وضعیت مستاجران در ایران، با تغییرات اجتماعی و اقتصادی، روز به روز سخت‌تر می‌شود. استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس رکورد داران بیشترین مستاجر در ایران هستند.
کد خبر: ۱۴۱۴۵۵۱

آمارفکت: تاریخچه اجاره نشینی در ایران به دوران قبل از انقلاب برمی‌گردد و تاریخچه‌ای طولانی دارد. در دوران گذشته اجاره نشینی به عنوان یک راه برای تهیه موقت مسکن بود تا افرادی که منزل مسکونی ندارند بتوانند برای مدت معلومی در منزل شخص دیگر سکونت کنند تا زمانی که خودشان صاحبخانه شوند.

پس از انقلاب مفهوم اجاره نشینی تغییر کرد، در این زمان، مدت اجاره خانه محدودتر و محدودیت‌هایی برای قرارداد اجاره منزل اعمال شد.

در دهه 80، با تغییر سیاست‌ها و افزایش جمعیت، محدودیت‌های اجاره خانه کمی کمتر شد و به همین دلایل تعداد مستاجران در ایران رو به افزایش رفت.

امروزه با وجود تورم و مشکلات اقتصادی، بسیاری از مالکان به ملک خود به چشم منبع درآمد نگاه می‌کنند و در مورادی چاره‌ای جز افزایش مبلغ اجاره خانه ندارند، همین مسئله مستاجران را تحت فشار گذاشته است و افراد مستاجر ضمن تحمل تورم در جامعه باید زیر بار اجاره سنگین نیز بروند.

آمار مستاجران در ایران

با توجه به آمارهای منتشر شده، تعداد مستاجران در ایران در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۵ درصد از خانوارهای شهری و بیش از ۲۵ درصد از خانوارهای روستایی به عنوان مستاجر در حال زندگی هستند.

وضعیت قرمز مستاجران در ایران-کابوس اجاره خانه

کدام استان‌ها بیشترین مستاجر را دارند؟

آمار مستاجران در ایران نشان می‌دهد استان تهران، استان خراسان رضوی و استان فارس به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم در داشتن بیشترین مستاجران در ایران، قرار دارند. با توجه به آمارهای منتشر شده، استان تهران بیشترین تعداد مستاجر را در ایران دارد. این موضوع به دلیل جمعیت بسیار بالای شهر تهران و افزایش تقاضا برای مسکن در این منطقه است. در واقع، بیشترین تعداد مسکن در ایران نیز در استان تهران قرار دارد.

آمار مستاجران ایرانی در استان‌های پرجمعیت

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده در سال ۱۴۰۰، تقریبا ۷۰ درصد از خانوارهای شهر تهران به عنوان مستاجر در حال زندگی هستند.

وضعیت قرمز مستاجران در ایران-کابوس اجاره خانه

با توجه به آمارهای منتشر شده، استان خراسان رضوی بعد از استان تهران بیشترین تعداد مستاجر را در ایران دارد. در این استان نیز، مانند تهران، افزایش تقاضا برای مسکن و کمبود مسکن، به دلیل جمعیت بالای این منطقه، از جمله چالش‌های مسکن است.

تعداد مستاجران در استان فارس نیز رو به افزایش رفته است. در واقع، این استان در رتبه سوم دارنده بیشترین مستاجر در ایران است. در سال ۱۴۰۰، آمار مستاجران استان فارس در حدود ۵۰ درصد از خانوارهای شهری و ۲۰ درصد از خانوارهای روستایی در این استان است.

تغییرات قیمت مسکن در تهران

بر اساس آماری که آمارفکت از سایت وزارت راه و شهرسازی به دست آورده؛ متوسط قیمت یک متر آپارتمان در منطقه یک تهران از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۷ افزایش ۲۵۰ برابری را تجربه کرده است! بر اساس این آمار، میانگین قیمت یک مترمربع خانه در منطقه یک تهران از ۷۱۶ هزار ریال در سال ۱۳۷۰ به ۱۸۰۶۰۹ هزار ریال در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

وضعیت قرمز مستاجران در ایران-کابوس اجاره خانه

در بین استان‌های ایران؛ تهران، اصفهان و شیراز رکورد دار بیشترین تغییر قیمت را داشته‌اند، این استان‌ها به ترتیب بیشترین قیمت یک مترمربع آپارتمان را در کل کشور داشته‌اند. میانگین قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران از ۳۱۹۸ هزار ریال در سال ۱۳۸۰ به ۸۲۴۱۹ هزار ریال در سال ۱۳۹۷ رسیده است! این به معنای افزایش ۲۵ برابری قیمت خانه در طی مدت زمان ۱۷ سال است.

این در حالی است که با بررسی آمار و مقایسه آن درمی‌یابیم که در استان تهران که پرجمعیت‌ترین استان ایران است، قیمت مسکن نسبت به دیگر استان‌های ایران تقریباً دو برابر رشد داشته است.

برای بررسی دقیق‌تر و مشاهده نمودارها وارد مقاله "آمار مستاجران در ایران-اجاره مسکن در تهران؛ سخت‌تر و گران‌تر از همه جا" شوید.

آمارفکت؛ مرجع آمار رسمی

آمارهای فوق همگی از مراجع اصلی داخلی مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان آمار ایران و منابع معتبر آماری بین‌المللی مانند بانک جهانی آمار و وبسایت آماری آکسفورد ourworldindata به دست آمده که در یک وبسایت جمع آوری و دسته بندی شده است؛ وبسایت آمارفکت با ارائه به‌روزترین آمارها در صفحه آخرین آمار دقیق‌ترین و کارآمدترین آمارها را در اختیار شما قرار داده است. شما می‌توانید با کلیک روی کلمه آمارفکت به دنیای آمارها دسترسی داشته باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها