به گزارش جام جم آنلاین، داریوش گلعلیزاده در پاسخ به این پرسش که چرا گره آلودگیهوا در کشورمان باز نمیشود؟ گفت: سهم منابع متحرک و ثابت در آلودگیهوا و راهکارهای کاهش آلودگی هوا مدتهاست که مشخص است و این اتفاق مساله جدیدی نیست.
وی با اشاره به اینکه برنامهها زیادی برای کنترل و کاهش آلودگیهوا تاکنون به تصویب رسیده است، عنوان کرد: برای نمونه برنامه جامع کاهش آلودگیهوای کلانشهرها، قانون هوای پاک و مصوبات سالهای ۹۰، ۹۳، و ۹۵ را در این خصوص داریم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بخشی از حل نشدن مشکل آلودگیهوا به دلیل اجرا نشدن تکالیف در نظر گرفته شده در این حوزه است که در چند دهه گذشته شاهد آن هستیم. برای نمونه میتوان به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت که مصوب سال ۸۶ است اشاره کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از قانون هوای پاک در کشور اجرا میشود؟ نیز توضیح داد: در مجموع کمتر از ۱۰ درصد قانون هوای پاک اجرا میشود.
گلعلیزاده با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل عمومی برای رفع آلودگی هوا ضروری است، توضیح داد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز بدرستی انجام نمیشود و این روزها حدود هفت میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود دارد.
وی درباره شرایط موتورسیکلتها نیز یادآور شد: حدود ۱۰ میلیون موتورسیلکت کاربراتوری نیز در کشور وجود دارد. این درحالی است که موتورسیکلتهای کاربراتوری از موتورهای انژکتوری آلودگی بیشتری تولید میکنند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره دلیل اجرا نشدن قوانین و مصوبات در حوزه آلودگیهوا بیان کرد: با انباشت تکالیف انجام نشده برای کاهش آلودگی هوا مواجه هستیم و در این بین شرایط اقتصادی کشور نیز به دلیل تحریمها سبب شده نتوان بدرستی تکالیف در نظر گرفته شده را انجام داد.
گلعلیزاده ادامه داد: این درحالی است که هر سال به منابع انتشار آلایندهها نیز اضافه میشود و شاهد افزایش تعداد خودروها و مصرف انرژی در صنایع هستیم.
وی درپاسخ به این پرسش که از ابتدای سال چند دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شده است؟ نیز به جام جم آنلاین گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۲ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده این درحالی است که حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو نیز شماره گذاری شده است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره اینکه در برنامه هفتم توسعه برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده چه تدابیری اندیشیده شده است؟ نیز عنوان کرد: براساس برنامه هفتم قرار است هر سال ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود. اما در همین مدت حدود سه میلیون خودرو نیز شماره گذاری خواهد شد.
گلعلیزاده درباره تاثیر مصرف سوخت در آلودگی هوا نیز گفت: حدود ۹۴ درصد از تولید انرژی کشور از محل مصرف سوختهای فسیلی است و اگر بخواهیم به این شکل از سوختهای فسیلی استفاده کنیم، شرایط آلودگی هوا بدتر نیز خواهد شد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد