یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم مطرح کرد:

دولت باید آمارهای واقعی را به نمایندگان مردم ارائه دهد

«جام‌جم» از کاهش نرخ تورم در کشور گزارش می‌دهد

تورم در پایین‌ترین نقطه ۳۸ماهه

نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه فروردین۱۴۰۳روند کاهشی داشت.زمانی که صحبت از کاهش تورم می‌شود منظور این است که گرانی اتفاق افتاده اما شتاب آن کاهش پیدا کرده است. برخی افراد به اشتباه کاهش تورم را کاهش قیمت یا ارزان شدن تلقی می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۵۸۱۰۲
 
حالا در گزارش جدید مرکز آمار آمده در اردیبهشت۱۴۰۳، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۴۳ رسیده که نسبت به ماه قبل ۲.۸درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱ درصد و در ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۷ درصد افزایش داشته است. در بخش تورم سالانه نیز شاهد این موضوع هستیم که در ۳۸ ماه گذشته پایین‌ترین نرخ تورم را شاهد هستیم.سیاست‌های اقتصادی در راستای کاهش نرخ تورم نتایج امیدبخشی برای اقتصاد ایران دارد. بانک مرکزی اعلام کرده در راستای کاهش نرخ تورم، هدف‌گذاری مثبت- منفی ۲۳درصد و همچنین کاهش نرخ نقدینگی و ثبات بازار ارز از طریق سیاست تثبیت اقتصادی رادرسال۱۴۰۳پیگیری می‌کند.اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی اززمستان ۱۴۰۱ آغازشدوآمارها نشان می‌دهد روند رشد مهار شده وهرماه وهرسال شاهد کاهش رشد نقدینگی وتورم درکشورهستیم.در اردیبهشت ۱۴۰۳،تورم نقطه به‌نقطه خانوارهای کشور،۳۱درصدبوده است؛یعنی خانوارهای کشوربه‌طورمیانگین۳۱درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۴۰۲برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل، ۱.۸واحد درصد کاهش داشته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.در اردیبهشت ۱۴۰۳، تورم ماهانه خانوارهای کشوربرابر۲.۸درصدبوده است.تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۱.۸درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»،۳.۳درصد بوده است. بهداشت و درمان بیشترین سهم از تورم ماهانه را در‌بر گرفت و در سوی مقابل لبنیات و تخم‌مرغ کاهش منفی ۰.۴درصدی تورم را تجربه کرد. منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است.
 
کاهش نرخ تورم سالانه 
در اردیبهشت ۱۴۰۳، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۳۷ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۱.۸ واحد درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.
 
کاهش ۲۴ درصدی تورم نقطه به نقطه
بنابر گزارش نرخ تورم سالانه که در پایان اسفندماه۱۴۰۱به رقم ۴۵.۸درصد رسیده بود، تا پایان اردیبهشت‌۱۴۰۲روند افزایشی داشت و در نهایت رقم ۴۹.۱درصد را ثبت کرد. این روند افزایشی ازآن ماه به بعد به‌دلیل تخلیه اثر تورمی حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت۱۴۰۱،معکوس شد و نرخ تورم ۱۲ماهه مصرف‌کننده در پایان فروردین امسال در یک روند کاهشی به ۳۸.۸درصد رسید. براساس گزارش مرکزآمار،تورم نقطه به نقطه مصرف‌کننده از ۵۵.۵درصد در فروردین ۱۴۰۲ به عدد ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ رسید که حاکی از کاهش ۲۴.۶ درصدی بود.

تورم خوراکی‌ها؛  کمترین نرخ در ۴سال اخیر
با شروع کار دولت سیزدهم، تورم مواد غذایی حدود ۲۰ واحد درصد کاهش یافت اما از اوایل سال ۱۴۰۱ به علت حذف سیاست رانت‌زای دلار ۴۲۰۰ تومانی، نرخ تورم موادغذایی افزایشی شد که البته دولت باپرداخت یارانه‌های ۳۰۰و۴۰۰هزارتومانی توانست بخش زیادی از آن افزایش هزینه‌ها را جبران کند.به همین دلیل شاخص ضریب جینی که مؤید فاصله درآمدی بین دهک‌ها در کشور است درسال۱۴۰۱بهتر شد که بیانگر افزایش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد با دریافت یارانه‌های جدید با وجود افزایش قیمت مواد غذایی پس از حذف ارز ترجیحی بود. ازخرداد ۱۴۰۲تورم نقطه به نقطه موادغذایی با کاهشی حدودا ۳۰ واحد درصدی مواجه شد که ناشی از تخلیه تورمی پس ازحذف دلار ۴۲۰۰تومانی بود و ازآن پس تورم مواد غذایی به زیر۴۰ درصد رسید و در سه ماه اخیر هم به کمتر از۳۰درصد کاهش یافته است.دراردیبهشت امسال هم تورم نقطه به نقطه موادغذایی به ۲۲.۷درصدکاهش یافته که کمترین رقم این شاخص درحدود۴ سال اخیر است. براین اساس با ادامه کاهش متوالی تورم مواد غذایی از یک سو و تداوم پرداخت یارانه‌های نقدی و کالابرگ ازسوی دیگر، طبیعی است که قدرت خریداقشار متوسط و کم‌درآمد بهبود یابد و شاخص ضریب جینی نیز همچنان کمتر شود که نشانه اثرگذاری سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم در بهبود عدالت درآمدی در جامعه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها