رئیس رسانه‌ ملی در آیین تجلیل از هنرمندان مجموعه تلویزیونی «سوران» مطرح کرد:

تولید «سوران» ایفای رسالتی تاریخی در معرفی قهرمانان کرد بود

به‌تازگی آیین تجلیل از هنرمندان مجموعه نمایشی «سوران» در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد که در این مراسم پیمان جبلی رئیس رسانه‌ ملی، محسن برمهانی معاون سیما، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره، مجتبی فرآورده تهیه‌کننده، سروش محمدزاده کارگردان، کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب عصرهای کریسکان، سُعدا حمزه‌ای همسر شهید سعیدزاده (سردشتی)، جمعی از بازیگران سریال و... حضور داشتند.
به‌تازگی آیین تجلیل از هنرمندان مجموعه نمایشی «سوران» در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد که در این مراسم پیمان جبلی رئیس رسانه‌ ملی، محسن برمهانی معاون سیما، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره، مجتبی فرآورده تهیه‌کننده، سروش محمدزاده کارگردان، کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب عصرهای کریسکان، سُعدا حمزه‌ای همسر شهید سعیدزاده (سردشتی)، جمعی از بازیگران سریال و... حضور داشتند.
کد خبر: ۱۴۲۰۶۴۱
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

پیمان جبلی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما میزبان همسر شهید امیر سعیدزاده، شخصیت محوری سوران، همچنین عوامل سریال و مدیران سازمان سینمایی سوره بود، یاد و خاطره شهید سعیدزاده (سعید سردشتی) و شهدای دفاع از وطن، به‌ویژه شهدای کرد را گرامی داشت و گفت: امیدوارم نظایر این کار جذاب، دیدنی، اثرگذر، راهبردی و مهم را بیش از اینها ببینیم.

رئیس رسانه‌ملی همچنین به سعدا حمزه‌ای، همسر شهید سعیدزاده که بیشترین بار رنج و سختی‌های این داستان واقعی را متحمل شده، ادای احترام کرد و گفت: این کار ارزشمند، یک رسالت تاریخی بود که با همت تیم سازنده انجام شد. از سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره نیز برای روایت این داستان واقعی و جلوگیری از تحریف تاریخ قدردانی می‌کنم.

وی درباره حساسیت کار دست‌اندرکاران سوران در ترسیم شرایط خاص برهه تاریخی روایت داستان و نیز افشای جنایات گروهک کومله نیز سخن گفت و افزود: به تصویر کشیدن این بخش از تاریخ معاصر، روایت‌های دروغین درباره گروهک‌هایی چون کومله و دموکرات را خنثی می‌کند و نسل‌ جوان و نوجوان امروز و حتی نسل‌های بعدی را از پس پرده ادعاهای رنگارنگ آنها و ماهیت جنایت‌هایی که رقم زدند، آگاه می‌کند.

جبلی تأکید کرد: اگر ما تاریخ واقعی را بازنمایی نکنیم، دیگرانی با اهداف و نیاتی دیگر، تاریخ واقعی را ذبح می‌کنند و آن را به‌شکل دروغین می‌نمایانند. خوشبختانه سوران توانست تاریخ واقعی مبارزات مردم کرد و قهرمانی‌های‌شان مقابل دشمنان این آب‌وخاک را به ‌دور از شعارزدگی و به‌ شکل باورپذیر به تصویر بکشد و یکی از ویژگی‌های تحسین‌برانگیز سوران همین روایت باورپذیر تاریخ بود.

اثر جدید تلویزیون درباره قهرمانان کرد در راه است

رئیس رسانه‌ملی با اشاره به گنجینه‌‌ غنی کردستان، خطه فرهنگ و هنر ایران که دارای هنرمندان بسیاری در حوزه‌های شعر، ادب، موسیقی و... است، عنوان کرد: سوران دستاوردی مهم در تبیین تاریخ معاصر کشورمان در کردستان عزیز بود. کار دیگری هم مرتبط با قهرمانان کرد در دست تولید داریم که به‌تدریج تا پایان سال در جدول پخش‌ قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان صداوسیما به استفاده از هوش مصنوعی در جلوه‌های ویژه این مجوعه نمایشی و اهمیتی که در آینده در تولیدات نمایشی خواهد داشت، نیز پرداخت و اظهار کرد: در تلاشیم هرچه سریع‌تر به فناوری‌های نوین مجهز شویم. همچنین برنامه رسانه‌ملی این است که در جغرافیای متنوع کشور، در هر منطقه، مجموعه‌ای را به‌عنوان شهرک سینمایی تجهیز کند تا دست عوامل تولید آثار نمایشی در بخش‌های مختلف کشور باز باشد. این‌گونه هم وجهه عدالت در استقرار امکانات تولید تأمین می‌شود و هم به سرعت کار و تنوع اقلیم در تولیدات کمک می‌شود.

امتداد همکاری با حوزه هنری

محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه‌ملی نیز ضمن قدردانی از عوامل ساخت مجموعه نمایشی سوران گفت: سوران یک اتفاق و هم‌افزایی بین دستگاهی بود. صداوسیما باید به عنوان بزرگ‌ترین دستگاه فرهنگی از سایر دستگاه‌های فرهنگی کمک بگیرد و بهره‌مند شود. امید است باتوجه به ظرفیت‌های ایجاد شده، سیر تولید آثار نمایشی مستند و تلویزیونی در حوزه هنری با این همکاری‌ها امتداد یابد.

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره نیز با بیان این‌که در مرکز سریال سازمان از دو و نیم سال قبل کار را آغاز و یکی از راهبردهای اصلی‌مان را بر اقتباس گذاشتیم و این رویکرد در حال گسترش است، گفت: از گنجینه غنی ادبیات پایداری در انتشارات سوره استفاده و 10 تا 12 پروژه احصا شده که سوران برگرفته از کتاب «عصرهای کریسکان» به قلم کیانوش گلزار راغب یکی از آنها بود.

وی افزود: چند پروژه دیگر نیز وارد مراحل پیش تولید و تولید شده اند؛ به عنوان مثال از این میان نگارش طرح از کتاب‌های «مهاجر سرزمین آفتاب» و «آب‌نبات هِل‌دار» آغاز شده است.

جعفریان به حرکت به سمت تولید صنعتی و بهره‌مندی از هوش مصنوعی به عنوان رویکردهای جدید مدنظر اشاره و عنوان کرد: سنگ بنای خوبی گذاشته و گام‌های اولیه در این تعامل و هم‌افزایی میان دو نهاد، برداشته شده و زمینه برای توسعه همکاری‌ها بیش از پیش فراهم شده است.

افزایش غنای تصویر با اقتباس

مجتبی فرآورده، تهیه‌کننده مجموعه نمایشی سوران نیز با اشاره به این‌که یکی دو تجربه در دل سوران شکل گرفت که اگر تجربه‌ها را به کار ببندیم بهره‌های مضاعفی در سریال‌سازی و حوزه تصویر خواهیم برد، اظهارکرد: نخست در حیطه طراحی و تولید و دوم در حوزه اقتباس است. اگر همه تولیدکنندگان آثار تصویری عزم خود را جزم کنند که از هر 10 کارشان حداقل 80 درصد به سمت اقتباس برود، در زمان اندکی غنای تصویری و تولیدی ما بیشتر خواهد شد. امیدوارم بیش از اینها شاهد ساخت آثار نمایشی اقتباسی باشیم.

مرور خاطرات با سوران

به گزارش جام‌جم، سعدا حمزه‌ای، همسر شهید سردشتی هم در این مراسم بیان کرد: از موفقیت این سریال خوشحالم. تماشای «سوران» من را بسیار متاثر کرد چون خاطراتم را به یاد آوردم. می‌توانم بگویم ۸۰ درصد سریال شبیه واقعیت زندگی ما بود.

مریم کاظمی، بازیگر نقش مادر سوران در این سریال نخستین بازیگری بود که در جمع صحبت کرد و درباره ادای لهجه کردی گفت: من خیلی کم تمرین کردم ولی چون تعداد زیادی از عوامل کرد زبان بودند شنیدن آواهای آنان تاثیر به‌سزایی بر یاد گرفتن لهجه داشت؛ البته آموزش‌های آقای جعفری هم بیشترین تاثیرگذاری را داشت. 

احمد جعفری، بازیگر و آموزش‌دهنده لهجه کردی به بازیگران این سریال تصریح کرد: من 40درصد تلاش کردم و بیشتر هوش بازیگران بود.

مصطفی کولیوند، دیگر بازیگر این سریال نیز با یادی از زنده‌یاد حسام محمودی و شهید سردشتی بیان کرد: خیلی دوست داشتم زمان پخش سریال نظر جناب سردشتی را بشنوم اما متاسفانه ایشان دیگر میان ما نیستند. اهل ایلام و کارمند سازمان صداوسیما هستم؛ زمان پخش سریال را در شهر کردزبان دیدم. بازخوردها در چنین برهه زمانی خیلی خوب بود.

وی افزود: من کمدین بودم و ایفای نقش سرکرده کومله برایم چالش‌برانگیز بود.

محمد برادران، طراح جلوه‌های ویژه این سریال تصریح کرد: در مدیریت پروژه و طراحی تولید، جلوه‌های بصری خیلی می‌تواند کمک کند. متاسفانه تهیه‌کنندهای که بداند جلوه‌های ویژه چقدر می‌تواند از هزینه‌های تولید کم کند در سریالهای تلویزیون و سینما کم می‌بینیم، مثل آقای فرآورده کم دیدم که درباره ویژوال افکت اطلاعات داشته باشند و درباره لزوم استفاده از آن بداند.

عماد خدابخش، تدوینگر سریال سوران هم عنوان کرد سریال از نظر کیفی و تصویر شبیه یک کار سینمایی بود و در زمینه کارگردانی وقتی آن را با برخی آثار شبکه نمایش خانگی مقایسه می‌کنم در سطح بالاتی قرار دارد. 

سوران یک کار هیاتی بود

فریاد صالحی، طراح صحنه و لباس سریال توضیح داد: از همان ابتدا همین که قصه درباره کردستان بود، برایم جذابیت داشت. خودم کرد هستم و دوست داشتم در این کار حضور داشته باشم. پروژه پیش‌تولید آرام اما تولید سنگینی داشت. با خودم می‌گفتم با این حجم از لوکیشن که در قصه وجود دارد واقعا چه بودجه‌ای در نظر گرفتند؟ اما همه دست به دست هم دادند تا خروجی عالی باشد. پروژه سوران، کار هیاتی بود. تجربه آقای فرآورده کنار نگاه هنری کارگردان در کنار سایر عوامل با هم پروژه را به ثمر رساند.

آسو پاشاپور، بازیگر نقش شیلان در این سریال گفت: از آقایان فرآورده و محمدزاده تشکر می‌کنم که نقشی به بزرگی شیلان را به من سپردند. بخشی از رسیدن من به نقش با کمک‌های آقای محمدزاده و بخشی از آن هم غریزی بود، چون قصه در خطه کردستان می‌گذشت و من هم ریشه در این خطه دارم. 

هاشم مردادی، مدیر تصویربرداری سریال هم عنوان کرد: امیدوارم اهمیت دادن به سریال‌های تلویزیون به همین اندازه یا بیشتر از این باشد. اگر توانسته باشیم نظر مثبت مخاطبان را جلب کنیم در واقع نتیجه زحمات تلاش گروه و اهمیتی است که تهیه‌کننده به کار داد. 

بهمن حسینی، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان هم بیان کرد: خوشبختانه در این سریال طراحی تولید و زمان‌بندی مناسب انجام شد و به همین دلیل بدون استرس و براساس اصول پیش رفت. از  تهیه‌کننده و کارگردان تشکر می‌کنم که بار برنامه‌ریزی پروژه را سبک کردند. امیدوارم طراحی تولید در دیگر آثار هم انجام شود.

مسعود سخاوت‌دوست، آهنگساز: هماهنگی خوبی با صدابردار و دیگر عوامل کار داشتم و امیدوارم از این پروژه‌ها بیشتر باشد.

آرش قاسمی (صداگذار) و سعید بجنوردی (صدابردار) هم در این هم صحبت کردند و رضا زنجانیان وفا، مدیر تولید هم در ادامه گفت: ما پروژه‌ای را در ۱۸ قسمت کار کردیم که اسلحه واقعی دست بازیگران بدهیم. از هیچ‌یک از ارگان‌های حاضر در هشت سال دفاع‌مقدس به ما کمک نکردند. حتی ماشین‌ها را هم از بخش خصوصی گرفتیم ولی خوب است بخش‌هایی متولی هم بیشتر حمایت کنند. اگر این نکات را آسیب‌شناسی کنیم خروجی خوبی برای چنین جلساتی خواهدبود. 

در پایان از همسر شهید سردشتی و دست‌اندرکاران این سریال با حضور رئیس رسانه‌ملی و دیگر مدیران حاضر در برنامه تقدیر شد.

راهگشایی قصه‌های تاریخ معاصر

کیانوش گلزار راغب، نویسنده کتاب عصرهای کریسکان نیز در این آیین تجلیل گفت: دوره تحول در صداوسیما و حوزه هنری را به فال نیک می‌گیریم. از جانب خودم و خانواده‌ سعیدزاده از همه عوامل سوران قدردانی می‌کنم. با سوران پیوند خوبی میان ادبیات و حوزه تصویر برقرار شد که می‌تواند در آینده بهبود یابد و برآورنده انتظارات باشد.

در ادامه سروش محمدزاده، کارگردان این مجموعه نمایشی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید به طور جدی در آینده مدنظر قرار بگیرد ساخت یا توسعه شهرک‌های سینمایی است، بیان کرد: ساده‌ترین روزهای فیلمبرداری ما در شهرک غزالی گذشت و ساخت و توسعه شهرک‌ها برای چنین سریال‌هایی که در تاریخ معاصر می‌گذرند می‌توانند راهگشا باشند، ضمن آن‌که تولید ارزان‌تر تمام می‌شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها