دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی خبر داد:

چرخش دلتای هندی در استان

بازیابی و استفاده مجدد از فاضلاب‌ در صنعت یکی از مهمترین تمهیداتی است که در استان فارس با انتقال پساب تصفیه‌خانه‌ها تا صنایع و با هدف جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب در این بخش دنبال می‌شود و اخیراً هم ۱۷۲هزار و ۲۸۰ مترمکعب در شبانه‌روز پساب به صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد واگذار شده است.
کد خبر: ۱۴۴۵۲۲۳

به گزارش جام جم آنلاین،صنایع همواره حجم قابل توجهی از مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهند و این موضوع اهمیت اتخاد تدابیر لازم برای مصرف بهینه آب در صنعت را بیش از پیش نمایان ساخته است.

راهکار؛استفاده مجدد از پساب در صنعت

یکی از تمهیداتی که برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب در صنعت اندیشیده شده استفاده مجدد از فاضلاب‌ها در این بخش است.

در حقیقت استفاده مجدد از فاضلاب‌ها در صنعت با ۲هدف کلی امکان باز چرخش آنها در واحدهای صنعتی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست برنامه‌ریزی می‌شود و هدف اساسی پروژه‌های استفاده مجدد از پساب در صنایع، صرفه‌جویی در مصرف آب و در نتیجه کاهش فشار بر منابع آب منطقه است.

در حال حاضر صنایع شیمیایی، نفت، پتروشیمی، کاغذسازی، نساجی و فولاد در زمره صنایعی هستند که امکان برگشت پساب‌های تصفیه شده جهت مصارف مختلف در آنها وجود دارد.

در برخی کشورها درصد بالایی از فاضلاب تولیدی، تصفیه و بازچرخانی می‌شود، در حالی که در کشور ما تصفیه و بازچرخانی پساب، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

برنامه دولت سیزدهم؛ بهره‌گیری از یک میلیارد مترمکعب پساب در صنعت

با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از مهمترین اهداف متولیان امر در این حوزه، بهره‌گیری از امکانات موجود به منظور مدیریت منابع آب کشور و بهره‌وری از آب پساب در بخش‌های مختلف بود.

ششم شهریورماه سال جاری سخنگوی صنعت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: یک میلیارد متر مکعب ظرفیت پساب تا پایان دولت سیزدهم در اختیار بخش صنعت قرار می‌گیرد.

به گفته هاشم امینی، اکنون یک میلیارد و ۶۰۰میلیون متر مکعب پساب در اختیار است که تاکنون برای ۳۰۷میلیون متر مکعب آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته و مذاکرات برای ۱۹۱میلیون متر مکعب هم درحال انجام است.

وی همچنین گفت: برای ۳۴۸ میلیون متر مکعب نیز در حال عقد قرارداد با صنایع هستیم تا نیاز صنایع به آب از طریق پساب تأمین شود.

سخنگوی صنعت آب نیز معتقد است اجرای این طرح دست صنایع را از آب ارزشمند و گران کوتاه کرده و از طرف دیگر آب مطمئن دیگری در اختیار آنها قرار می‌دهد.

وضعیت تأمین آب صنایع فارس

صنایع استان فارس هم در حالی با مشکل هدررفت آب روبه رو هستند که کمبود آب هم یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی آنها محسوب می‌شود.

چَرخشِ چَرخِ صنایع فارس با بازچرخانی پساب

استاندار فارس همواره به نیاز فضای سبز شهری و صنایع استان به آب تأکید کرده و معتقد است با اجرای شبکه فاضلاب شهری و استفاده از پساب تصفیه شده آن، می‌توان نیاز به آب در این دو بخش را تأمین کرد.

محمدهادی ایمانیه همچنین ۲۹ خرداد ماه سال جاری به همراه جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان از بخش‌های مختلف تصفیه خانه شماره ۲ شهر شیراز که در جوار شهرک صنعتی بزرگ شیراز قراردارد بازدید کرد.

چه تدابیری اتخاذ شد؟

استاندار فارس در این بازدید در سخنانی شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی شیراز را در اولویت استفاده از پساب فاضلاب دانست و با اشاره به همجواری تصفیه خانه شماره ۲ شیراز با شهرک صنعتی گفت: یکی از روش‌های توسعه

شهرک‌های صنعتی مسائل زیرساختی است و از مسائل مهم آن می‌توان به تامین برق و آب اشاره کرد. در خصوص آب با استفاده از پساب مشکل توسعه این شهرک‌ها حل خواهد شد.

بدین ترتیب استفاده از پساب استاندارد تصفیه خانه شیراز برای مصارف غیر شرب شهرک صنعتی بزرگ شیراز در دستورکار متولیان امر قرار گرفت.

واگذاری ۱۷۲ هزار و ۲۸۰ مترمکعب پساب به صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد

اخیراً هم مدیرعامل آبفا شیراز از واگذاری ۱۷۲ هزار و ۲۸۰ مترمکعب در شبانه‌روز پساب به صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد خبر داد و گفت: ۱۷۲ هزار و ۲۸۰ مترمکعب در شبانه‌روز معادل ۲۰۰لیتر در ثانیه پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شیراز به صنایع اختصاص یافت.

بهمن بهروزی افزود: این قرارداد با صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد در مقابل بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و پرداخت بهای پساب منعقد شد و به امضای طرفین رسید.

چَرخشِ چَرخِ صنایع فارس با بازچرخانی پساب

او اضافه کرد: طبق این قرارداد پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شیراز طبق استانداردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست به مدت ۲۵ سال به صنایع فولاد آلیاژی پاسارگاد تحویل می‌شود.

مدیرعامل آبفا شیراز این قرارداد را یک موفقیت برای مدیریت آب و محیط‌زیست دانست و گفت: با توجه به نگرانی‌هایی که به دلیل کمبود آب در کلان‌شهر شیراز و استان فارس وجود دارد این اقدام گام مؤثری در مسیر کاهش این دغدغه است.ش

newsQrCode
برچسب ها: فارس پساب صنعت چرخش
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها