تحول انتخاباتی رسانه‌ملی در گام دوم انقلاب 

مشارکت حداکثری همواره یکی از عناصر و اولویت‌های اساسی در برگزاری انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی ایران اسلامی بوده که باعث تولید قدرت، اقتدار و اعتبار برای کشور در برهه‌های حساس شده و خواهدشد؛ به‌گونه‌ای که حضور پرشورمردم به‌عنوان یکی ازارکان مهم نظام‌اسلامی، ناامیدسازی‌دشمن‌وشکست پروژه‌های آن‌را به‌دنبال داشته‌وخواهد داشت.
کد خبر: ۱۴۴۵۵۲۰
نویسنده محمدباقر اعلمی / مدیر شبکه تهران سیما
 
یکی از مهم‌ترین دلایل مشارکت حداکثری مردم نحوه تبلیغات رسانه‌ها در بخش‌های مختلف است. چگونگی تبلیغات رسانه‌ها از ابعاد گوناگون قابل بررسی است که می‌توان نقش رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌ملی را در این مهم بسیار جدی عنوان کرد. بدون شک مشارکت حداکثری در تعیین مدیران اجرایی و سیاسی، ضامن تداوم بقا و مقبولیت بیشتر نظام خواهد بود. از سوی دیگر مشارکت سیاسی، سبب تقویت انگیزه افراد نسبت به مسئول‌بودن آنها در مقابل جامعه و تعیین سرنوشت، ثبات سیاسی، قانونمندی و مشارکت نخبگان خواهد شد. رسانه‌ملی به‌عنوان یک ظرفیت فراگیر و عمومی برای جمهور، قابل چشم‌پوشی نیست. نخستین اقدام ابتکاری سازمان صداوسیما در این دوره از انتخابات مصداق تحول در رسانه‌ملی است که ناظر بر مردمی‌تر و آگاهانه‌تر شدن انتخابات و ایجاد فرصتی همه‌گیر و عادلانه برای مقایسه نامزدهای مختلف و شناخت دیدگاه‌های آنهاست.
از سوی دیگر در دسترس قرار گرفتن امکانات رسانه‌ملی برای شهرستان‌های دور از مرکز، نسبت مستقیمی با عدالت تبلیغاتی دارد و در ایجاد حس و حال انتخاباتی در نقاط مرزی و دورافتاده کشور و ارتباط مستقیم مردم با نامزدها تاثیرگذار است. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص انتخابات اسفند۱۴۰۲و افزایش مشارکت مردم درانتخابات فرمودند: «سیاست راهبردی امام‌(ره)، آوردن مردم به صحنه و سیاست راهبردی دشمن خارج‌کردن مردم از صحنه است.»
بنابراین باید از تمامی زیرساخت‌های کشور جهت افزایش مشارکت مردم و ایجاد شور و حال انتخاباتی در کشور بهره جست. آگاهی‌بخشی و معرفت‌افزایی، قدرت تبیینی و اقناع، به‌خصوص برای قشرجوان، تشویق و ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات پ‍یش رو و ایجاد فضای همدلی برای حضور حداکثری از ضرورت‌هایی است که رسانه‌ملی را در این ابتکار، پیشرو کرده است. فضای انتخاباتی در کلانشهر تهران بزرگ، متفاوت از سایر حوزه‌های انتخاباتی است. از مجموع ۲۰۰کانال طراحی‌شده برای تبلیغات سالم و عادلانه رسانه‌ایبا توجه به اقتضائات و زیرساخت‌های هویتی و مطالبه‌ای کلانشهر تهران، ۱۰کانال به استان تهران اختصاص دارد که از این میان پنج کانال در اختیار حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و پردیس و پنج کانال متعلق به شهرستان‌های استان تهران است. قریب به ۱۰۰ نفر از نامزدها در حوزه انتخابیه تهران تقاضای شرکت در مناظره دارند که تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی دقیق، این مناظره ها طراحی ‌و اجرا شود. در پنج حوزه دیگر انتخابیه استان تهران نیز برنامه‌ریزی برای انجام مناظرها صورت گرفته و در تمامی این مناظرات نماینده هیات نظارت و نماینده هیات اجرایی به‌عنوان ناظر حضور خواهند داشت. امید است با عملکردی مناسب در راستای ایجاد فضای رقابتی سالم و عدالت تبلیغاتی در بستر رسانه‌ملی، زمینه برگزاری انتخاباتی پرشور و مشارکت آگاهانه آحاد مردم به‌ویژه نسل جوان در کشور فراهم شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها