نگاهی به اقدامات واشنگتن برای مدیریت برتری اسرائیل در جنگ با مردم غزه

سلاح‌ها و گزینه‌های کمکی

‌در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

افزایش ترس صهیونیست‌ها از اعلام رسمی پیروزی حماس

کشتار امروز مردم بی‌گناه در کرانه باختری از نشانه‌های نگرانی رژیم صهیونیستی است. در واقع آن‌ها نگران اعلام پیروزی نهایی از سوی حماس هستند. اعلام رسمی این پیروزی بر روند افزایش قدرت مقاومت تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.
کشتار امروز مردم بی‌گناه در کرانه باختری از نشانه‌های نگرانی رژیم صهیونیستی است. در واقع آن‌ها نگران اعلام پیروزی نهایی از سوی حماس هستند. اعلام رسمی این پیروزی بر روند افزایش قدرت مقاومت تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.
کد خبر: ۱۴۳۳۲۱۴
نویسنده جعفر قنادباشی | تحلیلگر مسائل منطقه

۵۳ روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد و در این مدت رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند جمع‌بندی درستی از آنچه تاکنون اتفاق افتاده است، داشته باشند و از این طریق بتوانند به راهبرد مناسبی برای خروج از این وضعیت دست پیدا کنند. شکست رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها در حوزه‌های امنیتی، نظامی و سیاسی سبب شد که ‌در نهایت آن‌ها آتش بس را قبول کنند. به همین دلیل این روزها موقعیت ‌آمریکایی‌ها نیز در منطقه ‌ بشدت خدشه‌دار شده است.

به این ترتیب رژیم صهیونیستی و آمریکا این روز‌ها در سردرگمی به سر می‌برند و نمی‌دانند که در کدام جبهه و صحنه به حماس پاسخ دهند. این درحالی است که حماس نیز تنها نیست و جبهه‌های مختلفی علیه منافع اسرائیل و غرب در منطقه فعال شده است. در واقع تحرکات نظامی امروز رژیم صهیونیستی در غزه نشان می‌دهد که آن‌ها بسیاری از اهرم‌های خود را از دست داده‌اند و دغدغه این را دارند که حماس به صورت رسمی اعلام پیروزی کند.

کشتار مردم بی‌گناه در کرانه باختری نیز از نشانه‌های نگرانی رژیم صهیونیستی از اعلام پیروزی نهایی از سوی حماس است. اعلام رسمی این پیروزی بر روند افزایش قدرت مقاومت تاثیر بسیاری خواهد گذاشت.

این شرایط سبب شده است که آمریکایی‌ها نیز تعداد ناو‌های خود را در منطقه افزایش دهند. البته آمریکایی‌ها نیز می‌دانند که موقعیت‌شان در منطقه خوب نیست و انجام هر تحرکی از سوی آن‌ها که به گسترش جنگ دامن بزند می‌تواند، روی روند انتقال نفت تاثیر بگذارد. افزون بر این آن‌ها می‌دانند که منافع‌شان در منطقه بسیار آسیب‌پذیرتر شده است در نتیجه با احتیاط کامل عمل می‌کنند.

لازم به یادآوری است که پنتاگون بر خلاف همه تلاش‌های خود نتوانست به راهکاری برای پیشگیری از شکست رژیم صهیونیستی دست پیدا کند. پنتاگون حدود ۱۲ مانور مشترک را با رژیم صهیونیستی طراحی کرده بود و در واقع مسئولیت افزایش قدرت نظامی رژیم صهیونیستی را به عهده دارد. اما آن‌ها نتوانستند عملکرد مناسبی داشته باشند در نتیجه شرایط این روز‌های رژیم صهیونیستی سبب سرافکندگی پنتاگون و آمریکا نیز شده است.

علاوه بر این شکست غرب و رژیم صهیونیستی سبب شده است که این روز‌ها تقاضا برای خرید سلاح از آمریکا و استفاده از خدمات مستشاران نظامی آن‌ها نیز در منطقه کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر کشور‌هایی که مستشاران نظامی آمریکایی را در خاک خود پذیرفته بودند، این روز‌ها دیگر علاقه‌ای به خرید سلاح‌های آمریکایی ندارند و آموزش‌های نظامی آمریکا را برای ارتش خود ناکافی می‌دانند. در واقع این کشورها نمی‌خواهند از نظر دفاعی شرایطی مانند رژیم صهیونیستی پیدا کنند؛ بنابراین این روز‌ها آمریکایی‌ها بر سر دو راهی قرار گرفته‌اند، زیرا تحرک آن‌ها ‌ می‌تواند منافع‌شان را به خطر بیندازد. از طرف دیگر سکوت آن‌ها نیز ناکارآمدی سلاح‌ها، تجهیزاتی مانند سیستم دفاعی گنبد آهنین و آموزش‌های نظامی‌شان را اثبات می‌کند. به همین دلیل ناچار به اقداماتی دست می‌زنند تا ناکارآمدی و شکست‌شان در غزه را کمرنگ‌تر کنند.

آمریکایی‌ها هیچگاه در طول حضور در منطقه گرفتار چنین مخمصه‌ای نشده بودند. به ویژه اینکه این روز‌ها جبهه‌های قدرتمندی در منطقه فعال شده است که توان جنگیدن طولانی مدت را دارند. در واقع این شرایط جدیدی است که آمریکایی‌ها را دچار سردرگمی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها