چینی‌ها رکوردهای فروش را یکی پس از دیگری می‌شکنند

ضربه شرقی به انحصار هالیوودی

سینمای هالیوود پس از مدت‌ها تسلط بر بازار فیلم در سراسر جهان و به‌دست گرفتن نبض اکران‌های پرفروش که به صادرات تفکر و سبک زندگی آمریکایی منجر شده بود، این روزها با رقبای جدی در سطح جهان روبه‌روست که هژمونی سینمای آمریکا و محصولات فرهنگی این کشور را به خطر انداخته‌اند.
کد خبر: ۱۴۴۶۳۵۱
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر
 
یکی از مهم‌ترین رقبای جدی آنها، سینمای شرق دور است. در سال‌های اخیر سینمای ژاپن و کره‌جنوبی توانسته است با تولید فیلم‌ها و سریال‌های مهمی که در سراسر جهان، محبوب بوده، سینمای آمریکا را در این منطقه عقب براند اما خبر بد برای آمریکایی‌ها این است که سینمای کشوری با جمعیت میلیاردی با سرمایه‌گذاری وسیع و زیرساخت‌های هموار در حال قدرت گرفتن است، سینمای چین که در این سال‌ها اندک‌اندک در حال بسط بازار خود است. سینمایی که این روزها حداقل در بازار داخلی خود، سینمای غرب را عقب رانده و به سمت در اختیار گرفتن بخشی از بازار سینمایی منطقه نیز حرکت کرده است. به نظر می‌رسد سینمای چین، گزینه جذابی برای ساخت تولیدات مشترک برای سینمای ایران است که با توجه به سابقه طولانی و چند قرنه مراودات فرهنگی میان دو کشور باستانی، می‌تواند زمینه‌های بسیاری برای این همکاری در اختیار سینمای ایران نیز بگذارد.

جشن مضاعف چینی‌ها
چینی‌ها این روزها مشغول استفاده از تعطیلات دو هفته‌ای سال نوی چینی هستند که برای‌شان از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
در حالی که میلیون‌ها چینی این روزها از مراکز کاری خود سرگرم سفر به خانه‌های‌شان در شهرهای مختلف هستند، صنعت سینمای این کشور دور آسیا هم که خوراک‌های تفریحی و سرگرم‌کننده زیادی فراهم کرده بود تا علاقه‌مندان و تماشاگران چینی همراه با خانوادهای‌شان به تماشای این محصولات رنگارنگ و متنوع بنشینند، موفقیت کلان مالی خود را جشن گرفت. چهار فیلم تازه چینی نه‌فقط صدرنشین جدول گیشه سال نو کشور شدند که این صدرنشینی را در سطح جهانی هم از آن خود کردند. برای هنرمندان سینمای چین و صنعت پرکار آن، تعطیلات سال نو چینی مهم‌ترین فصل نمایش تولیدات بومی ‌و موفقیت کلان و بسیار زیاد آنهاست. گرچه معمولا از تعطیلات تابستانی به‌عنوان بهترین فصل سینمایی در جهان اسم برده می‌شود اما برای چینی‌ها بهترین فصل سینما همین دوران تعطیلات سال نو است. امسال هم مثل سال‌های گذشته، سینماگران و هنرمندان بومی ‌بهترین آثار خود را به تماشاگران کشور عرضه کرده و امیدوارند بتوانند در رقابت‌های جدول گیشه، تعداد بیشتری از مردم را به سمت خود جلب کنند.

 به سمت درآمد یک میلیارد دلاری
به نوشته رسانه‌های داخلی این کشور، این روزها هشت فیلم مهم و بلاک‌باستر بومی ‌روی پرده سینماهای سراسر چین رفتند و تحلیلگران اقتصادی سینما طی روزهای قبل این پرسش جالب و مهم را مطرح کرده بودند که آیا اکران عمومی ‌این آثار و نوع برخورد و استقبال تماشاگران از آنها، یک فروش عالی و نه‌چندان دور از انتظار یک میلیارد دلاری را در این ایام به همراه خواهد آورد یا نه. حضور نام‌های مطرح و تماشاچی‌پسندی چون ژانگ ییمو،‌ هان ‌هان، جیا لینگ و نینگ‌هائو در بین هنرمندانی که فیلم‌های‌شان اکران عمومی‌ شده‌است، این امید را در دل اهل فن و تحلیلگران اقتصادی سینما به‌وجود آورده بود که می‌توان به رقم یک میلیارد دلار برای فروش فیلم‌ها در تعطیلات سال نو چینی دل بست. این در حالی بود که برخی عقیده داشتند اکران عمومی ‌همزمان هشت فیلم مهم، می‌تواند باعث کم شدن استقبال تماشاگران از مجموعه آنها شود و مردم مجبور باشند از بین این تعداد فیلم جذاب، تنها چندتای آنها را انتخاب کرده و تماشا کنند. همه این صحبت‌ها درحالی جریان داشت که نوع استقبال اولیه در ساعات ابتدایی شروع فصل جشن و تعطیلات، حکایت از آن می‌کرد که هر هشت فیلم جدید جدول گیشه پتانسیل بالا و زیادی برای موفقیت و فروش دارد. تجربه سال‌های قبل هم نشان داده که همزمانی اکران عمومی‌ چند فیلم پرسروصدا، مانعی برای استقبال همگی آنها نبوده است.

۴۰۰ میلیون دلار در ۹ روز
 کمدی درام «یولو» که داستانی درباره وزن کم کردن و خودباوری بین جوان‌ها را تعریف می‌کند، طی ۹روز اکران عمومی ‌با فروشی ۴۰۲ میلیون دلاری تاج موفقیت و صدرنشینی جهانی را به خود اختصاص داد. دومین فیلم سینمایی جیا لینگ، ادامه‌ای بر موفقیت سال نو چینی او بعد از فروش کلان «سلام مامان» در ایام جشن سال نو ۲۰۲۱ بوده است. ردیف دوم جدول را قسمت دوم «پگاسوس» با فروشی ۳۵۶ میلیون دلاری کسب کرده‌است. ساخته تازه ژانگ ییمو «ماده قانونی ۲۰» هم ۲۰۹ میلیون دلار فروش کرد تا ردیف سوم جدول را به خود اختصاص دهد. مقام چهارم جدول را انیمیشن «بونی خرسه» با فروش ۲۰۷میلیون دلار از آن خود کرد.

 دلایل مثبت خوشبینی
موفقیت کلی و دور از انتظار ۹روزه یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلاری این چهار فیلم در حالی نصیب صنعت سینمای بومی‌ شد که منتقدان روی این نکته مهم انگشت گذاشته بودند که تعطیلات سال نو برای دو هفته متوالی است و عموم مردم در طول ۱۴روز فرصت کافی دارند تا به تماشای تمام محصولات جدید روی اکران بروند و موفقیت کلان تمام آنها را تضمین کنند. در این ایام تمام مراکز کاری و درسی تعطیل است و کارگران، دانشجویان و جوانان (که همیشه مخاطبان اصلی تولیدات سینمایی در این کشور پرجمعیت به‌حساب می‌آیند) در استراحت و تعطیلات قرار دارند و می‌توانند با خیال راحت راهی سالن‌های تاریک نمایش شوند. به‌گفته تحلیلگران مختلف، بسیاری از کارگردانان چینی برای کار راهی مناطقی دور از خانه و کاشانه‌های‌شان می‌شوند و در طول تعطیلات سال نو چینی، به شهرها و روستاهای خود نزد خانواده‌ها و فامیل‌های‌شان برمی‌گردند. این گروه عظیم، همیشه جزو تماشاگران احتمالی فیلم‌های سینمایی بوده‌اند. به همین دلیل است که مسئولان رسمی‌ و دولتی، طی چند سال اخیر دست به احداث مولتی‌پلکس‌های متعهد و مجهز در بسیاری از روستاهای کشور زده‌اند. در چنین حالتی، برپایی جشن‌های مختلف به مناسبت شروع سال جدید، مانعی در علاقه برای حضور در سالن‌های نمایش فیلم ایجاد نمی‌کند.

چالش‌های سینمایی و غیرسینمایی
تا قبل از شروع تعطیلات سال نو، اهل فن بر این باور بودند که بعد از فروکش کردن مشکلات مربوط به کووید ــ ۱۹ که تا مدتی قبل هنوز گریبان کشور چین را رها نکرده بود، جدول گیشه نمایش سال نو شاهد موفقیت کلان و رکوردشکنی‌های تازه خواهد بود. ژانگ تونگ از تحلیلگران مطرح چین، برآورد کرده بود که فروش جدول گیشه در ایام تعطیلات چیزی بین ۹۷۵ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار خواهد بود و دلیل پیش‌بینی‌اش را شوق فراوان عموم مردم برای حضور در مکان‌های عمومی ‌و باز بعد از پایان کرونا می‌داند. سال قبل کمدی درام تاریخی و دوره‌ای ژانگ ییمو «رود کامل سرخ» مطرح‌ترین فیلم ایام تعطیلات سال نو بود که توانست به رقم فروش بسیار خوب ۶۳۳ میلیون دلاری دست پیدا کند. بلاک باستر علمی‌ ــ تخیلی «زمین سرگردان۲» هم با فروشی ۵۶۱ میلیون دلاری، ردیف دوم جدول گیشه را از آن خود کرد.

با وجود این، برخی از منتقدان و تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گفتند فیلم‌های سینمایی برای کسب موفقیت کلان با دردسرهایی روبه‌رو هستند. از یک‌سو رشد اقتصادی کلی چین در سال جدید با افت‌و‌خیزهایی همراه بوده و نتوانسته به قوت دوران قبل از کرونا باشد. برخی از این موضوع به عنوان یک بحران برای کلیت اقتصاد کشور اسم می‌برند که صنعت سینما را نیز دربرمی‌گیرد. نکته دیگر این بود که محصولات امسال برخلاف سال قبل، دنباله‌ای بر یک اثر بسیار موفق نبوده‌اند که بتوانند تضمینی برای موفقیت تازه باشند. در عین حال، این هشت فیلم با بودجه‌های کمتر و معمولی‌تر تولید شده و حکم آثاری پرهزینه و پرطمطراق را نداشته‌اند. گسترش پلتفرم‌های خانگی دیجیتالی که تماشاگران را در خانه‌های‌شان درگیر تماشای محصولات جدید سینمایی می‌کند، موضوع مهم دیگری است که از چشم منتقدان دور نمانده است.

پیش‌فروش امیدوارکننده
پیش‌فروش بلیت‌‌‌های فیلم‌های تازه سینمایی، حکایت از پیشگامی ‌دو فیلم پگاسوس ۲ و یولو می‌کرد. فیلم اول یک کمدی درام ورزشی است که دنباله‌ای بر محصولی به همین نام است که توسط‌ هان‌هان کارگردانی شده‌است. او خودش قبل از این قهرمان مسابقات اتومبیلرانی بوده و تجربیات ورزشی‌اش را در قالب فیلم ارائه کرده‌است. قسمت اول پگاسوس توانست فروش بسیار خوب ۲۵۵میلیون دلاری را تجربه کند. یولو هم یک کمدی گرم خانوادگی و جوان‌پسند است که اقتباسی از یک اثر موفق ژاپنی است. این فیلم دومین ساخته سینمایی جیا لینگ به‌حساب می‌آید که اولین اثرش «سلام مامان» قلب میلیون‌ها تماشاچی چینی را در ایام تعطیلات سال نو چینی ۲۰۲۱ فتح کرد.

«ماده قانونی ۲۰» ساخته تازه ژانگ ییمو که شهرتی بین‌المللی دارد و معروف‌ترین فیلمساز چین در سطح جهانی به حساب می‌آید، سومین پیش‌فروش خوب بلیت‌ را داشته است. نام فیلم برگرفته از یکی از مواد قانونی مسائل دادگاهی و جنایتی چین است که به زبانی درام و گرم به تصویر کشیده شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها