رییس اداره امور اصناف و تشکلهای اداره کل صمت استان بوشهر؛

مصوبات شورای عالی مسکن با قدرت اجرایی خواهد شد

«جام‌جم» جزئیات جلسه دیروز شورای عالی مسکن را بررسی می‌کند

کاهش ۹۵درصدی رشدتورم مسکن

ساخت مسکن یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهور شهید بود. از سوی دیگر درشهریور۱۴۰۰ قانون جهش تولید مسکن توسط مجلس به تصویب رسید و دولت مکلف شد سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد. دیروز در هفدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری،گزارشی از برنامه‌ها، عملکرد و پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن منتشر شد.
کد خبر: ۱۴۵۸۲۸۰
 
همچنین مصوباتی درباره چگونگی پرداخت تسهیلات در این بخش و ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها درنظرگرفته شد که جام‌جم جزئیات آن رابررسی کرده است.جلسه شورای عالی مسکن به ریاست سرپرست ریاست‌جمهوری باحضور رؤسای راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. محمد مخبر در این جلسه تصریح کرد: ساخت مسکن یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهوری بر مبنای قانون جهش تولید مسکن مجلس بود که دولت با پیگیری‌های مکرر ایشان در طول سه سال گذشته توانست موضوع مسکن را به نقطه‌ای برساند که الان در کشور موضوع برنامه‌ریزی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی با جدیت در حال انجام است.وی افزود: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دولت در حوزه مسکن، پیام امید به مردم به‌ویژه در میان اقشار آسیب‌پذیر داده است و ما متعهد هستیم تا زمان تشکیل دولت جدید با تلاش مضاعف، گام‌های بلند دولت، عملیاتی و نهایی شود. مخبر با اشاره به اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده به‌دلیل ایمن‌سازی بافت‌های ناپایدار و همچنین تولید مسکن جدید برای متقاضیان خرید مسکن و بهبود فضای شهری تأکید کرد: در نوسازی بافت‌های فرسوده باید پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم دیده شود و همچنین بسته‌های تشویقی برای تکمیل و جذاب‌تر شدن این پروژه‌های عمرانی در این بخش از بافت شهری درنظر گرفته شود.
 
کاهش تورم نقطه به نقطه
سرپرست ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌ریزی برای اختصاص ۶۰۰هزار میلیارد تومان منابع بانکی و غیربانکی در راستای ساخت مسکن بر اجرای هر چه سریع‌تر تعهدات بانک‌ها در اجرای ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن تاکید و تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی باید بانک‌هایی که تاکنون نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند طی یک هفته آینده مشخص کند و تعهدات لازم را از آنان بگیرد تا در روزهای باقیمانده از دولت، پرداخت تسهیلات و سهم‌الشرکه بانک‌ها تسریع شود. مخبر به وزارتخانه‌های نیرو و نفت دستور داد تا درخصوص ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واحدهای مسکونی در حال ساخت، قرارگاه پشتیبانی در این زمینه تشکیل دهند.در ادامه این جلسه گزارشی نیز از عملکرد بانک‌های عامل درخصوص ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن ارائه و اعلام شد که تسهیلات ساخت مسکن در ابتدای سال ۱۴۰۲از ۲۰۵فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۶۸هزار میلیارد تومان به حدود ۸۰۰ هزار فقره قرارداد منعقده به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان و رشد ۳۰۴ درصدی تا پایان اردیبهشت سال‌جاری رسیده است. همچنین تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن از ۲۲۴ هزار فقره به مبلغ ۱۳هزارمیلیارد تومان درابتدای سال گذشته به حدود ۴۶۲ هزارفقره و مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومان و رشد ۱۷۵درصدی تا پایان اردیبهشت سال‌جاری رسیده است.رئیس بانک مرکزی نیز دراین جلسه اعلام کرد تورم نقطه‌به‌نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که دراردیبهشت۱۴۰۲ به میزان ۱۰۷درصد بوده دراردیبهشت امسال به حدود ۱۲درصد رسیده که نشان‌دهنده کنترل نسبی رشد قیمت مسکن درکشور است. کارشناسان معتقدند اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل تورم که نتیجه آن کاهش رشد نقدینگی وثبات بازار ارز است باعث شده تورم انتظاری کاهش چشمگیری داشته باشد. 
 
رکوردشکنی پروانه ساخت در بافت فرسوده
مهرداد بذرپاش،وزیرراه وشهرسازی با اشاره به بسته‌های تشویقی شهرسازی به‌ویژه بسته۱۹بندی در۵۸۸ شهردارای بافت فرسوده، تأکید کرد:عملکرد دولت درسال گذشته درراستای صدور پروانه خصوصا دربافت‌های فرسوده بی‌نظیربوده تاآنجا که صدور۹۲هزار پروانه ساخت در بافت‌های فرسوده درسال۱۴۰۲رکورد سال۱۳۸۹راشکسته است.وی همچنین به تکمیل ۱۳۱ هزار واحد مسکن مهردردولت سیزدهم اشاره وتاکید کرد:بخش عمده‌ای از ۱۱۰هزارمسکن مهر باقیمانده نیز در سال‌جاری به سرانجام می‌رسد.

ساماندهی تقاضای بازار مسکن
درجلسه شورای عالی مسکن  وزارت راه و شهرسازی به تشریح اهم اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی طرف تقاضای بازار مسکن واجاره از‌جمله عرضه ۱۸۲هزار خانه خالی به بازار ومعرفی بیش از۱۲۰هزارخانه خالی به سازمان امور مالیاتی جهت اخذ مالیات،‌ راه‌اندازی سامانه خودنویس و انعقاد ۳۶۹هزار قرارداد اجاره به‌صورت مستقیم و رایگان در این سامانه، پرداخت ۴۵۳ هزار فقره تسهیلات ودیعه مسکن، ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مسکونی، تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در۳۱ استان، راه‌اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاورین املاک و بازرسی از ۱۱۰ هزار مشاور املاک پرداخته شد. درخصوص ساماندهی بازار اجاره‌بها نیزمتناسب باقانون جدید مجلس برای ساماندهی اجاره و مسکن، به شورای مسکن استان‌ها اعلام شد تا فردا، میزان سقف اجاره‌بها را مطابق این قانون به وزارت راه و شهرسازی اعلام و جهت تصمیم‌گیری نهایی به دبیرخانه شورای عالی مسکن ارائه کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها