دانشمندان از احتمال وجود حیات در اعماق زمین خبر دادند

کشفی حیرت انگیز در دنیای زمین شناسی

زاگرس پیر برنایی است که همچنان بر قامت ایران سرفرازی می‌کند. نقش این خطه و مردمان آن در وجوه مختلف حیات کشور غیرقابل‌انکار است. به همین دلیل مستندسازان بسیاری تاکنون به زاگرس سفر کرده و در آثار خود به روایت این منطقه و زندگی در آن پرداخته‌اند. به‌تازگی این سوژه به کارگردانی دیگر سپرده شده است تا با پشتوانه پژوهش، معرف این جغرافیای بی‌بدیل باشد. این مجموعه مستند با عنوان «زاگرس‌بزرگ» در حال تولید است. امید عبداللهی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه در گفت‌وگو با جام‌جم آن را دایره‌المعارفی درباره خطه زاگرس می‌داند و عنوان می‌کند:
کد خبر: ۱۴۲۲۴۸۹
نویسنده نوشین مجلسی/ گروه رسانه

کلیاتی از همه حوزه‌ها نظیر زمین‌شناسی، جامعه‌شناسی، محیط‌زیستی، مردم‌شناسی، انرژی، صنایع، آب‌وهوا و برون‌دادهای زاگرس که در اقتصاد ایران و به‌طورکلی فلات ایران تاثیر دارد را بررسی می‌کنیم. 
او اهمیت این منطقه را برای به‌تصویرکشیدن در قالب یک مجموعه مستند چنین توصیف می‌کند: مهم‌ترین بخش‌ آن زاگرس‌نشینان هستند که سرمایه‌های تاریخ ایران به حساب می‌آیند. نه‌فقط امروز بلکه در کل تاریخ زاگرس‌نشینان سد اول مقاومت بودند؛ از ماجرای آریو برزن بگیر تا شهدای دفاع‌مقدس. بحث دیگر عدم برخورداری مناسب از رفاه در بخش‌های زیادی از این منطقه است. زاگرس ظرفیت‌های زیادی دارد که باید دیده شود تا به رشد و توسعه زاگرس‌نشینان کمک کند. این منطقه بیش از نیمی از محصولات راهبردی کشاورزی و نزدیک به 45 درصد از انرژی کشور را تامین می‌کند. صنایع، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌هایی که در استان‌های زاگرس‌نشین هستند قریب به 75 درصد از اقتصاد نفتی و حتی بخش غیرنفتی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را تامین می‌کنند. زاگرس نقش مهمی در اقلیم ایران و آب شرب و کشاورزی دارد. بزرگ‌ترین رودخانه‌های ایران در زاگرس جاری هستند و تاثیر مهمی در آب‌وهوای کره زمین دارند. همچنین این لوکیشن متشکل از اقوام گوناگون همچون ترک، لر و کرد است. نیمی از اقوام ایران در همین جغرافیا جای می‌گیرند.
به گفته عبداللهی، مستند از زبان زاگرس پیر روایت می‌شود. او می‌گوید: مستند، توصیفی از این خطه است که با ادبیات فاخر بیان می‌شود. این توصیف از زبان خود زاگرس است که حیاتش را از ابتدا تا امروز با صدای استاد اکبر منانی روایت می‌کند. این مجموعه مستند در 10 قسمت در ۱۲ استان زاگرس‌نشین، از آذربایجان‌غربی در شمال‌غرب تا فارس و هرمزگان در جنوب فلات ایران طی دو سال به تولید خواهد رسید.
وی ادامه می‌دهد: زاگرس بزرگ دایره‌المعارفی از این منطقه در حوزه‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی است. این دایره‌المعارف تصویری در آینده برای محافل آکادمیک قابل استفاده خواهد بود. مستند یادشده به سفارش معاونت سیما برای پخش در شبکه مستند و یک سیما تولید شده و این روزها همچنان پژوهش درباره آن ادامه دارد. تیم 13نفره پژوهش اساتید دانشگاه‌های تربیت‌مدرس، شهید بهشتی، اصفهان، کردستان، شیراز، کرمانشاه و ... را شامل می‌شود. پژوهش بیش از یک‌ونیم تا دو سال زمان می‌برد؛ 70 ــ 60 درصد از آن انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است. همچنین تصویربرداری نیمی از پروژه صورت گرفته است.
این تهیه‌کننده عنوان کرد: مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تولید مجموعه مستند زاگرس بزرگ در دو بخش قرار می‌گیرد. یکی مسائل مالی و اعتباری و ناهمخوانی هزینه‌های سرسام‌آور تولید با برآوردهای سازمان است که این مشکل عمدتا در نتیجه جهش‌های تورمی شدید اقتصادی در کشور طی یک تا دو سال کاری رخ می‌دهد و مستلزم اصلاح برآورد توسط سازمان صداوسیماست. مجوزهای ضبط وزارتخانه‌های درگیر در پروژه ازجمله وزارت‌نیرو، وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت نفت، وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت میراث فرهنگی دومین چالش در تولید مجموعه مستند زاگرس بزرگ بود. همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با رویی گشاده همکاری‌های کامل و حتی میدانی داشتند جز وزارت میراث که به‌دلیل سازوکار ناصحیح معمول در چند سال اخیر این وزارتخانه، صدور مجوز تصویربرداری از اماکن تاریخی و گردشگری در استان‌های مختلف را به طی سلسله مراحل اداری ازجمله تعهد محضری، تحویل یک اثر ولو کوتاه با هزینه مستندساز از اماکن مورد درخواست مجوز و پاره‌ای موارد دیگر که در قالب یک قرارداد کاری به افراد خواستار مجوز ارائه می‌شود منوط کرده‌اند و اگر پذیرفته نشود بالطبع خبری از مجوز هم ‌نخواهد بود. امیدواریم دوستان وزارت میراث با مستندسازان رفتار محترمانه‌تری داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها