راهنمای جامع طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه

فروشگاه‌ها وظایف زیادی دارند و باید رضایت افراد زیادی را جلب کنند. یک فروشگاه باید فضایی برای نمایش و نگهداری کالا، فضایی برای بازدید ، تجربه و ارزیابی کالاهای مختلف توسط مشتریان و همچنین شامل بخش‌هایی باشد که در آن کارکنان فروشگاه بتوانند به سوالات مشتریان پاسخ دهند و فروش محصولات را تکمیل کنند. طراحی داخلی فروشگاه فرآیندی است که تضمین می‌کند فضا برای این چالش‌ها مناسب باشد.
فروشگاه‌ها وظایف زیادی دارند و باید رضایت افراد زیادی را جلب کنند. یک فروشگاه باید فضایی برای نمایش و نگهداری کالا، فضایی برای بازدید ، تجربه و ارزیابی کالاهای مختلف توسط مشتریان و همچنین شامل بخش‌هایی باشد که در آن کارکنان فروشگاه بتوانند به سوالات مشتریان پاسخ دهند و فروش محصولات را تکمیل کنند. طراحی داخلی فروشگاه فرآیندی است که تضمین می‌کند فضا برای این چالش‌ها مناسب باشد.
کد خبر: ۱۴۵۸۱۴۴

طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاهی که به خوبی برنامه ریزی و اجرا شده باشد، باعث افزایش کارایی فروشگاه، رضایت مشتری و در نهایت درآمد می‌شود. معماران طراح فضای فروشگاهی، دانش و تخصص لازم برای به حداکثر رساندن استفاده از فضای موجود بدون خدشه دار کردن تجربه مشتری را دارند. در راهنمای جامع طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه، با 9 نکته اساسی در طراحی فروشگاه آشنا خواهید شد که مشاوره با یک معمار می‌تواند به شما در بهینه‌سازی فروشگاهتان کمک کند.

طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه چیست؟

طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه یک تخصص در حوزه طراحی فضاست که با ساخت و بهینه سازی فضاها برای تجربه بهتر مشتریان سروکار دارد. معماری داخلی این فضاها شامل تصمیم گیری در مورد محل قرارگیری دیوارها و سایر وسایل دائمی و همچنین نحوه تجهیز و تعیین کردن سازه می شود.

معماران و طراحان داخلی با نیازهای منحصر به فرد فروشگاه‌ها آشنا هستند و می‌توانند فضایی کاربردی با تجربه خرید خوب برای مشتریان طراحی کنند. کار آنها شامل طراحی و چیدمان فروشگاه‌ها در اندازه‌های مختلف، از بوتیک‌های کوچک تا مراکز خرید بزرگ می‌شود. تفاوت اصلی طراحی داخلی فروشگاه با سایر زمینه‌های طراحی داخلی در درک نیازهای خاص مشاغل و مشتریان در یک فضای تجاری است.

طراحی داخلی یک فروشگاه باید:

  • با برند همسو باشد.

  • فروش را آسان کند.

  • تجربه ی خرید خوبی ارائه دهد.

  • مفید و کارآمد باشد.

  • محصولات را به نمایش بگذارد.

  • امن باشد.

  • فضای کافی داشته باشد.

  • برای مشتریان وکارکنان جذاب و کارآمد باشد.

مزایای سرمایه‌گذاری در طراحی (یا بازطراحی) باکیفیت فروشگاه

  • جذب مشتری: طراحی خوب مشتریان را جذب می‌کند و آن‌ها را به خرید بیشتر تشویق می‌کند.

  • تقویت برند: طراحی فروشگاه تصویر برند شما را تقویت می‌کند و باعث شناخته شدن برند شما می‌شود.

  • بهره‌وری: انتخاب‌های هوشمندانه در طراحی باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

  • رضایت کارکنان: محیط مثبت کار باعث افزایش نرخ ماندگاری کارکنان و بهره‌وری آن‌ها می‌شود.

  • تجربه ی مثبت مشتری: طراحی خوب تجربه ی مثبت مشتری را ایجاد می‌کند و از تجربیات منفی جلوگیری می‌کند.

راهنمای طراحی داخلی فروشگاه برای جذب مشتری و افزایش فروش

مشابه هر پروژه معماری، برنامه ریزی برای ساختار و ظاهر یک فروشگاه شامل در نظر گرفتن جنبه ها و نحوه عملکرد آنها با هم است. بهترین طراحی‌های داخلی فروشگاه، برنامه‌های منسجمی هستند که نیازهای همه ذینفعان را برآورده کرده و وظیفه نهایی فضا، یعنی سودآوری را انجام می‌دهند.

هنگام توسعه معماری داخلی فروشگاه، هر یک از موارد زیر می تواند شما را در طراحی داخلی فروشگاه موبایل فروشی، لباس،مواد غذایی، لوازم خانگی،کاشی و سرامیک، مبلمان، لوازم تحریر، لوازم یدکی خودرو و غیره کمک کند.

۱. طراحی ساختارمند فضا، چیدمان یا پلان

طراحی ساختارمند فروشگاه شامل تعیین فضا برای انبار، کارکنان، دفاتر، پیشخوان‌ها و نمایش کالا است. چیدمان باید ترافیک روان را تسهیل کند، خریداران را به کاوش تشویق کند و خطوط دید و دسترسی به پیشخوان‌ها را برای کارکنان فراهم کند. طراحی باید شامل فضایی برای زیرساخت‌های پنهان مانند نورپردازی، دوربین‌ها، برق و فناوری‌های جدید مانند استندهای لمسی و واقعیت مجازی باشد.

۲. اجزای غیر ساختارمند شامل انتخاب رنگ، طراحی گرافیکی و عناصر نمایشی یا تزئینی سه بعدی

طراحی گرافیکی و بصری فروشگاه، از جمله دیوارها، واحدهای نمایش، تابلوها، رنگ‌ها و سایر عناصر، بر نحوه تجربه افراد از فضا تأثیر می‌گذارند. این عناصر باید با سبک برند و تجربه مورد نظر برای مشتریان همسو باشند.

برای مثال، یک فروشگاه لباس ممکن است سبک خود را با استفاده از طرح‌های غیررسمی الهام گرفته از خیابان منتقل کند. در مقابل، یک برند لوکس لباس عروسی و لباس مجلسی فضایی را برای خریداران تداعی می‌کند که حس تجمل و خاص بودن را القا کند.

۳. تجهیزات و محصولات نمایشی فروشگاه

همراه با چیدمان فروشگاه، نوع و محل قرارگیری تجهیزات آن تعیین می‌کند که چگونه افراد در فروشگاه حرکت می‌کنند و چه مقدار کالا می‌توان در فضا چید. تجهیزات فروشگاه همچنین به تأثیر بصری آن کمک می‌کند. یک نمایش جذاب در جلوی فروشگاه می‌تواند رهگذران را برای ورود به داخل ترغیب کند. دیدن اجمالی یک نمایش جذاب در انتهای فروشگاه می‌تواند مردم را تشویق کند تا کل فضا را کشف کنند.

قابلیت لمس بافت‌های یک کالا چیزی است که محیط‌های خرید مجازی نمی‌توانند آن را داشته باشند. فروشگاهی که تجهیزاتش تعامل با کالا را در دسترس مشتریان قرار می دهد، از این مزیت بهره می‌برد.

۴. طراحی نورپردازی و مصالح کف و سقف فروشگاه

انتخاب نورپردازی و مصالح مناسب کف و سقف در فضای فروشگاه، نقشی اساسی در کارکرد و زیبایی آن فضا ایفا می‌کند. این عناصر باید بادوام و ایمن باشند، اما می‌توان از آن ها برای هدایت مشتریان در فروشگاه و برجسته کردن محصولات نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، فروشگاه جردن در مرکز شهر شیکاگو، از یک طرح زمین بسکتبال با کنتراست بالا در کف فروشگاه استفاده کرده است. این طرح همچنین دارای یک طاقچه مخصوص کفش با نورپردازی خاص هستند که کفش‌های ورزشی را در مرکز توجه قرار می‌دهد و مشتریان را ترغیب می‌کند تا به کفش ها نزدیک شده و آن ها را بررسی کنند.

۵. صندلی، اتاق پرو و سایر وسایل و امکانات رفاهی برای مشتریان

مبلمان فروشگاه شما، چه از عناصر ضروری باشند و چه امکاناتی اضافی، معرف شما هستند. فضاهایی مانند اتاق پرو باید برای دسترسی و امنیت طراحی شوند. سایر امکانات نیز باید از تم فروشگاه پشتیبانی کنند و بادوام باشند. در هنگام تصمیم‌گیری در مورد طراحی، به نحوه تمیزکردن مکرر مبلمان پربازدید و هزینه جایگزینی آنها فکر کنید. تیم طراحی فروشگاه می‌توانند با شناسایی بهترین مصالح برای مناطق پرتردد، به شما در دستیابی به اهداف خود در هر دو جنبه زیبایی و عملکرد کمک کنند.

۶. راه یابی و علائم راهنما

علائم راهنما در فروشگاه‌ها برای راهنمایی و اطلاع‌رسانی به مشتریان ضروری هستند. انواع مختلفی از علائم راهنما وجود دارد، از جمله تابلوها، متن‌های گرافیکی روی کف و دیوار و نمایشگرها. برخی از فروشگاه‌ها، مانند جواهرفروشی‌ها، قیمتی بر روی اجناس درج نمی‌کنند تا حس خدمات شخصی و لوکس بودن را ایجاد کنند. سایر فروشگاه‌ها از انواع علائم در کل فضا استفاده می‌کنند تا هیجان ایجاد کنند، اطلاعات به اشتراک بگذارند و مشتریان را به خرید ترغیب کنند. همه فروشگاه‌ها به "ابزارهای یافتن مسیر" نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که بازدیدکنندگان تجربه خوبی کسب می‌کنند.

۷. استفاده از موسیقی و خوش بو کننده هوا

فروشگاه‌ها برای افزایش مدت‌زمان حضور مشتریان و ترغیب آن ها به خرید، از رایحه‌های خوشبوکننده و موسیقی استفاده می‌کنند. بسیاری از فروشندگان حتی رایحه یا موسیقی های خاص خود را دارند که با برندشان مرتبط است. هنگام ساخت یا بازسازی یک فروشگاه، باید تصمیم بگیرید که آیا موسیقی و خوش بو کننده هوا، بخشی از فضا خواهند بود یا خیر. در صورت مثبت‌بودن پاسخ، طراحی شما باید زیرساختی را برای ارائه هر دو مورد در نظر بگیرد. به‌عنوان بخشی از فرایند طراحی، با رایحه‌ها و موسیقی های مختلف این کار را آزمایش کنید و در مورد نحوه تفکیک این جلوه‌ها در سراسر فضا با طراح صحبت کنید.

۸. طراحی ورودی و خروجی فروشگاه

نحوه ورود و خروج مشتریان به فروشگاه باید در طراحی داخلی در نظر گرفته شود. این امر شامل ورودی‌های جذاب، جریان ترافیک روان و خروجی‌های مثبت است. فروشگاه‌ها باید به دنبال ورودی‌هایی باشند که به رهگذران اجازه دهد نگاهی به داخل بیندازند و نمای بیرونی از جمله ویترین را طوری طراحی کنند که جذاب باشد. خروجی‌ها باید تجربه خرید را با حس مثبتی به پایان برسانند و به اندازه ورودی‌ها جذاب باشند. محدودیت‌ها در طراحی نقاط ورود و خروج، کار با یک طراح باتجربه را ضروری می‌کند.

۹. طراحی داخلی فروشگاه با در نظر گرفتن محیط زیست

معماری پایدار در طراحی داخلی فروشگاه نقشی اساسی ایفا می‌کند. این نوع معماری به دنبال ایجاد فضاهایی است که هم برای انسان و هم برای محیط زیست مفید باشد. با استفاده از اصول معماری پایدار در طراحی فروشگاه، می توان مصرف انرژی، تولید ضایعات و آلودگی را کاهش داد و در عین حال فضایی جذاب و کاربردی برای مشتریان ایجاد کرد.

مشتری را جذب و راغب به ماندن در فروشگاه کنید

مشتریان امروزی نسبت به هر زمان دیگری، گزینه‌های خرید بیشتری (چه آنلاین و چه حضوری) دارند. ایجاد محیطی ایده ال برای تشویق مصرف‌کنندگان به بازدید، خرید، بازگشت برای حفظ یک کسب‌وکار سودآور حیاتی است. طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه برای افزایش تردد مشتری و فروش، شامل تصمیم‌گیری‌های به‌هم‌پیوسته زیادی است. درک اصول اولیه طراحی داخلی فروشگاه، تنها ابتدای مسیر است. قبل از بازسازی یا ساخت فروشگاه خود، برای مشاوره اولیه با یک طراح مشورت بگیرید.

سایت معماری آرک وب (www.archweb.ir) در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها