به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه: مهمترین سرمایه نوجوان ایرانی، رؤیا هست و ما هرکاری برای رویای ایرانی انجام دهیم، باز کم کار کردهایم، با این حال چون در شرایط کنونی دشمن و رقیب و همه یارانش برای رؤیای ایرانی در حال کار هستند، اضطرار توجه به این مسئله را صدچندان توصیف کرد.
ایشان ضمن تأکید بر اینکه کاراکترها خلق نمیشوند، بلکه در بستر امواج متلاطم جامعه از سوی هنرمندان کشف میشوند به فاصله گرفتن قهرمان با کاراکتر در حال حاضر اشاره کرد و گفت: هرچند تختی قهرمان است اما کاراکتر نبود و رسالت ما این است که بین رؤیا، قهرمان و کاراکتر ایرانی پل بزنیم و ارتباط آنها را برای هر نسل برقرار کنیم.
علی جانباز، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت شخصیتپردازی و نقش آن در افزایش کیفیت محتوای بازارپردازی محصولات فرهنگی و توسعه زنجیره محصولات حول هر کاراکتر، به موانع شخصیتپردازی در کشور اشاره کرد. از جمله به رشد ادبیات زنانه در کشور اشاره کرد که تأکید آن بر مهارتهای فردی است و بیان کرد از این ادبیات قهرمانپروری و عناصر اجتماعی شکل نمیگیرد. همچنین رشد بیحد و مرز آثار هنری خارجی را تغییردهنده سواد بصری جامعه عنوان کرد و راه مواجهه درست با محتوا و کاراکترهای خارجی را واقعنگری بیان کرد. زیرا اگر بخواهیم قهرمانها همچون شهید همت یا مفاهیم متعالی مانند ایثار را در زمین بازی موجود ژانرهای هنری قرار دهیم، نمیتوانیم موفق باشیم و لازم است زمین بازی را تغییر داده و همت را در همت توسعه دهیم.
حامد علامتی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز ضمن تأکید بر اهمیت طراحی هنری شخصیت و توسعه زنجیره محصولات، بر لزوم توجه بیشتر به اهمیت و نقش رسانه برای معرفی کاراکتر تأکید کرد و در این زمینه گفت: شخصا پیگیر گفتمانسازی و ترویج شخصیتهایی همچون بچه زرنگ است. لذا هرچند برای بچه زرنگ ۴۱۰ نوع محصول همزمان با اکران آن وارد بازار خواهد شد و این کاراکتر به لحاظ هنری ظرفیت آن را دارد که با مخاطب بزرگ شود و از این حیث ظرفیت بسیاری برای جذب و وفاداری مخاطب دارد؛ اما نباید از توجه به جایگاه رسانه و اهمیت آن در معرفی و ماندگاری کاراکتر غفلت کرد.
مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و صنایع خلاق نیز به مسئله بحران هویت در ایران اشاره کرد و یک راه مواجهه با آن را توجه به قصهگویی و توسعه جهانهای روایی عنوان کرد. ایشان با بیان تجربههای خود از گفتگو با جوانان و استفاده از آمارهایی در زمینه روند پیشی گرفتن آمار مشاهده بازیهای رایانهای از مشاهده بازی فوتبال ظرف چند سال آینده به تحول در ذائقه مخاطبان نوجوان ایرانی اشاره کرد و بیان کرد که از روایتهای شنیدنی به روایت های ساختنی رسیدهایم، به بیان دیگر اکنون کاراکتر دیگر شنیدنی نیست بلکه بازی کردنی است و همانطورکه حضرت امیر بیان فرمودهاند که تاریخ را چنان باید خواند که گویی آن را زیستهایم، مانیز باید روایتها را به صورت زیستی به مخاطبان ارائه دهیم.
در پایان این نشست نیز ضمن ارائه فشرده فرایند برگزاری پارس آرا از سوی دبیر اجرایی رویداد و اخذ نظرات حضار در این زمینه، پیشنهاد شکلگیری شورای سیاستگذاری مسابقه ملی پارس آرا مطرح شد و بر تنظیم اساسنامه جایزه روزبه به عنوان نخستین جایزه شخصیت برتر سال از سوی شورای سیاستگذاری تأکید شد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد