اینها مرهون میدان دادن به جوانان است.

پیوند «تولید دانش‌بنیان» و «مردمی‌سازی اقتصاد» در آبادیران

دکتر رضا اسدی فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی در افتتاحیه دومین نمایشگاه ملی آبادیران، ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور محبوب مردمی و همراهان ایشان، نقش رییس‌جمهور شهید در تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب در حوزه مردمی سازی اقتصاد گفت: رویداد ملی آبادیران، گامی اثرگذار و عملی در تحقق موضوعات دانش‌بنیان، مردمی‌سازی اقتصاد و افزایش تولید را که همواره مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب است به شمار می‌رود.

اسدی‌فرد افزود: اگر صحبت‌های رهبر عزیز انقلاب را در دو دهه اخیر، تحلیل و واژه‌کاوی کنیم، سه کلیدواژه را در سخنان ایشان پررنگ می‌بینم؛ دانش‌بنیان، تولید و مردمی‌سازی قطعا سه عبارت پرتکرار در گفتمان رهبر انقلاب هستند.

وی با بیان این‌که نمایشگاه آبادیران پیونددهنده سه مفهوم مورد تاکید مقام معظم رهبری است، افزود: هر سه مفهوم یادشده، امور پسندیده و توصیه شده در دین مبین اسلام هستند و امیر المومنین حضرت علی (ع)، الگوی بارز تولید به شمار می‌روند. دین اسلام به همان میزان که قناعت را توصیه می‌کند، بر اهمیت تولید تاکید دارد زیرا جامعه‌ای که تولیدش از مصرفش عقب باشد دچار مشکلات متعددی می شود که تورم از جمله این عارضه‌ها است.

اسدی فرد ادامه داد: موضوع مردمی‌سازی  اقتصاد نیز همان طور که خداوند می‌فرمایند یدالله مع الجماعه، امری پسندیده و توصیه شده است. امر دانش‌بنیان که امروز به اولویتی اصلی تبدیل شده و همه بر سر آن هم‌نظر هستند، بدون تاکیدات، پیگیری‌ها و حمایت‌های رهبر انقلاب محقق نمی‌شد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی بیان کرد: رویداد ملی آبادیران آمده تا این سه کلیدواژه را به هم ارتباط دهد و معاونت علمی در این مسیر خطیر، بدون همکاری و مساعدت و همراهی سایر دستگاه‌ها توفیق چندانی نخواهد داشت و ضمن قدردانی از همراهی همه دستگاه‌ها و نهادهای نقش‌آفرین در برگزاری این رویداد بزرگ و تشکر از تیم دبیرخانه رویداد، برکات و دستاوردهای این رویداد ملی را به روح بلند شهدای خدمت تقدیم می‌کنیم.

طراحی بیش از ۴۷ خدمت به کمک نهادهای متولی محرومیت‌زدایی در آبادیران

دومین نمایشگاه ابادیران با شعار "نوآوری برای آبادانی" و با هدف رفع چالش‌های مناطق محروم و روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار، از ۲۲ الی ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرد.

حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی طی سخنانی در این رویداد نگاه این دوره از نمایشگاه را «نگاهی انقلابی» خواند و اظهار کرد  در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران تنها بر توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و برگزاری نمایشگاه تمرکز نخواهیم کرد؛ ما در این مسیر گفتمان انقلاب اسلامی، پیشرفت، آبادانی و امیدآفرینی را دنبال می‌کنیم.

وی توسعه بازار شرکت‌ها و رفع نیازمندی‌‌های نهادهای متولی محرومیت‌زدایی را میوه این گفتمان دانست و افزود: از رویکردهای اصلی اولین نمایشگاه ملی آبادیران این بود که بتوانیم با نهادهای متولی آبادی کشور همگرایی و هم‌افزایی ایجاد کنیم.

شکری افزود: در دومین ایستگاه نمایشگاه آبادیران، مضاف بر شرکت‌های دانش‌بنیانی که به عرضه‌ محصولات و دستاوردهای خود می‌پردازند، رویکرد تقاضامحوری در دستور کار قرار گرفته است؛ ازاین‌رو، نمایشگاه ملی آبادیران در دوره دوم ناظر به رفع نیازهای فناورانه کشور و مساله‌محوری است.

وی در ادامه از طراحی بیش از ۴۷ خدمت به کمک نهادهای متولی محرومیت‌زدایی در این دوره از نمایشگاه خبر داد.

به گفته دستیار معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، در نمایشگاه آبادیران ۱۴۰۲ گروه‌های جهادی و مردمی مستقر در مناطق مختلف کشور به سمت نمایشگاه هدایت شدند؛ در این رویداد گروه‌های جهادی و شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند برای رفع چالش‌ها و مسائل مناطق محروم کشور به یکدیگر متصل خواهند شد.

او خاطرنشان کرد: با توجه به شعار سال و تبیین گفتمان مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، بخش جدیدی را برای اولین بار در نمایشگاه آبادیران با عنوان «روایت‌ پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» شاهد هستیم .

حمیدرضا شکری از رونمایی کتابچه توانمندی‌های زیست بوم نوآوری و فناوری در خدمت‌رسانی به زائران و خادمان رویداد جهانی اربعین حسین، در مصلی امام خمینی(ره) خبر داد و افزود: سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان و متولیان آنها با ارائه خدمات فناورانه و دانش‌پایه سعی داشتند در کنار سایر ارگان‌های خدمت‌گذار، به زائران حسینی خدمات ارائه دهند و با توان دانشی خود مسیر  زیارت را برای آنان هموار سازند؛ امسال همزمان با برگزاری دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران، از کتابچه توانمندی‌های زیستوم نوآوری و فناوری در خدمت‌رسانی به زائران و خادمان رویداد جهانی اربعین حسینی در موکب خادم الرضا (ع) شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رونمایی خواهد شد.

وی افزود: در این موکب، ضمن رونمایی از این کتاب، به معرفی برخی محصولات مرتبط با حوزه فرهنگ زیارت، سلامت، پذیرایی و تهویه هوا پرداخته خواهد شد.

حمیدرضا شکری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در دومین دوره این نمایشگاه آبادانی هر چه بیشتر کشور را رقم بزنیم.

بهره‌گیری از توانمندی دانش‌بنیان‌ها در زنجیره کسب‌وکار مددجویان

کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای حل آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی، حمایت‌های متنوعی را به‌عنوان مشوقی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور عرضه می‌کند.

جعفر صباغیان، قائم مقام کمیته امام خمینی (ره) طی سخنانی در این رویداد، به ارائه گزارشی از حضور کمیته امداد امام خمینی (ره) در نخستین نمایشگاه آبادیران پرداخت و اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) از برگزارکنندگان نخستین نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) بود و حمایت‌های خود را در پنج بخش خرید تجهیزات کاربردی شرکت‌های دانش‌بنیان، خرید ماشین آلات ساخت داخل، ایجاد فرصت‌های شغلی نوآورانه و دانش‌بنیان، توسعه کسب و کار راهبران پیشران و حمایت از توسعه طرح‌های محرومیت‌زدا و نوآوری اجتماعی را عرضه کرد.

وی برگزاری دومین دوره نمایشگاه را بسیار پر برکت برشمرد و گفت:‌ کمیته امداد همانطور که در دوره اول حضور پر شوری داشت در دوره دوم نیز حضور چشم‌گیری خواهد داشت.

صباغیان از مولفه‌های متعدد ابعاد توانمندسازی کمیته امداد امام‌خمینی (ره) خبر داد و گفت: از دستاوردهایی که در نمایشگاه 1۴۰۲ رخ داد انعقاد تفاهم‌نامه کمیته امداد با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری بود که دستاوردهای ارزشمندی را برجای گذاشت.

وی ادامه داد: حمایت از حضور و راه‌اندازی ۱۹ غرفه محصولات دانش‌بنیان، انعقاد ۶ قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تامین‌ تجهیزات و راه اندازی پنج هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس و انعقاد ۱۲ قرارداد بارگزاری ماشین آلات ساخت داخل از محل تفاهم نامه با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و صندوق پژوهش و‌ فناوری صنعت ماشین‌سازی، این موارد تنها سه مورد از برکات حضور کمیته امداد در نخستین نمایشگاه آبادیران است.

چرا کمیته امداد وارد موضوعات دانش‌بنیان می‌شود؟

صباغیان از وظایف مهم کمیته امداد امام‌خمینی (ره) در کنار توانمندسازی، بحث تامین مسکن مددجویان و بحث ساماندهی نظام خیر و احسان در مجموعه کشور، دانست و بیان کرد: اگر ما بتوانیم فعالیت‌هایمان را در بستر توانمندی‌ها و محصولات دانش‌بنیان جلو ببریم؛ قطعا شاید افزایش سطح بهره‌وری و خدمات خواهیم بود.

قائم‌مقام کمیته امام خمینی (ره) ادامه داد: همچنین ضرورت تنوع بخشی به کسب و کارهای کوچک مقیاس با توانمدی بالاتر و  توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار و درآمد با ثبات برای افراد تحت پوشش کمیته امداد به عنوان یک راهبرد و سیاست است.

وی ضمن اشاره به اینکه ۷۰ درصد از کسب‌وکارهایی در حال انجام کمیته امداد، زنجیره محدودی دارد، بیان کرد: حوزه‌های دام و طیور فرش و صنایع دستی و پوشاک خلاصه شده است؛ ما در آبادیران سعی داریم بتوانیم از توانمندی دانش‌بنیان‌ها در این مسیر و تبدیل زنجیره محدودیت به نامحمدود کمک کنیم، که این بسیار ارزشمند است.

به گفته او، هر چه بیشتر از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و جوانان نخبه استفاده شود، بهره‌وری بیشتر ارتقا می‌یابد.

صباغیان در پایان خاطرنشان کرد: در کمیته امداد امام خمینی(ره) حدود ۸۵۰ هزار دانش‌آموز و ۶۰ هزار دانشجو تحت پوشش است که ظرفیت خیلی خوبی است و ضرورت دارد که بتوانیم از ظرفیت‌های جدیدی که متناسب با این بخش است، بهره ببریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها