پیش از عزیمت به تاجیکستان و ازبکستان؛

رئیسی: غزه محور گفت و گو با سران کشورها در اجلاس اکو است

رئیس‌جمهور پیش از عزیمت به تاجیکستان با اشاره به اینکه مقصد بعدی سفر من به ازبکستان است، گفت: محور گفت و گو با سران کشورها در اجلاس اکو، غزه است چراکه همه مردم دنیا با هر گویش، دین و مذهبی نگران وضعیت مردم این منطقه هستند.
کد خبر: ۱۴۲۹۸۱۰

به گزارش جام جم آنلاین، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه پیش از عزیمت به تاجیکستان در فرودگاه مهرآباد در تشریح برنامه های سفر خود بیان کرد: در سیاست خارجی دولت ارتباط با کشورهای همسایه  و مسلمان و همسو از ویژگی های مهم است. آسیای میانه از کشورهایی است که ظرفیت بسیار قابل توجهی در آن وجود دارد و ارتباط ایران با این کشور ها و توسعه روابط در دستور کار دولت قرار دارد. 

وی در ادامه بیان‌ کرد: سفر قبل به تاجیکستان با گشایش گره هایی از مسایل بین دو کشور همراه و منجر به توسعه روابط سیاسی اقتصادی و فرهنگی دو کشور شد.

تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با تاجیکستان

رئیس جمهور روابط ایران با تاجیسکتان با قبل از دولت سیزدهم را متفاوت دانست و تاکید کرد: این سفر که به دعوت رئیس جمهور تاجیکستان انجام‌می شود در راستای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و روابط فرهنگی بین دو کشور است. 

به گفته ابراهیم رئیسی اسنادی در این سفر به امضا خواهد رسید که در جهت توسعه و تقویت روابط بین دو کشور خواهد بود. 

تقویت روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اکو

وی با بیان اینکه در این سفر مذاکرات دو جانبه پیرامون‌ مسائل منطقه صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: سفر بعدی به تاشکند به دعوت رئیس جمهور ازبکستان انجام می شود که ریاست دوره ای سازمان همکاری های اکو را به عهده دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در این‌ نشست پیوند اقتصادی بین اعضای اکو، مساله محوری است که مورد بحث ما در شانزدهم اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی خواهد بود.

رییسی گفت: در این اجلاس با توجه به ظرفیت هایی که کشورهای عضو اکو دارند بحث های مهمی میان اعضا در جهت توسعه روابط صورت خواهد گرفت. 

دیدار با سران کشورهای عضو اکو

وی خاطر نشان کرد: در حاشیه این نشست روابط و دیدارهایی با سران کشورهای عضو اکو خواهیم داشت.

در ادامه  با بیان اینکه موضوع فلسطین امروز یک مساله جهان بشریت است، بیان کرد: مهمترین موضوعی که در دیدار با سران کشورها و در اجلاس ازبکستان مطرح خواهیم کرد، مساله غزه است. همه مردم دغدغه مند در عالم با هر گویش ، دین و مذهبی و در هرکجای دنیا امروز به رژیم صهیونیستی و جنایت های هولناک آن نفرت جدی دارند.

وی با بیان اینکه سازوکارهای حمایتی در دنیا از مظلومان، به‌هیچ عنوان کارایی ندارد، گفت: موضوع فلسطین از مهم‌ترین مسائلی است که در این مدت با کشورهای مختلف صحبت شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم از اقدامات سازمان‌های بین‌المللی در قبال غزه ناراحت هستند، تصریح کرد: بی عملی سازمان های بین المللی برای مردم روشن شده است و آنها به خوبی احساس می کنند این سازوکار غیر عادلانه است و صدای مظلوم شنیده نمی شود.

 رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی «امامعلی رحمان» همتای تاجیکستانی خود با بدرقه معاون اول و معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری صبح امروز ۱۷ آبان ماه عازم «دوشنبه» پایتخت این کشور شد.

دیدار و گفت وگو بین روسای جمهور و انجام مذاکره بین وزرا و مقامات دو کشور از جمله برنامه های ابراهیم رئیسی در این سفر است.

همچنین قرار است تعدادی سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی - تجاری - صنعتی - حمل ونقل و ترانزیت - راه آهن - انرژی - ایجاد منطقه آزاد مشترک - گمرک - حوزه های فرهنگی - علمی - فناوری های نوین - ورزشی- مدیریت بحران و مبارزه با مواد مخدر به امضاء طرفین برسد.

برگزاری همایش مشترک تجاری و اقتصادی با مشارکت حدود ۲۰۰ نفر از فعالان و کارآفرینان اقتصادی ایرانی و تاجیک و صدور بیانیه مشترک روسای جمهور از دیگر برنامه های این سفر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها