گریز پرستاران از بیمارستان های خصوصی

اتفاقا امروز روز پرستار نیست ، اتفاقا این گزارش هم برای همه پرستاران نوشته نمی شود، فقط پرستاران بخش خصوصی!
کد خبر: ۱۴۴۳۸۱

علتش هم برمی گردد به گفته معاون سازمان نظام پرستاری که می گوید همه مشکلات پرستاران بخش دولتی را اضافه کنید به بعضی مشکلات دیگر، نتیجه می شود همه مشکلات پرستاران بخش خصوصی. کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری ، پرداخت کارانه ، طرح آموزش مداوم پرستاران ، کاهش ساعات کاری ، اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاران ، افزایش حقوق و در نظر گرفتن سختی کار پرستاران ، مهمترین مطالبات پرستاران در حال حاضر محسوب می شود که ظاهرا این مشکلات در بخش خصوصی به مراتب عمق و ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.
با تلاشهای انجام شده در حال حاضر متوسط حقوق پرستاران در بخش دولتی 400 تا 450 هزار تومان است که با توجه به سختی کار این شغل هنوز با حق و حقوق واقعی فاصله دارد، اما حقوق پرستاران بخش خصوصی 200 تا 250 هزار تومان است که واقعا ناچیز به نظر می رسد.محمد شریفی مقدم به جام جم می گوید: حتی پرستارانی با سنوات بالا هم که در بیمارستان های خصوصی به عنوان سوپروایزر مشغول کار هستند، در بهترین حالت 300 هزار تومان دریافت می کنند.

بهره کشی به جای بهره وری

طبق قانون کار درصدی از سود ناشی از درآمد بیمارستان ها که خصوصا در بیمارستان های خصوصی مبلغ زیادی هم محسوب می شود، به عنوان کارانه یا بهره وری میان کارکنان تقسیم می شود، نحوه پرداخت کارانه هم در بیمارستان های دولتی تابع قانون و فرمول خاصی است. اما به گفته معاون سازمان نظام پرستاری ، نه تنها پرداخت کارانه در بیمارستان های خصوصی از فرمول یا برنامه خاصی پیروی نمی کند بلکه فقط در 10 درصد از بیمارستان های خصوصی کارانه به پرستاران پرداخت می شود.
شریفی مقدم از سیستم پرداخت ها و نوع توقع و انتظار از نحوه کار پرستاران در بیمارستان های خصوصی انتقاد می کند و آن را نوعی بهره کشی نوین می داند: «پرستار بخش خصوصی باید به دلیل هزینه بالایی که بیمار به بیمارستان پرداخت می کند پاسخگوی همه توقعات بیمار و همراهانش باشد،از طرفی با قرارداد موقتی که امضا می کند، کارفرما همیشه او را تحت فشار اخراج قرار می دهد و همه این مسائل در کنار دستمزد 200 تا 250 هزار تومانی بهره کشی مطلق محسوب می شود.»
سوپروایزر یکی از بیمارستان های خصوصی تهران نیز به خبرنگار ما می گوید: علاوه بر پایین بودن حقوق پرستاران در بخش خصوصی ، آنها از مزایایی چون سختی کار و بازنشستگی پیش از موعد نیز بی بهره هستند.
وی با اشاره به قراردادهای موقت در بیمارستان های خصوصی ادامه می دهد: متاسفانه قراردادهای موقت در بیمارستان های خصوصی سبب اضطراب و نبود امنیت شغلی برای پرستاران شده است که این موضوع بر کیفیت کار آنها بی تاثیر نخواهد بود.
این پرستار معتقد است: پرستاران بعنوان عضو اصلی در سیستم بهداشت و درمان جایگاه ویژه ای دارند و مسوولان و کارفرمایان باید به آنان توجه ویژه داشته باشند.

تعرفه خدمات پرستاری ، اگر اجرا شود...

نمایندگان ابتدای تابستان امسال ، دولت را موظف کردند که خدمات پرستاری را تعرفه گذاری و کارانه های پرستاری را تعدیل کند. طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تعدیل کارانه های پرستاری با 184 رای موافق ، 4 رای مخالف و 4 رای ممتنع به تصویب رسید.
بر اساس این طرح ، وزارت بهداشت براساس بند 15 ماده یک قانون تشکیلات وزارت مزبور موظف می شود استانداردهای بسته های خدمات تشخیصی ، درمانی ، کادر پرستاری تمامی مراکز بهداشتی و درمانی کشور را تعیین کرده و به استناد ماده 8 و 9 قانون بیمه همگانی و خدمات درمانی کشور با هماهنگی وزارت رفاه و تامین اجتماعی در چارچوب سرانه مصوب ، تعرفه سالانه خدمات فوق را پیشنهاد کند تا پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیات وزیران برسد.
براساس تبصره یک این طرح ، کارانه ارائه کنندگان این خدمات براساس تعرفه های مزبور خواهد بود.
همچنین براساس تبصره 2 این طرح آیین نامه اجرایی مربوط حداکثر 6 ماه پس از تصویب این قانون با همکاری مشترک وزارتخانه های بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و رفاه و تامین اجتماعی و سازمان نظام پرستاری تهیه و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی به تصویب هیات دولت خواهد رسید.
غضنفر میرزابیگی ، رئیس سازمان نظام پرستاری در این خصوص می گوید: تعرفه گذاری خدمات پرستاری موجب درآمدزایی این حرفه می شود و از این پس خدمات پرستاری نیز جزو منابع درآمدی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی می شود ضمن این که پرستاران نیز از محل این درآمدها سهمی در دریافت کارانه ها که اکنون تبعیض آمیز توزیع می شود، خواهند داشت.
وی ادامه می دهد: اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری موجب آشنا شدن مردم با حقوق خود در نظام سلامت و دریافت خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت تر و ارزان تر از سوی آنان می شود همچنین باعث می شود خدمات پرستاری که فعلا فقط در سطح خدمات درمانی تعریف شده است ، در هر سه سطح پیشگیری ، درمان و بازتوانی در کشور ارائه شود.
وی تاکید می کند: با تعرفه گذاری خدمات پرستاری و بازنگری در طبقه بندی مشاغل ، بخشی ازمشکلات پرستاران بخش خصوصی مرتفع خواهد شد.


مستوره برادران نصیری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها