به‌دنبال تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار گرفت. در آن زمان کشورهای غربی به‌دنبال رهگیری مقاصد مالی ایران بودند. موضوعی که اغلب کشورها روی آن حساسیت دارند و اجازه دسترسی به آنها را حتی در رده‌های پایین‌تر دولت نمی‌دهند. مبارزه با پولشویی موضوع کشورهای غربی برای دریافت اطلاعات مالی بود، در حالی که ایران یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است.
کد خبر: ۱۴۴۲۰۴۲
اف‌ای‌تی‌اف با حذف نام ایران از فهرست سیاه موافقت کرد

سال۹۸ زمانی که سردار قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسید محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به گروه ویژه اقدام مالی خواستار توقف دارایی‌ها و تحریم و بلوکه کردن حساب ترامپ شد. وی در این نامه ترور سردار شهید سلیمانی را نمونه بارز تروریسم دولتی آمریکا خوانده و از گروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف خواسته با فوریت نسبت به افزایش خطر ریسک سیستماتیک تعاملات مالی آمریکا اقدام کند. موضوعی که بازتاب خبری گسترده‌ای داشت اما اتفاق عملی در این زمینه شاهد نبودیم. کارشناسان معتقدند همین موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که گروه ویژه اقدام مالی تا چه حد می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. از سوی دیگر برخی معتقدند که ارائه اطلاعات مالی به کشورهای دیگر تحریم‌ را اثرگذارتر می‌کند و این موضوع برای کشوری که نمی‌خواهد زیر سایه غربی‌ها باشد سخت است، آن هم اطلاعات نهادهای امنیتی. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم دو سال پیش اعلام کرد در بحث مبارزه با پولشویی از ۴۱ اکشن پلنی که ارائه دادند ۳۸ اکشن پلن اجرا شده‌است. به این دلیل که زیرساخت اغلب آنها در کشور وجود داشت. 
 
نامه وزیر اقتصاد به اف‌ای‌تی‌اف
به‌دنبال نامه اعتراضی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران، رئیس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست ایران اعلام کرد که اصلاحات و تغییرات در استانداردهای خود مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به شبکه جهانی مبارزه با پولشویی اعلام کرده است.پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی به رئیس گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) و پیگیری مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷ و استانداردهای این نهاد، سرانجام رئیس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که اصلاحات و تغییرات در استانداردهای خود مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تمامی کشورهای عضو و شبکه جهانی مبارزه با پولشویی خود اعلام کرده است.این موضوع بیانگر مطالبه‌گری دولت و شورای پیشگیری از جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم با رویکرد احقاق حقوق ملت ایران از گروه ویژه اقدام مالی است. پیش از این سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای اعتراضی به گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) خواستار آن شده بود تا نام جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه ۷ و سایر اسناد مرتبط این نهاد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شود.توصیه۷گروه ویژه اقدام مالی(اف‌ای‌تی‌اف) درخصوص تحریم‌های هدفمند مرتبط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی است که از کشورها می‌خواهد در راستای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامات بیان شده از قبیل توقیف وجوه و دارایی‌های اشخاص تعیین‌شده را بدون تاخیر اعمال کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها