ازدواج بهنگام و فرزند‌آوری در سنین زیر ۳۵سال در سیاست‌های سلامت و جمعیت از اهمیتی ویژه برخوردار است که با بالا رفتن سن ازدواج، نمی‌توان به این ایده‌آل دست یافت.
ازدواج بهنگام و فرزند‌آوری در سنین زیر ۳۵سال در سیاست‌های سلامت و جمعیت از اهمیتی ویژه برخوردار است که با بالا رفتن سن ازدواج، نمی‌توان به این ایده‌آل دست یافت.
کد خبر: ۱۴۱۶۹۲۱
نویسنده مهدی نیک ضمیر | گروه جامعه
براساس آخرین آمار، تغییرات میانگین سن مادران طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد هرچند میانگین سن ازدواج در دختران طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از سوی سازمان ثبت‌احوال کشور ثابت مانده و ۲۴ سال بیان شده، با این حال بیشترین درصد موالید در سال ۹۸ در گروه سنی ۲۹ - ۲۵ و در سال ۹۹ در گروه سنی ۳۴ - ۳۰ سال رخ داده‌است. علاوه بر این مقایسه، کل ولادت‌های رخ داده در سال ۹۹ با سال ۹۸ نشان می‌دهد که در سال ۹۹ به میزان ۴۰درصد ولادت‌ها مربوط به فرزند اول، ۸.۴۰درصد فرزند دوم،۲.۱۴درصد ولادت‌ها فرزند سوم و ۳.۴ درصد ولادت‌ها فرزند چهارم و بیشتر است؛ این در حالی است که سال۹۸، حدود ۱.۴۳درصد ولادت‌ها مرتبه اول (فرزند اول)، ۵.۴۰ولادت‌ها مرتبه دوم (فرزند دوم)، ۵.۱۲درصد ولادت‌ها مرتبه سوم (فرزند سوم) و ۲.۳درصد ولادت‌ها مرتبه چهارم و بیشتر بوده است. بر این اساس میزان تولد فرزندان سوم، چهارم و بیشتر طی این دو سال، رشد داشته است؛ امری که می‌تواند تا حدودی نشان دهنده تغییر رفتارهای باروری به سمت افزایش فرزند تلقی شود. بر این اساس به نظر می‌رسد سیاست‌های جمعیتی و تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری در بخشی از خانواده‌ها اثرگذار بوده‌است اما برای حصول نتیجه قطعی نیاز است سایر عوامل و مولفه‌های موثر بر موضوع جمعیت هم مورد توجه قرار گیرد. از جمله ازدواج به‌موقع و آسان که می‌تواند در رشد کمی و کیفی جمعیت بسیار اثرگذار باشد.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها