به شرط استفاده از فناوری‌های نو؛

وام ساخت مسکن افزایش یافت

گزارش «جام‌جم» از عملکرد ۱۰۰۰روز فعالیت دولت سیزدهم درحوزه واگذاری زمین و بافت فرسوده

واگذاری زمین، وعده‌ای که روی زمین نماند

نوسازی بافت‌ فرسوده، یکی از دغدغه‌های اصلی روسای جمهور و وزرای راه‌وشهرسازی در طول سال‌های گذشته بوده است. یکی از مشکلات بافت فرسوده این است که در برابر خطرات طبیعی مانند سیل و زلزله مقاومت پایینی دارد و این موضوع می‌تواند به تلفات جانی و مالی منجر شود. از این رو دولت‌ها اقدامات ویژه‌ای برای احیای بافت فرسوده انجام می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۶۰۴۹۴
 
در دولت سیزدهم این روند سرعت گرفت و آمارها نشان می‌دهد افزایش هشت‌برابری داشته است. این درحالی‌است که در دو دولت گذشته توجه زیادی به این موضوع نمی‌شد، اما این روند در سه سال گذشته سرعت بیشتری پیدا کرد. از سوی دیگر تامین زمین برای احداث بیمارستان در دولت سیزدهم با روندی متفاوت همراه شد.بررسی آمارهای وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد در مدت زمان بیش از ۱۰۰۰ روز از عمر دولت سیزدهم اقدامات برجسته‌ای در حوزه مسکن و شهرسازی انجام شده که به‌ویژه آمار هشت‌برابری نوسازی بافت‌های فرسوده و واگذاری زمین و ساخت بیمارستان قابل توجه است. آمارها نشان می‌دهد اززمان آغاز به ‌کاردولت سیزدهم تا پایان فروردین‌ماه امسال، احداث پنج بیمارستان با ظرفیت۹۷۱تخت دردستورکار قرارگرفت.بیمارستان آموزشی تربت‌حیدریه با ظرفیت ۲۷۳ تخت، بیمارستان جایگزین شهید رجایی گچساران با ظرفیت ۱۴۲تخت، بیمارستان جایگزین ۱۵خرداد مهدی‌شهر با ظرفیت ۹۹ تخت، بیمارستان آموزشی جهرم با ظرفیت ۳۱۳ تخت و بیمارستان جایگزین بیمارستان امام‌خمینی(ره) خمین با ظرفیت ۱۴۴تخت،ازجمله این بیمارستان‌ها ومراکزدرمانی است.همچنین احداث۱۸هزارو۵۵۰ مترمربع ساختمان وتاسیسات دولتی وعمومی ورزشی، فرهنگی، آموزشی و...(تکمیل وتحویل هفت بلوک منازل مسکونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی) در مدت یادشده به انجام رسید.
 
نوسازی واحد مسکونی فرسوده
نوسازی ۲۱۰هزارویک واحد مسکونی دربافت فرسوده شهری ازدیگر اقدامات برجسته دولت سیزدهم درحوزه مسکن و شهرسازی است، به‌طوری‌که آمارهای فعلی هشت‌برابر مدت مشابه دردولت قبل(نوسازی ۲۶هزار واحد مسکونی) است. در این راستا می‌توان به انجام ۱۶۲ پروژه روبنایی بافت‌های فرسوده در راستای محرومیت‌زدایی اشاره کرد؛ یعنی ۵۶ درصد از پروژه‌های ناتمام در ابتدای دولت به بهره‌برداری رسیده است. شایان ذکر است در ابتدای دولت سیزدهم ۲۹۰ پروژه انجام‌نشده وجود داشت که طی دولت سیزدهم ۱۶۲ پروژه به اتمام رسیده و درحال‌حاضر ۱۲۸پروژه در حال اجراست.همچنین می‌توان به انجام ۲۲۶ پروژه زیربنایی بافت‌های فرسوده در راستای محرومیت‌زدایی اشاره کرد که با این اوصاف ۷۴ درصد از پروژه‌های ناتمام در ابتدای دولت به اتمام رسیده است.گفتنی است در ابتدای دولت سیزدهم ۳۰۶ پروژه انجام‌نشده وجود داشت که طی ۱۰۰۰روز دولت سیزدهم ۲۲۶ پروژه به اتمام رسیده و درحال‌حاضر ۸۰ پروژه در حال اجراست.همچنین نهضت آسفالت معابر خاکی از ابتدای دولت سیزدهم اجرایی شد که در همین راستا بهسازی ۲۰۵۰ کیلومتر آسفالت معابر بافت‌های فرسوده در این مدت در دستورکار قرار گرفت.صرف حدود ۹/۳ همت برای پیشبرد ۶۷۰ پروژه روبنایی در شهرهای جدید شامل شروع ۲۴۵ پروژه و اتمام ۱۶۷ مورد آنها، صرف بیش از ۶/۶ همت برای پیشبرد ۴۸۶ پروژه زیربنایی در شهرهای جدید شامل شروع ۱۷۴ پروژه و اتمام ۲۱۲ مورد آنها و همچنین تاسیس سه شرکت عمران شهرهای جدید در استان‌های آذربایجان‌غربی (گلمان)، فارس (تابناک) و قزوین (مهرگان) قابل ذکر است.

تامین زمین برای متقاضیان مسکن
زمین‌های تامین‌شده برای تامین مسکن متقاضیان واجد شرایط به ظرفیت دومیلیون و ۳۶۸هزار و ۴۸۹ واحد است. این درحالی‌است که مجموع واحدهای مسکونی شروع‌شده و در دست ساخت به دومیلیون و ۴۲۷هزار و ۸۶۲ واحد می‌رسد.در مدت مذکور از عمر دولت سیزدهم، ظرفیت واحد مسکونی زمین‌های دولتی واگذارشده به‌صورت انفرادی و گروهی یا در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به‌صورت انبوه‌سازی (به‌صورت اجاره ۹۹ساله) یک‌میلیون و ۳۸هزار و ۹۷۸ واحد است. تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح ۲۵۴هزار و ۱۴۶ واحد و تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت به‌منظور نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ۲۶۸هزار و ۹۲۹ واحد است. همچنین ظرفیت واحدهای مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خودمالکی) ۲۰۰هزار و ۵۶۵ واحد و تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت برای نوسازی مسکن روستایی ۵۱۵هزار و ۸۹۰ واحد است. در مدت زمان بیش از ۱۰۰۰ روز از عمر دولت سیزدهم، ۷۰هزار و ۲۵۰ واحد زمین در قالب طرح جوانی جمعیت واگذار شد و علاوه بر آن ۷۹هزار و ۱۰۴ واحد واگذاری زمین در اختیار متقاضیان واجد شرایط در روستاها به‌صورت اجاره ۹۹ساله قرار گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها