خیلی از مردم که به خاطر شغل خود مجبور به تردد با خودرو هستند، احیانا از رادیو استفاده میکنند؛ برخی به طور تخصصی مثلا شبکه رادیویی ورزش یا نمایش را گوش میدهند و برخی رادیوهای عمومیتر را پیگیری میکنند. اغلب مخاطبان با وجود همه کاستیها، باز به دنبال این هستند که سریالهای تازه تولیدشده در تلویزیون را ببینند و اگر سریال، خوب باشد آن را دنبال میکنند.
این موضوع نشان میدهد که رسانه همیشه مخاطب خودش را دارد و مخاطبان هم با علاقه پیگیر برنامهها هستند. بنابراین مسئولیت رسانه روز به روز سنگینتر میشود، چرا که باید به دنبال جذب مخاطب باشد و ضمن حفظ مخاطب قدیمی به مخاطبان جدید خود بیافزاید تا بتواند همچنان طراوت خودش را در میان مخاطبان حفظ کند.
اینکه بسنده کنیم به همین میزان مخاطب فعلی، کافی نیست؛ باید طرحها و برنامههای مختلفی داشته باشیم تا بشود سریالهای جذاب و دیدنی را تولید کرد و مخاطب را افزایش داد. زمانی بود که مخاطب با کمدیهای آیتمیک نیز سرگرم میشد ولی الان باید بهترین محصول را تولید و به مخاطب عرضه کرد. بنابراین رسانه باید به دنبال جذب ایدههای نو و بکر باشد تا بتواند همچنان مخاطب خودش را حفظ کند. درواقع از آنجایی که دسترسی مخاطب امروز زیاد است، برای حفظ او باید به دنبال طرحهای نو و متفاوت باشیم تا بتوانیم با آثار خوشساخت او را پای تلویزیون بنشانیم. طراحی متن برای سریالها خیلی مهم است. اینکه بدانیم مخاطب چه میخواهد و به چه محصولاتی علاقهمند است تا آنها را تولید و به مخاطب عرضه کنیم. نمیشود که در ورود به مضامین مورد نیاز مخاطب، محافظهکاری کنیم و بعد انتظار اقبال عمومی داشته باشیم. میتوان با بهره بردن از راهکارهای درست این مسیر را طی کرد تا شاهد اتفاقات خوب هم باشیم. اگر بتوانیم برنامهها و سریالهایی تولید کنیم که مردم با آنها همذاتپنداری کنند و خود واقعیشان و زیست حقیقی خود را در آنها ببینند، مطمئنا مخاطبان هم از کار استقبال میکنند.
از سوی دیگر برای تولید آثار باید اقشار مختلف جامعه را در نظر گرفت و بعد از آن باید از راهکارهایی استفاده کنیم که متوجه نظرات مردمی شویم که آنها دوست دارند آثار نمایشی و غیرنمایشی روی چه مفاهیمی باشد و بعد از آن به سمت طراحی سناریو و تولید رفت.مخاطبی که از ابتدای صبح بیرون میزند و روزی ۱۰ تا ۱۲ ساعت کار میکند، به خانه که میآید، دلش میخواهد وقتی تلویزیون را روشن میکند، محتوای جذاب دوستداشتنی ببیند که هم اطلاعرسانی خوبی داشته باشد، هم سرگرمکننده باشد و سازندگان برنامهها باید حتما به این مسأله، توجه کنند.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد