«ام‌الاسرا» نماد زن مبارز ایرانی 
پیشنهاد سوژه اقتباس از زندگی بهجت افراز و سرنوشت مفقودین جنگ، که هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود

«ام‌الاسرا» نماد زن مبارز ایرانی 

یادی از ۱۰نویسنده دفاع مقدس

همپای صاعقه با نامزد گلوله‌ها

چند روز بیشتر به آغاز هفته دفاع مقدس نمانده و فرصت مغتنمی است تا با مرور نام‌هایی آشنا و شناخته‌شده در وادی ادبیات پایداری، مشوقی باشیم برای این که در میانه کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های عمومی، نام این بزرگان را جست‌وجو کنید و آثارشان را اگر نخوانده‌اید، بخوانید و اگر خوانده‌اید، بار دیگر تورق کنید.
کد خبر: ۱۴۲۳۱۹۱

در این فهرست، نام افراد دیگری هم می‌توانست جا بگیرد اما امکان معرفی بیشتر از ده نام را نداشتیم. نکته مهم‌تر این که باید نام زنان نویسنده فعال در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس را در فرصت دیگری فهرست کنیم؛ چرا که آثار درخشان آنان قابل 
چشم‌پوشی نیست.

۱- نام: سیدمرتضی آوینی
مهم‌ترین کتاب: شهری در آسمان
مرتضی آوینی نویسنده، شاعر، نقاش، منتقدهنری، روزنامه‌نگار و مستندساز جبهه وجنگ بود که مجموعه تلویزیونی «روایت فتح» از آثار برجسته اوست. او سرانجام در ۲۰فروردین۱۳۷۲جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد و بنابر آنچه همواره مرگ‌خواهانه آرزویش را داشت، انگار با حالی نزار از کار طاقت‌فرسای سالیان و با پرونده‌ای مشحون از آثار تأثیرگذار، حجاب خویشتن را از میان برداشت.

۲- نام: احمد دهقان
مهم‌ترین کتاب: سفر به گرای ۲۷۰ درجه
احمد دهقان را به واقع می‌توان یکی از مهم‌ترین نویسندگان جنگ دانست، نویسنده‌ای که آثار بسیاری در این حوزه به رشته تحریر درآورده است. گواهی این ادعا دو موضوع است، نخست این‌که او آثار بسیار خوبی را در این حوزه نوشته است و دوم این‌که دهقان به‌جز مقوله جنگ به موضوع دیگری نپرداخته است. او هم‌اینک، مشاور ویژه در انتشارات خط‌مقدم است و همچنان در مسیر حفظ ارزش‌های دفاع‌مقدس و دفاع از حرم.

۳- نام: مرتضی سرهنگی
مهم‌ترین کتاب: نامزد گلوله‌ها
راه‌اندازی و فعالیت در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، کار روی خاطرات اسارت و اسرای عراقی و نیز سردبیری هفته‌نامه کمان با انتشار ۲۰۰شماره در هشت سال، نام مرتضی سرهنگی را در ردیف برجسته‌ترین چهره‌های عرصه ادبیات پایداری ایران قرار داده است. سرهنگی فعالیت حرفه‌ای خود را با نوشتن گزارش و مصاحبه در روزنامه جمهوری اسلامی شروع کرد. سرهنگی نقش مهمی در مورد حضور زنان در ادبیات دفاع‌مقدس داشته است.

۴- نام: حبیب احمدزاده
مهم‌ترین کتاب: شطرنج با ماشین قیامت
نگارش اثری داستانی درباره هشت سال دفاع‌مقدس وقتی از جانب نویسنده‌ای صورت گیرد که خود عضوی از خانواده خونگرم شهرهای جنوبی است، رنگ و لعاب دیگری پیدا می‌کند و حبیب احمدزاده یکی از همین نمونه‌هاست. احمدزاده که متولد آبادان است، درباره جنگ ایران و عراق دست به قلم برد و اثر ماندگاری چون «شطرنج با ماشین قیامت» را نوشت.

۵- نام: محمدرضا بایرامی
مهم‌ترین کتاب: پل معلق
در ادبیات دفاع مقدس، نام چند نویسنده همواره می‌درخشد که از آن جمله می‌توان به محمدرضا بایرامی اشاره کرد؛ نویسنده‌ای که آثار متعددی را در قالب‌های متفاوت درباره دفاع‌مقدس به نگارش درآورده که یکی از شاخص‌ترین‌شان «پل معلق» است. بایرامی در این کتاب بخشی از داستان زندگی سربازی به نام نادر صدیق را که عضو پدافند نیروی هوایی است، روایت می‌کند؛ سربازی که در نیمه خدمت، پدر، مادر و خواهرش را از دست می‌دهد و... .

۶- نام: منصور انوری
مهم‌ترین کتاب: مجموعه ۱۴ جلدی جاده جنگ
منصور انوری، نویسنده پرکار خراسانی سال۱۳۳۴ در نیشابور به دنیا آمده و از سال۱۳۶۴ کار خود را با نگارش داستان کوتاه آغاز کرده و در ادامه آثاری همچون «مصافحه با ارواح» و مجموعه زندگی‌نامه شهدا به نام قربانگاه عشق، از عشق‌آباد تا عشق‌آباد، قلب تپنده و بر فراز آشیانه عنقا را نوشته است. انوری با نگارش طولانی‌ترین رمان ایرانی که نگارش کامل آن بیش از ۱۰سال به طول انجامیده است، شناخته می‌شود.

۷- نام: حسین بهزاد
مهم‌ترین کتاب: یگان‌نگاری لشکر۲۷
 مستندنگار، پژوهشگر و تاریخ‌نگار دفاع‌مقدس است و به‌عنوان یکی از چهره‌های مؤثر و پرکار در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری شناخته می‌شود. در حال گوش دادن به نوار مکالمات بی‌سیم بخشی از عملیات الی‌بیت‌المقدس بود. در همین لحظه از نوار، حسین بهزاد احساس کرد که سمت چپ بدنش بی‌حس شده است. او از شدت فرو رفتن در حس و حال آن لحظات، سکته کرده بود.

۸- نام: گل‌علی بابایی
مهم‌ترین کتاب: همپای صاعقه
گل‌علی آقابابایی‌پور معروف به گل‌علی بابایی، پژوهشگر و مستندنگار دفاع مقدس، یگان‌نویس و لشکرنویس است و به‌عنوان یکی از پرکارترین و مؤثرترین چهره‌های ادبیات پایداری و مقاومت شناخته می‌شود. او و حسین بهزاد دو پدیدآور «همپای صاعقه» هستند که این کتاب باعث ایجاد تحول در گونه مستندنگاری دفاع‌مقدس شد. او در سال۱۳۳۹ در روستای برار شهرستان چالوس به دنیا آمد.

۹- نام: حمید حسام
مهم‌ترین کتاب: وقتی مهتاب گم شد
او در زمره نویسندگان معاصری است که قلم روان و اثرگذارش از او چهره‌ای ماندگار ساخته است. حسام که خود در سال‌های جوانی در جبهه بوده است،‌ رویکردی اصیل به مسأله دفاع‌مقدس و نگارش‌های مرتبط با آن دارد. حسام همچنین بنیان‌گذار اولین کانون بسیج کشور در همدان و بنیان‌گذار موزه دفاع‌مقدس در این استان بوده که سال‌ها بعد به‌عنوان معاون ادبیات دفاع‌مقدس کشور نقش اساسی در تدوین کتاب‌های دفاع‌مقدس کشور را عهده‌دار بوده است.

۱۰- نام: داوود امیریان
مهم‌ترین کتاب: گردان قاطرچی‌ها
او به سال۱۳۴۹ در کرمان متولد شد. امیریان از سال۶۹ نویسندگی‌اش را با نوشتن خاطراتش از جبهه آغاز کرد. فرزندان ایرانیم، رفاقت به سبک تانک، دوستان خدا‌حافظی نمی‌کنند، داستان بهنام، داستان مریم، تولد یک پروانه و جام‌جهانی در جوادیه از معروف‌ترین آثار داستانی وی است که تاکنون چهار دوره جایزه کتاب سال، ادبیات دفاع مقدس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ده‌ها جایزه دیگر را کسب کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها