طرح جهاد آبرسانی را باید یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت سیزدهم به‌شمار آورد که بر اساس آن باید تا پایان برنامه هفتم توسعه، آب آشامیدنی ۲۰هزار روستا به صورت پایدار تامین شود.
کد خبر: ۱۴۱۸۹۶۵
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

با اجرای کامل این طرح، شاخص برخورداری از آب شرب روستایی کشور از ۸۰ درصد به ۹۰درصد ارتقا می‌یابد و حالا بعد از حدود ۱۵ماه از اجرایی شدن آن، عملیات آبرسانی به روستاهای بدون آب شرب بهداشتی و پایدار در سطح ملی ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و از ۱۰هزارو ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰هزارو ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل فاز نخست این طرح اجرا شود، تاکنون اجرای ۳۰۰۱کیلومتر خط انتقال و ۲۶۲۴کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است.

بعد از تدوین طرح جهاد آبرآبرسانی به روستاها قرار شد در مرحله اول آن که تا پایان سال آینده است، قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) با کارفرمایی وزارت نیرو به ۷۰۰۰ روستا و شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استان‌ها به ۳۰۰۰ روستا آبرسانی کند. اما بعد از این‌که مشخص شد کارها  خوب پیش می‌رود، بر اساس بند ج تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه ۱۰هزار روستای دیگر نیز به این طرح افزوده شد. این در حالی ‌است که پیش‌بینی شده هزینه‌های آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا نیز توسط خیران آبرسان تامین شود.

معاون مهندسی شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که اجرای کامل این طرح آب آشامیدنی پایدار برای چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی کشور را تامین می‌کند، به جام‌جم می‌گوید: «۷۵۰ شرکت پیمانکاری در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی استان‌ها ۱۴هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال آب، ۱۴هزار و ۶۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۱۰۰۰ ایستگاه پمپاژ آب را احداث و حجم ۱۰هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی را به این روستاها منتقل می‌کنند.» به گفته مجید آقازاده برای اجرای این طرح از ظرفیت ۶۰۰ کارخانه تولید لوله و تجهیزات آبرسانی استفاده و ۵۰۰ هزار تن مصالح ساختمانی نیز مصرف می‌شود.
 
زندگی دوباره در سیستان و بلوچستان
شیرینی آبرسانی به روستاها در مناطقی بیشتر حس می‌شود که سال‌ها گرفتار درد و رنج بی آبی بوده‌اند.از جمله این مناطق، سیستان و بلوچستان است. استانی که مهاجرت‌های گسترده‌ای را تجربه کرده و در طرح جهاد آبرسانی، با ۱۷۵۱ روستا بیشترین تعداد روستاهای هدف را به خود اختصاص داده است. منطقه‌ای که با رسیدن آب به هر نقطه از آن زندگی دوباره‌ای تجربه می‌شود. به گفته معاون محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور، آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا ‏در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در دستور کار است.
 
علی اکبر جعفری به جام‌جم می‌گوید: «در قالب این قرارگاه آبرسانی به روستا‌ها با اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی در تاریخ سیستان و بلوچستان با همکاری ‏استانداری و آبفای استان در برنامه است که در این طرح ۵۵۳ هزار نفر ‏از آب سالم بهره‌مند می‌شوند.» برای این کار باید حدود ۳۵۰۰ کیلومتر خط انتقال و توزیع شبکه به همت سپاه پاسداران اجرا شود. از مجموع روستا‌های اجرای طرح ۹۴۵ روستا در منطقه سیستان واقع شده و در حال حاضر ۹ کارگاه در این منطقه در بحث جهاد آبرسانی فعال است که در سال گذشته کار شبکه توزیع و انتقال ۳۸ روستا به اتمام رسیده است، ضمن این‌که کار شبکه توزیع و انتقال برای ۹ روستای در حال انجام است و تا پایان تابستان آب به این روستاها می‌رسد.
 
۱۵ماه ۴۰درصد پیشرفت

در حال حاضر آبرسانی به چیزی حدود ۳۰۰۰ روستا از ۱۰هزار روستای فاز نخست نهایی شده و عملیات آبرسانی به دیگر روستاها نیز با سرعت و قدرت در حال اجراست. به طور کلی و در فاز نخست اجرای این طرح باید ۵۴۰۶ لیتر بر ثانیه آب برای روستاهای هدف تأمین شود که تاکنون عملیات تأمین ۱۱۸۷ لیتر بر ثانیه آب به پایان رسیده است. 

همچنین از ۱۰هزار و ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰هزار و ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل فاز نخست این طرح اجرا شود، تاکنون اجرای ۳۰۰۱کیلومتر خط انتقال و۲۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است. 

گزارش‌های مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو نشان می‌دهد که طرح جهاد آبرسانی در فهرست مهم‌ترین پروژه‌های این وزارتخانه در حوزه تأمین آب پایدار برای مناطق محروم در ۳۱ استان کشور قرار دارد. پروژه‌ای چهار ساله که از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد فاز عملیاتی شد و در کمتر از ۱۵ ماه ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. گرچه هدف‌گذاری ابتدایی این پروژه آبرسانی به ۱۰هزار روستای دارای تنش آبی بود اما به‌دنبال سرعت بالای اجرای پروژه‌ها در سال نخست و با نظر مثبت هیأت دولت، تعداد روستاهای هدف این پروژه به ۱۶هزار روستا افزایش یافت.

 شیرینی امسال برای استان‌ها
با نگاهی به استان‌های مختلف کشور، مشخص می‌شود در برخی مناطق طرح آبرسانی به روستاها با سرعت بسیار خوبی پیش می‌رود. در زنجان و البرز طرح با بیش از ۹۴درصد پیشرفت، بخش اعظمی از کار را به نتیجه رسانده و احتمالا تا آخر امسال همه پروژه‌های آبرسانی به روستاهای این دو استان تکمیل خواهد شد. در استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، قم، فارس، ایلام و آذربایجان شرقی نیز طرح بیش از ۶۰ درصد و آبرسانی به روستاهای یزد، همدان، لرستان، سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر نیز با ۵۰ درصد پیشرفت زندگی بسیاری از روستانشینان را متحول کرده است. در استان فارس ۳۰۰ پروژه با اعتبار ۴۰۰۰ میلیارد تومان اجرایی شده و ۱۰۰ پروژه با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان به‌جز بحث فاضلاب در هفته دولت امسال قابل بهره‌برداری است. با این تفاسیر در ۴۰۰ روستا منابع آبی تولیدی و مصرفی برابر بوده که با اندکی کاهش تولید یا افزایش مصرف با مشکل مواجه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها