نام‌های هویت‌بخش

بدون تردید این روزها را می‌توان عصر طلایی برای سریال‌های تلویزیونی دانست، چراکه با گسترش شبکه‌های تلویزیونی، شبکه‌های اینترنتی و... با تعدد مجموعه‌های متفاوت که سوژه‌های مختلف را دستمایه قرار داده‌اند، رو به رو خواهیم شد.
کد خبر: ۱۴۲۵۸۵۴
نویسنده فاطمه عودباشی - سردبیر قاب کوچک

سوژه‌هایی که هرکدام برخاسته از مطالبات جامعه بوده و طبیعی است که متناسب با سوژه، نام سریال هم مشخص می‌شود. مسلما همیشه گزینه‌های زیادی برای انتخاب نام یک سریال خوب و جذاب وجود دارد. برخی طرفدار نام‌های کلاسیک، قدیمی و بعضی دیگر به نام‌های جدیدتر و با تم‌های روز علاقه‌مند هستند. برخی مواقع هم پیش آمده که نام‌های زنانه برای سریال‌های تلویزیونی انتخاب می‌شود. شاید بتوان گفت در دنیای سریال‌ها، نویسندگان مجموعه‌های تلویزیونی دلایل خاص خود را برای انتخاب نام دارند که با حال و هوای قصه همخوانی داشته باشد و برخی مواقع هم پیش آمده که بعد از مشورت با تهیه کننده و کارگردان تصمیم می‌گیرند نام یک سریال را تغییر دهند. درمجموع می‌توان گفت انتخاب نام، ویترین اولیه یک سریال محسوب می‌شود که به اصل کار هویت می‌دهد، حتی مخاطبان با شنیدن نام سریال تا حدودی می‌توانند فضای قصه و تم آن را پیش‌بینی کنند. ضمن این‌که نمی‌توان گفت نام‌های سریال بر مبنای فرمول خاصی است اما طبیعی است که باید نویسنده وقت زیادی بگذارد تا نامی انتخاب کند که از همان ابتدا قلاب را به دهان مخاطبان بیندازد. بنابراین در ظاهر کار ساده اما دشواری خود را دارد. همچنین نام سریال، درِ ورودی نویسنده به جهان اوست. برای همین همه نویسنده‌ها تا وقتی که نامی برای قصه پیدا نمی‌کنند، جهان آن را هم نیافته‌اند. به عنوان مثال، وقتی از نام رضا حرف می‌زنیم خود این کلمه برای ایرانی‌ها مهم است و با توکل، پذیرش و ایمان ناظر به نتیجه است. البته ربطی به جبرگرایی و تقدیرگرایی ندارد و از رضایت و خرسندی از آنچه برایت رخ داده، می‌گوید. شخصیت مهم سریال «سفر سبز» حسین لطیفی با نام حاج رضا مصداق همین موضوع و شعر «با توکل زانوی اشتر ببند» مولوی است و این شخصیت در آزمونی قرار می‌گیرد و این رضا بیشترین نزدیکی را به کلمه رضا دارد. حتی نویسنده می‌توانست نام سریال را بر این مبنا انتخاب کند.
درمجموع اگر نگاهی اجمالی به نام‌های سریال داشته باشیم، متوجه می‌شویم برخی مواقع نویسندگان از یک سبک پیروی می‌کنند و این‌که نام سریال‌ها از نقش اصلی قهرمان قصه گرفته می‌شود. حال قهرمان قصه ممکن است زن یا مرد باشد که البته بیشتر مواقع انتخاب نام سریال‌ها برگرفته از نام زنان است. به عنوان مثال ستایش، کیمیا، رعنا، ریحانه و... . همچنین واژه‌هایی همچون پدر، مادر و... هم الگویی است که برخی نویسندگان از آن تبعیت کردند و نام سریال‌های‌شان را بر این مبنا انتخاب کردند. در این باره می‌توان به سریال‌هایی همچون پدر، پدر سالار، ترانه مادری، مادرانه، پدر خاک و... اشاره کرد. 
باید به این موضوع تاکید کرد که نام یک سریال می‌تواند کنجکاوی بیننده را برانگیزد تا به تماشای سریال بنشیند. متاسفانه گاهی نبود خلاقیت در این حوزه باعث می‌شود تا از همان ابتدا مخاطب ترغیب به تماشای اثر نشود. بنابراین نام سریال یکی از بخش‌های مهم محسوب می‌شود که باید نسبت به آن توجه بسیاری داشت. به همین دلیل پرونده این شماره از قاب کوچک را به نام سریال‌ها اختصاص داده‌ایم. همچنین در کنار این پرونده، گفت‌وگو با هنرمند پیشکسوت و... هم داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها