امروز ملت‌ها از راه‌های مختلفی با هم در ارتباط هستند و یکی از بهترین راه‌هایی که ملت‌ها را بیش از پیش به هم نزدیک می‌کند، همکاری‌های علمی است. جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۴۰ سال گذشته بارها بر این موضوع تأکید کرده که مایل به همکاری علمی و انتقال تجارب و فناوری‌های نوین با کشورهای دوست و برادر است؛ کشورهایی که با ملت ایران مخاصمه نداشته باشند.
امروز ملت‌ها از راه‌های مختلفی با هم در ارتباط هستند و یکی از بهترین راه‌هایی که ملت‌ها را بیش از پیش به هم نزدیک می‌کند، همکاری‌های علمی است. جمهوری اسلامی ایران در بیش از ۴۰ سال گذشته بارها بر این موضوع تأکید کرده که مایل به همکاری علمی و انتقال تجارب و فناوری‌های نوین با کشورهای دوست و برادر است؛ کشورهایی که با ملت ایران مخاصمه نداشته باشند.
کد خبر: ۱۴۱۱۴۴۲
نویسنده سیدرضا صدرالحسینی | کارشناس مسائل بین‌الملل

دانش‌هسته‌ای یکی از پیچیده‌ترین، به‌روزترین و مورد‌نیازترین علوم جهان به‌شمار می‌رود؛ علمی که خوشبختانه به‌دست دانشمندان داخلی بومی‌سازی شده است. امروز به دست جوانان و دانشمندان متخصص ایرانی در موضوعاتی همچون استخراج، غنی‌سازی، بهره‌برداری و نگهداری اورانیوم غنی شده بسیار توانا و یکی از کشورهای پیشرو هستیم، به‌گونه‌ای که دستیابی به صنعت فناوری هسته‌ای برتری ویژه‌ای به ایران داده است. با توجه به این‌که انتقال تجربیات و دستاوردهای ایران می‌تواند یکی از مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی باشد، بسیاری از کشورها علاوه بر ارتباط معقول و مطلوب با ایران، مایل به استفاده از این فناوری برتر و انتقال تجربیات ایران به کشورهای خود در زمینه هسته‌ای هستند. دستیابی به فناوری هسته‌ای حائز‌اهمیت است، زیرا با پیشرفت علم و گذر زمان، سوخت‌های هسته‌ای جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شود؛ لذا جمهوری اسلامی ایران از برتری کنونی خود در دستیابی به این علم می‌تواند در گسترش ارتباطات خود با کشورهای مختلف حداکثر استفاده را ببرد. حال که قرار است درباره انتقال تجربیات هسته‌ای ایران به عربستان، میان دو کشور رایزنی انجام شود، با توجه به اراده جمهوری اسلامی ایران بر تقویت مراودات با عربستان و علاقه‌مندی این کشور به استفاده از فناوری هسته‌ای، امکان دارد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد همکاری‌های دوجانبه، انتقال تجربیات و فناوری و اعزام کارشناسان ایرانی به عربستان باشیم.
تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه به‌صورت سنجیده، در‌هم‌تنیده و مستمر بسیار مهم است و به همین دلیل رژیم صهیونیستی با شنیدن این خبر برآشفته شد و به همکاری ایران و عربستان در موضوع همکاری‌های هسته‌ای واکنش بسیار منفی‌ای نشان داد. سران غاصب رژیم‌صهیونیستی به‌سرعت اعلام کردند عربستان نباید فناوری هسته‌ای داشته باشد، زیرا نگران هستند مبادا روزی عربستان اقداماتی علیه رژیم صهیونیستی انجام دهد. اعتراض رژیم صهیونیستی نسبت به استفاده از فناوری‌های هسته‌ای عربستان نشان می‌دهد صهیونیست‌ها خواهان پیشرفت کشورهای منطقه نیستند. با این‌که در زمینه ارتباط رژیم صهیونیستی با عربستان، سران غاصب و کودک‌کش این رژیم جعلی در تبلیغات خود نشان می‌دادند می‌توانند فناوری‌ها و صنایع جدید و به‌روز شده‌ای را به کشورهای عربی منطقه ازجمله عربستان، بحرین و امارات منتقل کنند اما در زمینه همکاری هسته‌ای ایران با عربستان نشان دادند کمترین علاقه‌ای به پیشرفت و انتقال فناوری به کشورهای عربی ندارند. رژیم صهیونیستی با واکنش منفی نسبت به این خبر نشان داد دروغگویی بیش نیست و آنچه گفته دروغ رسانه‌ای است که به خورد حکومت‌ها و ملت‌ها داده است. اگر رژیم صهیونیستی از پیشرفت ملت‌ها و استفاده از فناوری‌های نوین راضی است، نباید به این سرعت مخالفت جدی خود را نشان می‌داد و طبعا مشخص است که رژیم صهیونیستی کمترین علاقه‌ای به پیشرفت کشورها به‌ویژه پیشرفت کشورهای عربی منطقه ندارد.
واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران در صنایع و علوم پیشرفته همچون هسته‌ای، نانو‌فناوری(Nanotechnology)، شکافت هسته‌ای(Nuclear fission) و همه علوم پیشرفته امکان انتقال تجارب و فناوری‌های خود را به کشورهای دوست فراهم کرده است. جمهوری اسلامی خواهان عقب‌ماندگی کشورها نیست، در حالی‌که غربی‌ها و رژیم صهیونیستی خواهان عقب‌ماندگی و وابستگی کشورهای منطقه هستند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها