رونق بازار کار در ۲۴ استان

یافتن شغل برای خیل بیکاران در جوامع مختلف همواره از جمله دغدغه‌های دولت‌ها بوده است. این موضوع با گذر زمان و ورود پدیده‌هایی همچون هش مصنوعی نگرانی‌های بیشتری را پدید آورده است چرا که حالا بسیاری از مشاغل سنتی هم رو به افول رفته‌اند و آنگونه که ذکر شده به نوعی رو به نابودی هستند.
کد خبر: ۱۴۵۸۱۶۵

رونق بازار کار در ۲۴ استان

جدیدترین گزارش مرکز آمار منتشر شده و براساس آن نرخ بیکاری در سال گذشته در۲۴استان کاهش محسوسی داشته است. اشتغال از جمله وعده‌های ثابت هر دولتمردی در دوران تبلیغات انتخابات است واین آمار نشان می‌دهدکه دولت مستقر طی سال گذشته وعده کاهش بیکاری ر ا تا حدودی محقق کرده است. داده‌های مرکز آمار ایران در رابطه با نرخ بیکاری آورده‌های قابل‌توجه دیگری هم دارد. طبق این آمار، نرخ بیکاری در۲۴ استان نسبت به سال۱۴۰۱ کاهش یافته است. بالاترین نرخ بیکاری بیش از۱۱درصد بوده که مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. کمترین سطح این نرخ نیز کمتراز۶درصد بوده و مربوط به خراسان‌جنوبی است. میانگین نرخ بیکاری در کل کشور نیز به ۸.۱درصد رسیده است. شدیدترین کاهش نرخ بیکاری نسبت به سال۱۴۰۱نزدیک به چهار واحد درصد بوده و در استان هرمزگان رخ داده است. در مقابل، بیشترین افزایشی که در این نرخ رخ داده، نزدیک به یک واحد درصد بوده و مربوط به استان گلستان است. نرخ بیکاری نشان می‌دهد که چند درصد از افراد فعال در بازار کار، بیکار هستند. بیکار نیز به فردی اطلاق می‌شود که کار ندارد، اما یا در جست‌وجوی شغل است یا تمایل به کار کردن دارد. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته به ۸.۱درصد رسیده است. این نرخ درسال۱۴۰۱ برابربا ۹درصد بوده است؛ بنابراین نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته کاهش یافته است. از میان تمام استان‌های کشور، بالاترین نرخ بیکاری ۱۲.۴درصد و مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است. در رتبه بعدی، استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۲.۳درصدی قرارگرفته است. در رتبه سوم نیز استان لرستان جای دارد که نرخ بیکاری آن ۱۱.۹درصد برآورد شده است.  
درسوی دیگر این طیف، استان خراسان‌جنوبی قرار گرفته که نرخ بیکاری آن ۵.۷درصد به ثبت رسیده است. این نرخ، کمترین بیکاری ثبت‌شده در میان استان‌های کشور است. مازندران و سمنان نیز دومین و سومین استان از نظر نرخ بیکاری پایین بوده‌اند.

رونق بازار کار در ۲۴ استان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها