فرامتن افتتاح فاز۱۱پارس جنوبی توسط رئیس جمهور را باتوجه به شرایط اقتصادی کشور بررسی کرده‌ایم

شکست تحریم در روز شکوه‌پارس

دیروز آخرین فاز باقیمانده در میدان مشترک پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. فازی که قرار بود توسط شرکت‌های خارجی به بهره‌برداری برسد اما به دلیل تحریم‌ها نه‌تنها این کار را انجام ندادند بلکه در زمان‌هایی اطلاعات میدان را به قطر تحویل دادند. ایران تقریبا یک دهه دیرتر از قطر بهره‌برداری از میدان مشترک پارس جنوبی را آغاز کرده و فقط ۳۰ درصد مساحت میدان را در اختیار دارد، اما امروز برداشت روزانه گاز و میعانات ایران از این میدان مشترک از قطر پیشی گرفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید، جزئیاتی از ویژگی‌های این فاز است.
کد خبر: ۱۴۲۱۰۶۵
نویسنده محمد حسین علی‌اکبری - دبیرگروه اقتصاد

شکست تحریم در روز شکوه‌پارس

فاز۱۱ پارس جنوبی، مرزی‌ترین فاز این میدان با کشور قطر محسوب می‌شود و طبیعتا انتظار بود که توسعه آن در اولویت سایر فازها قرار می‌گرفت، چراکه بیشترین سیالیت در این فاز قرار دارد و تاخیر ایران در توسعه آن، سبب بهره‌مندی بیشتر قطر شده است. با این حال، دولت‌های قبل در توسعه فاز۱۱ پارس جنوبی کوتاهی کردند تا این‌که دولت سیزدهم از دو سال قبل، اولویت خود را توسعه این فاز قرار داد و سرانجام امروز پس از گذشت بیش از ۲۰سال از تلاش دولت‌های مختلف برای توسعه فاز۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، این فاز با همت مهندسان ایرانی، بدون حضور شرکت‌های خارجی مثل توتال و با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. براساس ارزیابی‌ها فاز۱۱ پارس جنوبی در صورت بهره‌برداری، سالانه ظرفیت درآمد پنج میلیارد دلاری برای کشورمان دارد. این در حالی است که در اواخر دولت دهم، توسعه این فاز به شرکت‌های داخلی داده شد اما در سال۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت روحانی، بیژن زنگنه وزیر وقت نفت تصمیم به خلع ید شرکت داخلی گرفت و اعلام کرد که این فاز را به توتال فرانسه خواهد داد. دولت یازدهم سه سال و تا سال ۱۳۹۵ معطل توتال ماند تا این شرکت فرانسوی برای انعقاد قرارداد توسعه فاز۱۱ پارس جنوبی راهی ایران شود اما این شرکت عملا اقدامی برای توسعه فاز۱۱ پارس جنوبی نکرد و صرفا اقدام به مطالعه مخزن کرد تا این‌که در سال ۱۳۹۷ به بهانه تحریم‌های آمریکا، بدون اجرای قرارداد، ایران را ترک کرد. 
   
توان مهندسی ایران مثال‌زدنی است
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در مراسم آغاز به کار فاز۱۱ پارس جنوبی گفت: افتتاح فاز۱۱ پارس جنوبی در حالی انجام شد که با شرکت‌های خارجی قرارداد بسته شده بود و آنها متعهد به انجام کار بودند ولی کار را رها کردند و می‌خواستند ایرانی‌ها را تحقیر کنند اما متخصصان ایرانی با اراده فولادین افتخارآفرین شدند.وی با بیان این‌که نکته مهم این کار جابه‌جایی سکوی نفتی از نقطه‌ای‌ به نقطه‌ای‌ دیگر است، افزود: این کار به دست متخصصان ایرانی به نتیجه رسیده و اگر کار می‌خواست روال معمول را طی کند باید چهار سال دیگر بهر‌ه‌برد‌اری می‌شد. رئیسی درمورد نقش مهم جوانان و متخصصان داخلی در دستیابی به فناوری‌های مختلف پیشرفته گفت: باوجود تحریم‌ها، جوانان متخصص و متعهد داخلی کاری بزرگ در تکمیل فاز۱۱ پارس جنوبی انجام دادند. درواقع توان مهندسی ایران در جهان مثال‌زدنی است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: فاز۱۱ پارس جنوبی تماما توسط متخصصان داخلی، سه سال زودتر به بهره‌برداری رسیده و صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی در توسعه این فاز انجام شده است. رئیس دولت سیزدهم تولید اولیه فاز۱۱ پارس جنوبی را روزانه هفت میلیون مترمکعب دانست و بیان کرد: تولید گاز از فاز۱۱ پارس جنوبی به مرور تا ۵۰میلیون مترمکعب در شبانه‌روز افزایش می‌یابد.وی با بیان این‌که توان و رشد اقتصادی اقتدار آفرین است، گفت: همان‌گونه که توان نظامی ایران اسلامی عزت آفریده تولید در کشور هم اقتدار و قدرت‌آفرین است و حرکت رو به جلو تسریع یافته است.رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که باید افتخار کنیم که در مجموعه صنعت نفت ایرانی جایی برای مستشاران خارجی نیست، خاطرنشان کرد: در سفر به آفریقای‌جنوبی، خواستار به‌روزرسانی پنج پالایشگاه با استفاده از توانایی متخصصان ما شدند و وزیر نفت هم برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور آفریقای‌جنوبی قول همکاری داد.

نماد خودکفایی

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این مراسم گفت: اسفند سال گذشته، آیت‌ا... رئیسی برای افتتاح پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به عسلویه آمد که با بهره‌برداری از این پالایشگاه، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت فرآورش گاز کشور اضافه شد. در همان مراسم، تأکید شد فاز۱۱ پارس‌جنوبی در این دولت به بهره‌برداری برسد، زیرا رئیس‌جمهور بر توسعه میدان‌های مشترک و به‌ویژه تکمیل فازهای پارس‌جنوبی تأکید بسیار دارند. امروز این توفیق حاصل شد و فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید و این در حالی است که شرکت‌های خارجی مانند توتال، شل و سی‌ان‌پی‌سی‌آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) برای توسعه این فاز ۲۰ سال هیچ اقدام عملی انجام ندادند.
وزیر نفت تصریح کرد: با تکمیل چاه‌های فاز۱۱، روزانه ۵۰میلیون متر‌مکعب گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی برداشت خواهد شد. وی با اشاره به این‌که از آغاز دولت سیزدهم و با توجه به تکالیف به وزارت نفت، تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در دستور کار قرار گرفت، گفت: در سال۱۴۰۱، ۳۴۷ پروژه نیمه‌کاره به ارزش ۱۲میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید. در سال ۱۴۰۲ نیز ۶۷ پروژه در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت با اولویت افزایش تولید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد، تا امروز از این ۶۷ پروژه، ۲۵ پروژه به ارزش ۷.۵میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

اقدامات مهم دولت سیزدهم در پارس‌جنوبی

وزیر نفت با تأکید بر این‌که در پارس‌جنوبی در دولت سیزدهم ۱۰اقدام مهم انجام شد، ادامه داد: از آن جمله می‌توان به افتتاح و بهره‌برداری فاز۱۱ پارس‌جنوبی، راه‌اندازی واحدهای شیرین‌سازی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳، احداث خط لوله جدید فاز۱۶ پارس‌جنوبی و افتتاح پالایشگاه فاز۱۴ پارس‌جنوبی اشاره کرد.
وی تأکید کرد: افزون بر ۶۷ طرح نیمه‌تمام صنعت نفت که امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ۱۵ طرح جدید نیز در سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد. اوجی با تأکید بر این‌که در توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی، ۸۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی اتفاق افتاد، گفت: روال عادی ساخت سکو سه تا چهار سال زمان می‌برد و ما توانستیم با جابه‌جایی سکو، چهار سال زودتر تولید از فاز۱۱ پارس‌جنوبی را آغاز کنیم تا آنجا که شرکت توتال و سی.ان.پی.سی که برای توسعه این فاز قرارداد داشتند امروز انگشت به دهن می‌مانند.وی افزود: در بخش بالادست صنعت نفت در توسعه میدان‌‌های نفت و گاز، حفاری چاه‌ها در دریا و خشکی، حفاری افقی و... در همه بخش‌ها خودکفا شدیم.

صرفه‌جویی ۴۰۰ میلیون دلاری 

مدیر پروژه فاز۱۱ پارس‌جنوبی با تشریح اقدام‌های انجام‌شده برای بهره‌برداری از آخرین مرحله توسعه بخش دریایی پارس‌جنوبی، از صرفه‌جویی بیش از ۴۰۰میلیون دلاری در راه‌اندازی نخستین سکوی این فاز خبر داد.
علی ندیران‌ افزود: این طرح در بخش نخست توسعه، احداث و راه‌اندازی دو سکوی سرچاهی هریک به ظرفیت برداشت روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز ترش، حفاری ۲۴حلقه چاه در دو موقعیت دریایی A و B، لوله‌گذاری دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به طول تقریبی ۱۴۰کیلومتر به همراه خطوط لوله ۴.۵اینچ تزریق منواتیلن گلایکول و تأسیسات اتصال به پالایشگاه فاز۱۲ پارس‌جنوبی واقع در منطقه پارس دو (کنگان) را شامل می‌شود.

۱۳۷۹

توافق سه‌جانبه میان شرکت ملی نفت ایران، توتال فرانسه و پتروناس مالزی

۱۳۸۸

عقد قرارداد با شرکت CNPC چین

۱۳۹۲

عقد قرارداد بین پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران

۱۳۹۶

قرارداد شرکت ملی نفت با توتال فرانسه، شرکت CNPC چین و پتروپارس

۱۳۹۸

واگذاری قرارداد به شرکت ایرانی پتروپارس

۱۴۰۰

تکیه بر توان داخلی و با اولویت توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک

۱۴۰۱

‌حفر ۴ حلقه چاه در مرحله نخست

تیر ۱۴۰۲

جابه‌جایی و نصب سکوی C۱۲ در موقعیت B۱۱

مرداد ۱۴۰۲

تکمیل عملیات لوله‌گذاری دریایی خط انتقال گاز نخستین سکوی فاز ۱۱

شهریور ۱۴۰۲

آغاز بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی

ویژگی‌های فاز ۱۱ پارس‌جنوبی

تامین گاز کشور
توسعه صنعت پتروشیمی
تنوع بخشی به سبد صادرات
خودکفایی در تولید بنزین 
ارتقای جایگاه ایران در میان تولید‌کنندگان گاز جهان
ظرفیت ایجاد ۱۰ هزار شغل
ظرفیت ۲۰ میلیارد دلار درآمد 
تولید ۱۵ میلیون مترمکعب گاز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها