تشریح نتایج سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه؛

رئیسی: تاکید طرفین بر توقف فوری حمله به غزه بود

در گفتگو با یک دیپلمات مطرح شد

فرصت سفر رئیسی به مسکو، برای توسعه روابط استراتژیک

یک دیپلمات پیشین کشورمان، سفر ابراهیم رئیسی به مسکو را فرصت مهمی برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ارزیابی کرد.
یک دیپلمات پیشین کشورمان، سفر ابراهیم رئیسی به مسکو را فرصت مهمی برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ارزیابی کرد.
کد خبر: ۱۴۳۴۶۸۰

محسن پاک آئین در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: از آنجایی که سفر آقای رئیسی به روسیه به دعوت رسمی آقای پوتین انجام می‌شود می‌تواند ابعاد مختلفی از تعاملات و همکاری‌های دو کشور را در برگیرد،  در حوزه روابط دوجانبه طرفین قصد خواهند داشت ارتباطات اقتصادی مسیر روبرو رشد خود را ادامه دهند.

وی افزود: خوشبختانه آقای رئیسی زمانی به مسکو سفر می‌کند که میزان مبادلات تجاری میان دو کشور از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ دو برابر شده است یعنی از میزان ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است که رقم قابل توجهی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روسیه در تحریم است به طور طبیعی به کالاهای ایرانی نیازمند است و بازار ایران می‌تواند بازار خوبی برای روسیه محسوب شود بنابراین دو کشور باید سعی کنند برخی از موانع موجود بر سر راه همکاری‌های تجاری میان دو کشور به خصوص در بخش خصوصی را طرف کنند و به توافقاتی در این زمینه برسند.

پاک آئین افزود: در حوزه حمل و نقل با توجه به اینکه روسیه تحریم و دسترسی اش به آب‌های آزاد محدود است، توجه به مسیر ایران و رسیدن به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند می‌تواند برای روسیه حائز اهمیت باشند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: از جمله موضوعات در زمینه حمل و نقل؛ مشارکت روسیه در اتمام خط آهن رشت آستارا است، بنابراین امیدواریم در سفر آقای رئیسی در ارتباط با این موضوع تصمیمات لازم برای تسریع در جهت اتمام این پروژه اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه همچنین در حوزه انرژی نیز دو کشور می‌توانند همکاری‌های سابق را در حوزه نفت و گاز ادامه دهند، گفت: همچنین در حوزه‌های کشاورزی و گردشگری نیز ظرفیت‌های خوبی میان دو کشور وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در مجموع به نظر می‌رسد آینده روابط دوجانبه ایران و روسیه روشن است و ما باید به سرعت به مفاد موافقتنامه ۲۰ ساله راهبردی دو کشور را اجرا کنیم.

پاک آئین گفت: مسئله مهم دیگر در ارتباط با سفر آقای رئیسی می‌توان به تحولات غرب آسیا و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه اشاره کرد. ایران و روسیه مواضع همسویی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی دارند و خواهان این هستند که هرچه سریع‌تر آتش بس دائمی ایجاد شود.

وی افزود: نقش روسیه در شورای امنیت نقش مهمی است و تاکنون نیز در مقابل تحرکات خود محورانه آمریکا ایستاده و اجازه نداده است این کشور به اهداف خود برسد همچنین تلاش کرده قطعنامه‌هایی علیه رژیم صهیونیستی صادر کند.

این دیپلمات اسبق کشورمان ادامه داد: در همین ارتباط دو کشور می‌توانند در مجامع بین‌المللی برای اخراج یا تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در نهادهای مربوطه اقدام کنند.

وی اظهار کرد: در حوزه همکاری‌های چند جانبه نیز دو کشور ایران و روسیه در سازمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس به همکاری‌های خود ادامه خواهند داد و همچنان که دیروز همایشی در ارتباط با خزر در مسکو برگزار شده و وزیر خارجه نیز در آن شرکت کرد.

سفیر اسبق ایران در آذربایجان با تاکید بر اینکه همکاری‌های چند جانبه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، گفت: این همکاری ها میتواند مناسبات دو کشور را به خصوص در نهادهایی از جمله شانگهای و بریکس که موضوع استفاده از پول ملی مطرح است تقویت کند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: همکاری های چند جانبه فرصت بسیار خوبی است تا دو کشور تلاش کنند این موضوع نهادینه شود.

وی افزود: در حال حاضر اکثر ارتباطات میان دو کشور با روبل انجام می‌شود که می‌تواند این موضوع عمومیت پیدا کرده و اعضای بریکس نیز از پول ملی خود استفاده کنند در این صورت هم تحریم‌های آمریکا خنثی می‌شود و هم پول‌های ملی کشورها عضو نیز تقویت خواهد شد.

پاک آئین گفت: سفر آقای رییسی به روسیه در مقطع فعلی به دلیل حساسیت‌های مهم منطقه‌ای به ویژه موضوع غزه و موضوعات دوجانبه میان دو کشور می‌تواند فرصت‌های جدیدی در این ارتباط ایجاد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها