گفتگوی نوجوانه با نماینده مجلس، مهدی عسگری

اگر شهروندها بازی نکنند، بازی می افتد دست گادفادرها

گپ و گفتی با محمد صادق باطنی، رئیس شبکه امید

مخاطب خاص رسانه

شاید بتوان نمایشگاه مطبوعات را نمایشگاهی برای مطالبه‌گری وبررسی دانست.دراین نمایشگاه چهره‌های متفاوت سیاسی و اجتماعی نقطه‌نظر‌ات متفاوت خودرادرموردرسانه ومسائل این‌چنینی ارائه‌دادند.
کد خبر: ۱۴۴۶۳۷۲
نویسنده ثمین قدیانی - نوجوانه
 
همچنین رسانه‌های‌گوناگون بانمایش چشم‌انداز‌های‌شان درمورد آینده رسانه در ایران یکسری منظره طراحی کردند. در این بین ما به گفت‌وگو با محمدصادق باطنی، رئیس شبکه امید نشستیم تا ببینیم آینده رسانه‌ها و حرف حساب نوجوانه و رسانه چیست؛ این شما و مصاحبه این هفته.

نقش رسانه در تربیت نوجوانان چیست و نوجوان چه تاثیری در رسانه داشته‌اند؟
نوجوانی سن بلوغ و هویت‌یابی افراد است. رسانه دراین رده سنی می‌تواند بخشی ازنقش تربیتی نوجوان را برعهده بگیرد.رسانه می‌تواند به رشد وتوانمند کردن نوجوانان کمک کند یا به‌صورت برعکس عمل کند. تا جایی که ما در نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب‌ می‌دانیم این است که تعبیر رهبرانقلاب ایران این بوده که رسانه شانس مربی و مربی‌گری دارد. از سمتی دیگر نوجوانان نگاه متفاوت و کاربردی جدید برای رسانه قائل شده‌اند.امروزه رسانه برای نوجوان صرفا یک ابزارسرگرمی و اطلاع‌رسانی نیست، بلکه نوجوان امروز از رسانه برای هویت‌سازی بهره می‌برد وبه معنایی دیگر با استفاده از رسانه خود را تعریف می‌کند. خیلی مهم است که به این نکته توجه کرد که درعصر امروز نوجوانان بدون استفاده از رسانه نمی‌توانند هویت کاملی داشته باشند و به بیانی دیگر در ارائه خود دچار آسیب می‌شوند.
 
با توجه به این‌که بیانیه گام دوم انقلاب، خطاب به نوجوانان است، مطبوعات و رسانه‌ها، باید چه اقداماتی برای بیشتر شناساندن این بیانیه به نوجوانان انجام بدهند؟ و اگر اقدامی انجام شده، این اقدامات چه نواقصی داشته‌اند؟
بیانیه گام دوم در سند‌های سیاستی و ابلاغی به‌عنوان یک سند متفاوت و ویژه باید شناسایی شود. این بیانیه به جای آن‌که مسئولان و افراد در راس را خطاب قرار دهد، در حال ارائه توصیه و محول‌کردن مسئولیت به نسل بعدی است. شاید این بیانیه یکی از محدود بیانیه‌هایی باشد که به جای نگاه پسینی، نگاه پیشینی به مسائل دارد. ارائه تحلیل و تجربه توسط فردی که پیش، حین و بعد از انقلاب در عرصه بوده و خودش نقش کلیدی داشته، می‌تواند خط‌مشی و برنامه و ارزش‌ها را حفظ کند. درست است که بیانیه گام دوم لحنی دلسوزانه و متنی تاثیرگذار دارد اما رسانه باید همواره مراقب باشد که در هیچ‌جا هیچ توصیه‌ای به این رسانه بابت در معرض مستقیم قرار دادن نوجوانان مشاهده نشده است. همچنین مهم است که رسانه‌ها رسالت خود را در تبیین این بیانیه ایفا کنند. بنده فکر می‌کنم ما باید به جای تمرکز بر نثر بیانیه گام دوم به عمق‌یابی و نگاه سیستماتیک و جامع بر آن بپردازیم.
 
بعد از حضور شما در شبکه امید، چه اقدامات و تغییراتی انجام شد؟
در رابطه با شبکه‌امید باید بگویم ما درهمان ابتدا یک برنامه جامع وکامل تنظیم کردیم. متوجه شدیم این شبکه از گروه هدف خودش که نوجوان است، فاصله زیادی گرفته و به طور کلی از سبد مصرف نوجوان حذف شده بود. نکته بعدی این بود که شبکه امید شبکه مناسبی برای قرار گرفتن در فضای زیست بومی نوجوان نبود. این شبکه‌ به‌عنوان شبکه نوجوان صرفا به روش سنتی و با استفاده از آنتن با نوجوان در ارتباط بود. ما تصمیم گرفتیم که باقی رسانه‌ها را نیز به عنوان یک یار هم افزا در کنار این رسانه‌ها بدانیم و از آنها استفاده کنیم.ما دو برنامه مهم داشتیم اول این‌که نوجوان را با آنتن مواجه کنیم و آن را رو به‌روی تلویزیون قرار دهیم. دوم این‌که بعد از شناسایی زیست بوم نوجوان این مسأله را بررسی کنیم که چگونه شبکه امید را به این زیست بوم برسانیم. ما به شبکه امید به چشم یک ابزار هویتی ویک سبد فرهنگی نگاه و سعی کردیم فعالیت نوجوان را در این شبکه قرار دهیم.خروجی این برنامه‌ها از لحاظ فنی ابتدا ساخت یک شبکه ارتباطی با نوجوانان بود که درشش ماهه ابتدایی به آن دست یافتیم. ما توانستیم یک شبکه مناسب و دقیق از نوجوانان را پیدا و از آنها استفاده کنیم. در گام دوم افزایش کیفیت پخش شبکه بود. نوجوان امروز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گروه‌های هدف رسانه و به‌عنوان یک فرد ارزشمند وقتی جذب یک برنامه می‌شود که رنگ و بوی ارزشمندی و کیفیت بدهد. همچنین در حوزه محتوایی ما موارد محتوایی را بالا بردیم و سعی کردیم با نیاز سنجی از مخاطبان محتوایی تولید کنیم که از دل نوجوان بیرون آمده‌ باشد. همچنین سعی کردیم با قرار گرفتن در میانه گود و استفاده از خود نوجوان در مسائلی ورود کنیم و مطالبه‌گری داشته باشیم که اولین و اصلی‌ترین مخاطب آن نوجوان است. همچنین سعی کردیم با استفاده از استعدادیابی‌هایی که اجرا شد به معرفی توانایی و شناساندن نوجوان متخصص و ماهر امروز بپردازیم و آنها را در پرورش استعدادشان هدایت کنیم. ما سعی کردیم گستردگی انواع نیاز‌ها و علاقه‌مندی‌ها را در برنامه کار قرار دهیم. از گیم و سینما گرفته تا کارهای جهادی با تمرکز با حضور نوجوان در این برنامه‌ها... .خلاصه این که تمام تلاش ما این بود که ارتباط نوجوان با این آنتن احیا شود و از آن طرف شبکه در رویداد‌های مهم حوزه نوجوان کشور در میان گود باشد. همچنین شبکه امید سعی کرد برای خودش رویداد‌هایی تعریف کند، یعنی با تشکل‌ها، سایت‌های تبلیغات،سازمان‌ها ورویدادی‌های مختلف.به عنوان یک‌ خبر باید گفت خروجی این اتفاقات این شده که شبکه امید توانست خودش را از بین شبکه‌های مختلف سیما در بین سبد مصرفی شبکه‌های تلویزیونی بالا بکشد و سهم بالایی از مخاطب نوجوان را نصیب خود کند.فاصله‌ ما با نوجوان همچنان قابل تامل است و باید در این مورد تدبیر کنیم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها