جام‌جم» وضعیت تولید و صادرات زعفران کشور را بررسی می‌کند

«طلای سرخ » علیه تحریم آمریکا

با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و نوسانات آب‌وهوایی طی سالیان اخیر تولید برخی محصولات کشاورزی در کشورمان با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. از این رو به‌ تبع کاهش تولید، کاهش صادرات محصولات کشاورزی داشتیم. این درحالی‌است که در سیاست‌های بالادستی بر اهمیت صادرات غیرنفتی برای مقابله با تحریم‌ها و دشواری‌های نقل‌وانتقالات پولی و بانکی تاکید شده است.
کد خبر: ۱۴۲۰۱۵۱
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد

«طلای سرخ » علیه تحریم آمریکا

یکی از ارزآورترین محصولات کشاورزی که طی یک دهه اخیر با کاهش صادرات آن روبه‌رو هستیم زعفران یا همان طلای‌ سرخ است. بااین‌حال با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم روند صادرات این محصول به دیگر کشورها رشد قابل‌توجهی داشته و انتظار می‌رود بازار طلای‌سرخ به وضعیت مطلوب برسد.در سال گذشته دو قرارداد مهم با قطری‌ها و چینی‌ها برای صادرات زعفران ایرانی به امضا رسید که کمک زیادی به افزایش صادرات طلای‌سرخ کرده است. در اواخر شهریور سال گذشته بزرگ‌ترین قرارداد تجاری در حوزه زعفران بین ایران و قطر به امضا رسید. قطری‌ها متعهد به فرآوری ۲۰۰ تن طلای‌سرخ شدند و ارزش اولیه این قرارداد نیز ۳۰۰ میلیون دلار  برآورد شد. یکی از تاثیرات عمده امضای این قرارداد این بود که ایران جایگاه خود را به‌عنوان قطب اصلی و اول تولید و عرضه زعفران در جهان تثبیت کرد به‌طوری‌که هرچند ایران تا ۹۰ درصد زعفران جهان را تولید می‌کرد ولی همواره با قاچاق این محصول دیگر کشورها همانند افغانستان، اسپانیا و حتی چین سهم بیشتری از بازار این محصول داشتند. از طرف دیگر با امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین، پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای و سفر رئیس‌جمهور به پکن قرارداد صادرات محصولات کشاورزی ازجمله زعفران به سرزمین اژدهای‌سرخ بسته شد، به‌طوری‌که کارشناسان و فعالان معتقدند ارزش هر دو قرارداد امضاشده  با قطر و چین به حدود یک‌میلیارد دلار می‌رسد.

برداشت امسال از مهرماه

غلامرضا میری در خصوص آخرین وضعیت بازار طلای‌سرخ گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۳۷میلیون تومان، زعفران پوشال ۴۱تا۴۵میلیون تومان، زعفران نگین ۴۵تا۴۷میلیون تومان، زعفران سرگل ۴۷تا ۴۸میلیون تومان و زعفران سوپرنگین ۴۸تا ۵۰میلیون تومان است.  
به گفته وی، با توجه به تعطیلات تابستان و رشد سفرها، قیمت زعفران ناشی از افزایش تقاضا نسبت به قبل با نوساناتی روبه‌رو شده است.   
نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با بیان این‌که برداشت زعفران ۴۰ تا ۴۵ روز دیگر آغاز می‌شود، گفت: با توجه به آن‌که گیاه زعفران زیر زمین است، از الان نمی‌توان برای تولید محصول سال آینده پیش‌بینی داشت.

جزئیات صادرات 

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در سال گذشته ۲۴۰ تن و ۷۵ کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۴۴میلیون و ۲۱۶هزار دلار یا ۷۱۴۹میلیارد و ۱۳۷میلیون و ۸۶۰هزار تومان صادر شده است.  از طرف دیگر طی چهارماهه نخست سال‌جاری نیز ۶۸ تن و ۵۶۸ کیلوگرم طلای‌سرخ به ارزش ۷۷میلیون و ۳۹۹هزار دلار یا ۲۹۳۸میلیارد و ۳۹۶میلیون و ۳۱۲هزار دلار صادر شده است. بااین‌حال در چهارماهه نخست سال گذشته ۴۰ تن و ۴۰۲ کیلوگرم زعفران به ارزش ۴۷میلیون و ۴۴۶هزار دلار یا ۱۱۸۰میلیارد و ۱۶میلیون و ۲۸۰هزار تومان صادر شده بود. بنابراین مقایسه آماری یک سال اخیر نشان می‌دهد صادرات زعفران به لحاظ ارزش دلاری با رشدی ۶۳درصدی و به لحاظ وزنی هم رشدی ۷۰ درصدی داشته است.گفتنی است طی این مدت اتریش، اردن، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایرلند، ایتالیا، آفریقای‌جنوبی، آلمان، بحرین، بلژیک، بنگلادش، بوسنی‌وهرزگوین، تایلند، تایوان، ترکیه، چین، رومانی، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، سوئد، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قزاقستان، قطر، کانادا، کرواسی، کویت، گرجستان، مالزی، موریس، نروژ، نیوزیلند، هلند، هندوستان، هنگ‌کنگ و ویتنام ۴۳ مقصد طلای‌سرخ کشاورزان ایرانی بوده‌اند. به‌همین‌دلیل فهرست کشورهای مقاصد صادرات زعفران نشان می‌دهد با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و وزارت جهادکشاورزی نسبت به بازه زمانی سال گذشته ۱۳کشور به جمع مشتریان طلای‌سرخ ایران اضافه شده‌اند که این امر به معنای متنوع‌سازی مبادی صادراتی محصولات کشاورزی در جهان است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها